
Vještinama i znanjem oblikujemo vizualni svijet
Na fakultetu sustavno razvijamo nacionalno i međunarodno prepoznatu izvrsnost u obrazovanju i istraživanju unutar izuzetno interdisciplinarnoga polja grafičke tehnologije, ističe za Universitas prof. Nikola Mrvac, dekan Grafičkoga fakulteta u Zagrebu
Grafička industrija u digitaliziranome i multimedijskom svijetu postaje sve važnija, a produkti grafičke tehnologije su svuda oko nas. Grafičari sudjeluju u kreiranju internetskih stranica, mobilnih aplikacija, plakata, knjiga, razne ambalaže – pa čak i ovih novina koje upravo čitate, stoga s pravom možemo reći kako se radi o struci koja oblikuje naš vizualni svijet. Grafički fakultet Sveučilišta u Zagrebu više od 60 godina obrazuje inženjere grafičke tehnologe, a interes za njihovim studijskim programima ne jenjava. O radu fakulteta, njegovim potencijalima i razvoju, razgovarali smo s dekanom fakulteta, prof. Nikolom Mrvcem.
Kako biste ocijenili trenutnu situaciju na fakultetu? Kakva je ponuda studijskih programa i kvaliteta nastave? Što biste izdvojili kao poseban uspjeh fakulteta?
-Grafički fakultet Sveučilišta u Zagrebu uvažava niz čimbenika koji su u povezani s raspoloživim resursima, eksponencijalnim porastom znanja, nailaskom novih tehnologija, transformacijom društveno-produkcijskih odnosa te sve većim raskorakom između tržišta rada, odnosno struke i sustava za edukaciju te sukladno tome provodi promjene. Zahvaljujući tome, izuzetno smo se brzo prilagodili i izazovima uzrokovanih epidemiološkoj situaciji povezanoj s virusom COVID 19. Realizacija je tih promjena moguća jedino u visoko svjesnoj, stručnoj sredini koja njeguje i pridaje važnost razvoju kolektivnog potencijala po principu akademizma s posebnim naglaskom na razvoj sveučilišnog kolektivizma i snažnih međuljudskih odnosa. Samo u sredini u kojoj su kriteriji univerzalni, a svi djelatnici jednako uvažavani bez obzira na različitosti, moguće je ostvarivati prethodno navedene promjene i usmjeravanje institucije prema razvoju i progresu kao cilju te usklađujući trendove u struci, znanosti i obrazovanju s potrebama društva u cjelini. Poticaj i inicijativa u svjetlu različitosti ideja, stavova i pogleda, ako se uvažava i njeguje, može postati značajna prednost i generator daljnjeg razvoja fakulteta. Svaki djelatnik i svaki student doprinosi njegovom razvoju i uspjehu. U tom smislu, trenutnu situaciju na fakultetu ocjenjujem ocjenom izvrstan.
Nastava je na Grafičkom fakultetu organizirana na preddiplomskom i diplomskom sveučilišnom studiju grafičke tehnologije na kojem studenti imaju mogućnost izbora između Tehničko-tehnološkoga smjera i smjera Dizajna grafičkih proizvoda, dok se studentima na poslijediplomskom sveučilišnom doktorskom studiju nudi mogućnost izbora smjera Grafičko inženjerstvo i oblikovanje grafičkih proizvoda. Na Grafičkom fakultetu sustavno razvijamo nacionalno i međunarodno prepoznatu izvrsnost u obrazovanju i istraživanju unutar izuzetno interdisciplinarnoga polja grafičke tehnologije – grafičkom inženjerstvu, vizualnim komunikacijama, multimediji, dizajnu i ostalome, a koja se temelji na uspostavi sustava kvalitete, prijenosa i primjene znanja za boljitak i napredak društva u cjelini.
NOVI PRISTUP
Grafički je fakultet razvio novi pristup razvoju sustava visokoga obrazovanja koji povezuje formalno i neformalno obrazovanje. Novim su pristupom, za razliku od dotadašnjeg, omogućene tri ključne razlike, a to su da se novim pristupom omogućava ugradnja mehanizma odstranjivanja nepotrebnoga znanja, za razliku od postojećih pristupa koji su usmjereni prema prijenosu znanja nastavnika, novi je pristup usmjeren na stjecanje studentova vlastita znanja te, dok su sadašnji pristupi usmjereni prema sadržajima koji se uče, novi je pristup usmjeren prema načinu kako se nešto uči. Navedeni nam pristup omogućava konstantno povećanje kvalitete nastave i u tom smislu možemo reći da je kvaliteta nastave svakim danom sve veća. Implementacija navedenog pristupa rezultirala je višestrukim povećanjem interesa studenata za studijskim programima te bih upravo to istaknuo kao najveći uspjeh našeg fakulteta.
