Čak 40% djece na društvenim mrežama dnevno provodi više od 3 sata
Predstavljeni su rezultati „Alata za moderno doba“, programa prevencije rizičnog ponašanja djece na internetu, kojeg provode Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu i Hrvatski Telekom
40% djece na društvenim mrežama tijekom radnog dana provodi više od 3 sata, a vikendom njih 62%
Simptomi ovisnosti o društvenim mrežama prisutni su kod 1,6% djece, a o videoigrama kod njih 3%
7% učenika pokazuje ozbiljne simptome tjeskobe i depresivnosti
108 osnovnih škola već u projektu „Alati za moderno doba“, a više od 150 škola iz 20 županija do kraja godine
50% učenika koji pretjerano koriste društvene mreže i videoigre, nakon završetka Programa smanjuju trajanje svojeg korištenja
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebuu suradnji s Hrvatskim Telekomom predstavio je rezultate prve godine provedbe strukturiranog i znanstveno utemeljenog preventivnog programa „Alati za moderno doba“ kome je cilj istražiti navike djece i djelovati prema rizičnim ponašanjima osnovnoškolaca i adolescenata u digitalnom okruženju.
Prva faza ovog projekta tijekom školske godine 2023./2024. uključivala je provedbe edukacija za buduće voditelje programa, stručne suradnike i učitelje u osnovnim školama diljem Hrvatske. U drugoj fazi, educirani voditelji su s učenicima provodili opsežan i sveobuhvatan preventivni program „Alati za moderno doba“ koji se sastoji od 12 strukturiranih radionica, te po jednog predavanja za nastavnike i roditelje djece. Riječ je o programu univerzalne prevencije namijenjenom svim učenicima i koji se provodi s cijelim razredima. Prošle školske godine je u programu sudjelovalo 2055 učenika, dosad je educirano ukupno 237 voditelja iz 108 osnovnih škola, a do kraja godine predviđeno je sudjelovanje više od 150 osnovnih škola iz 20 županija.
Tim stručnjaka koji su provodili program
U sklopu „Alata za moderno doba“ je kod učenika koji su sudjelovali u programu (prosječna dob 13 godina) provedeno istraživanje o navikama i rizičnom ponašanju u digitalnom okruženju, a prati se i učinkovitost kako bi se utvrdilo koliko primjena Programa utječe na njihovo rizično online ponašanje, te na njihove socio-emocionalne vještine i funkcioniranje u digitalnom i stvarnom svijetu.
Istraživanjem je mjereno i pretjerano korištenje društvenih mreža i videoigara (više od 3 sata na dan), a rezultati su pokazali kako tijekom tjedna oko 40% učenika koristi društvene mreže više od tri sata dnevno (28,5% 3 do 5 sati dnevno, 11,7% više od 5 sati dnevno), a oko 11% ih pretjerano igra videoigre tijekom radnog tjedna. Vikendom se duljina provođenja vremena na digitalnim platformama povećava, pa tako 62,3% učenika više od tri sata dnevno boravi na društvenim mrežama (34,8% 3 do 5 sati, 27,5% više od 5 sati), dok oko 30% njih više od tri sata na dan igra videoigre (18,3% 3 do 5 sati, a 12,8% čak više od 5 sati).
Također je istražena zastupljenost aktualnih emocionalnih problema kod djece, koji mogu biti uzrok i posljedica pretjeranog korištenja digitalnih tehnologija. U tom području, trenutačno oko 7% učenika doživljava ozbiljne ili ekstremno ozbiljne simptome tjeskobe, depresivnosti i stresa, što su zabrinjavajući rezultati budući da to djecu čini ranjivijima i u virtualnom okruženju, te ukazuje na nužnost daljnjeg preventivnog djelovanja.
Kad je riječ o razlozima korištenja interneta, pokazalo se da je djeci glavni motiv povezivanje s drugima i popravak raspoloženja, no učenici ipak u većoj mjeri procjenjuju da kvalitetnije odnose mogu uspostaviti u realnom okruženju u usporedbi s virtualnim.
Program je kroz 12 tjedana primjene radionica u osnovnim školama rezultirao odgovornijim online ponašanjem učenika, te se pokazao uspješnim u podizanju razine znanja o važnim socio-emocionalnim vještinama, što je zaštitni čimbenik za daljnji razvoj. Pritom su učinci na cijelom uzorku učenika također bili statistički značajni u smanjivanju simptoma ovisnosti o videoigrama i simptoma depresivnosti.
Ono što je posebno interesantno i korisno jest da je program pokazao veće pozitivne učinke kod rizičnijih skupina učenika, a najviše kod onih koji su prije njegove provedbe imali nisku razinu znanja o ponašajnim ovisnostima i rizičnom online ponašanju, kao i slabije znanje o socio-emocionalnim vještinama. Efekti su se također pokazali značajni u smanjivanju pretjeranog korištenja digitalnih tehnologija.
Neven Ricijaš
Oko 50% učenika koji pretjerano koriste društvene mreže i videoigre, nakon završetka programa smanjilo je trajanje korištenja za nekoliko sati. Pritom je tijekom vikenda gotovo četvrtina (23,1%) cijelog uzorka djece koji su pretjerano igrali igrice smanjilo vrijeme igranja između jednoga i pet sati.
– Prvi rezultati evaluacije učinkovitosti pokazuju obećavajuće rezultate, posebno prema djeci koja su u riziku, te se nadam da ćemo nastaviti unaprjeđivati naš rad s ciljem osnaživanja djece za razvoj socio-emocionalnih vještina i osobno odgovornog ponašanja, zaključno je izjavio prof. dr. sc. Neven Ricijaš s ERF-a, voditelj programa „Alati za moderno doba“.
„Alati za moderno doba“ nastavljaju se i u školskoj godini 2024./2025., a nacionalno istraživanje koje je dio projekta nastavit će se provoditi i produbljivati, uz bilježenje podataka o ponašanju djece u digitalnom okruženju te mjerenje učinka programa kako bi se dugoročno mogli pratiti trendovi i po potrebi prilagođavati edukativne aktivnosti koje bi imale najbolji učinak na učenike i njihovu dobrobit.