Interes srednjoškolaca za upisom studija na Grafičkom fakultetu gotovo je trostruko veći od proteklih godina – što smatrate da je razlog tomu?
-Zapravo, u ovom trenutku interes i dalje raste te je on četverostruki u odnosu na razdoblje od prije četiri ili pet godina. Vjerujemo i radimo na tome da se on još više poveća. Prioritet djelovanja su studenti za koje su razvijeni obrazovni programi. Fakultet kontinuirano i intenzivno radi na razvoju postojećih, kao i uvođenju novih studijskih programa na svim razinama studija. Uočili smo da najuspješniji ljudi žive da bi radili te s druge strane, oni koji ne uspijevaju, rade da bi živjeli. Na neki smo način svi mi na toj skali uspješnosti. Kada naš hobi prerasta u posao, kada sve više živimo da bismo radili, tada smo sve bliže uspjehu. Odnosno, kada radimo nešto što nas ne ispunjava te samo radimo da bismo živjeli, tada je uspjeh sve dalje od nas. Grafički fakultet danas pomaže i omogućava studentima u suvremenom web okruženju pripremu za zanimanja budućnosti radom na projektima. Vodeći smo u primjeni načela stvaranja dizajna okruženja u kojem studenti postaju samostalni i poduzetni, preuzimajući odgovornost za svoje kompetencije.Implementacija navedenoga pristupa, kao i transformacija načina upravljanja fakultetom su, vjerujemo, glavni razlozi povećanja interesa srednjoškolaca za studiranjem na Grafičkom fakultetu.
Grafički se fakultet ponosi uključenošću studenata u rad fakulteta. Kako ste postigli zainteresiranost studenata i nastavnika za takvim vidom suradnje – koji je ključ uspjeha?
-Fakultet u svojoj osnovi postoji radi osiguravanja uvjeta u kojima će studentima biti omogućeno stjecanje potrebnih kompetencija te su sve njegove aktivnosti usmjerene prema progresu i dobrobiti studenata. Studenti su u središtu pažnje i aktivnosti svih djelatnika Fakulteta. Studijski su programi oblikovani kako bi pomogli osposobiti studente za stvaralački život u realnom svijetu, po mogućnosti u društvu i okruženju sljedećeg desetljeća, odnosno da se bave znanstveno-istraživačkim radom, ako se za njega odluče. Programi su oblikovani tako da studenti postižu najbolje rezultate i oni potiču najbolje studente da daju još više od sebe. Najbolji studenti postavljaju i podižu ljestvicu, predvode i postavljaju nove standarde kvalitete. Pritom pazimo i uvažavamo potrebu studenata za slobodnim vremenom i izvannastavnim kreativnim aktivnostima. To je moguće jedino ako smo fleksibilni i konstantno fokusirani na poticanje krajnjega rezultata. Pravila studiranja su fleksibilna i stalno se prilagođavaju. Nastava je organizirana i osmišljena kako bi studenti u što većoj mjeri sudjelovali u rješavanju problema i istraživanju. Stoga uvodimo više praktičnoga rada, posjete različitim poduzećima koja imaju potrebu za grafičkom strukom kako bi studenti spoznali probleme u realnim situacijama te način njihovog rješavanja, ali i kompleksnost struke. Nastavnici postaju voditelji koji potiču i ohrabruju studente, kao i mentori koji im pomažu u procesu učenja i generiranja novih vrijednosti.
Osim prema razvoju stručnih kompetencija vezanih za grafičku tehnologiju, Grafički će fakultet nastavu usmjeravati i prema razvoju ključnih kompetencija za cjeloživotno učenje koje nisu obuhvaćene u okviru postojećih kolegija npr. učiti kako se uči, socijalna i građanska kompetencija, smisao za inicijativu i poduzetništvo, kulturna svijest i izražavanje. Organizacijom kolegija i nastave omogućavamo i potičemo njihov razvoj. Vjerujemo da je ključ uspjeha u implementaciji novoga pristupa visokom obrazovanju te pomacima koji se čine u načinu upravljanja Fakultetom, a to su pomak od hijerarhijskih odnosa prema vertikalnoj i horizontalnoj suradnji, od velike formalizacije prema konstruktivnom pristupu, od formaliziranog načina komuniciranja prema progresivnoj i učinkovitoj komunikaciji te od centraliziranog načina odlučivanja prema učinkovitom i decentraliziranom demokratskom odlučivanju.
Gdje se najčešće zapošljavaju Vaši studenti po završetku studija? Jeste li zadovoljni pokazateljima zapošljivosti?
-Definiranje grafičke industrije kao prerađivačke, u kojoj je sirovina koja se prerađuje informacija, kako je definirao profesor Franjo Mesaroš početkom sedamdesetih godina prošloga stoljeća u Grafičkoj enciklopediji, danas je još uvijek aktualno. Ono omogućuje daljnji razvoj i pozicioniranje Grafičkog fakulteta u izuzetno interdisciplinarnom znanstvenom području kroz koje se proučava nastanak, oblikovanje, transformacija, prijenos i uloga grafičkih i drugih medija u suvremenom sustavu komunikacije.
U tom smislu, Grafički fakultet danas osigurava okruženje u kojem se stječu kompetencije potrebne za poslove budućnosti. Osim stručnih znanja vezanih za grafičku tehnologiju, dizajn, tehničke, prirodne i društvene znanosti, na Grafičkom se fakultetu stječu i razvijaju generičke kompetencije poput poduzetništva, prezentacijskih vještina i timskoga rada. Grafičari sudjeluju u oblikovanju vizualnoga svijeta te omogućuju nizu raznih struka da njihove ideje i sve što naprave postane vidljivo. Naši se studenti zapošljavaju u specijaliziranim tvrtkama grafičke djelatnosti te u različitim drugim institucijama i tvrtkama koje imaju potrebu za različitim oblicima vizualizacije svojih ideja. Većina se studenata diplomskog studija zapošljava i prije diplome ili već po diplomi ima osigurano radno mjesto. U tom smo smislu izuzetno zadovoljni.
SURADNJA S GOSPODARSTVOM
Kako ocjenjujete suradnju fakulteta s gospodarstvom? Na čemu još treba poraditi?
-Fakultet je u potpunosti usmjeren prema suradnji s gospodarstvom. Ta se suradnja potiče u različitim oblicima, tj. kroz izradu studija, elaborata, ekspertiza, u konzultativnom obliku, edukaciji i na različite druge načine. Grafički fakultet nastavlja voditi brigu za studente i nakon studija te potiče i osigurava uvjete za sve aktivnosti koje pomažu afirmaciji i razvoju znanstveno-istraživačkog rada na Grafičkom fakultetu i drugim institucijama, uz suradnju s gospodarstvom. U tom se smislu Grafički fakultet pozicionira kao centar izvrsnosti, integrator i programski koordinator. Stvaraju se virtualna okruženja koja povezuju procese i akcelerativno djeluju na razvoj struke i produkcijskih odnosa u cjelini. Osiguravamo uvjete izrade završnih i diplomskih radova u privredi i realnom okruženju. Na taj način, studenti povezuju svoj pripravnički staž i izradu diplomskih radova te stvaraju preduvjete za budućim radnim mjestom. Potrebno je još poraditi na većoj suradnji s firmama i ustanovama različitih djelatnosti kojima osnovna djelatnost nije grafička djelatnost, ali imaju potrebu za grafičarima.
U posljednjih 60 godina, fakultet je pokazao da ide u korak s vremenom i trendovima struke. Kakav razvoj fakulteta očekujete u budućnosti?
-Vjerujem da ćemo uskoro napraviti iskorak i usvojiti nove studijske programe koji će u potpunosti biti zasnovani na novim pristupima te koji će omogućiti više slobode i kreativnosti. Umjesto sustava koji je baziran na predavačkoj nastavi te principe mrkve i batine, razvijat ćemo studije bazirane na projektnoj nastavi te na principima autonomije, izvrsnosti i svrhe. O navedenim principima može se više pročitati u knjizi Poriv Daniela Pinka u kojoj ruši dosadašnju vladavinu „mrkve i batine“ u suvremenom poslovanju te nudi nova rješenja za višu učinkovitost. Na temelju istraživanja psihologije ponašanja u posljednjih pedeset godina, zaključuje da su izvrsnost, autonomija i svrha nova tri uporišta motivacije, što otvara neslućene mogućnosti produktivnosti i učinkovitosti.
Za kraj, što želite poručiti nastavnicima i studentima, kao i svim našim čitateljima?
-Odgovornost dekana dolazi prije odgovornosti nastavnika i studenata. Kvalitetan dijalog najbolji je princip za rješavanje problema, a studenti moraju biti u središtu pažnje svih djelatnika fakulteta. Upravo su oni smisao našeg postojanja. Članovi uprave su osobe za administrativno usklađivanje rada nastavnika. Oni ne naređuju i ne zapovijedaju, već koordiniraju i okupljaju nastavnike, ostale zaposlenike i studente u zajedničkom naporu povećanja kvalitete i produktivnosti djelatnosti kojom se fakultet bavi. Sukladno svemu navedenom svi zajedno moramo djelovati i usmjeravati svoje aktivnosti u skladu s načelima koja je poneki put teško primjenjivati, a koja se često mogu pronaći u različitim znanstvenim knjigama i člancima koji se bave navedenom tematikom. Sažeto načela, iako dramatično, mogu izreći citatom Evanđelja po Marku: “..Jer čak ni Sin Božji nije došao na ovaj svijet da bi ga služili, već da on služi druge, odrekne se svog života za iskup mnogih duša.”