
Postizanje jednakih mogućnosti za studente s invaliditetom
Znate li za izborni predmet „Vršnjačka potpora studentima s invaliditetom“? Nastavu izvode sveučilišni profesori, primarno s Edukacijsko-rehabilitacijskog faklulteta Sveučilišta u Zagrebu, stručnjaci s bogatim iskustvom u radu s osobama s različitim oštećenjima, bolestima i poremećajima
Grupa entuzijasta sa Sveučilišta u Zagrebu, uglavnom s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta, 2009. godine aplicirala je na natječaj (i dobila sredstva za provedbu projekta) u okviru Tempus projekata Europske komisije (slično današnjim Erasmus+ Capacity building projektima) za uspostavu cjelovitog sustava potpore studentima s invaliditetom u visokom obrazovanju u Republici Hrvatskoj.
Krenulo se u projekt znajući da su studenti s invaliditetom kojima je potrebna potpora samo su jedan od dionika njihovog visokog obrazovanja, a potporu treba pružiti svim dionicima, uključujući sveučilišne nastavnike, administrativno i stručno osoblje, njihove kolege studente i ostale. U sustavu su se uvijek mogle pojaviti naizgled “male prepreke” koje mogu postati značajne, bez odgovarajuće potpore. A sveučilišnim nastavnicima, koji su voljni pružiti potporu studentima s invaliditetom, nerijetko nedostaje znanje i smjernice o tome kako učinkovito pružiti potporu.
– Svjesni takvog stanja, željelo se stvoriti jednostavne i jeftine alate za potporu koji se mogu lako implementirati i dulje koristiti. Uspostaviti institucionalne i individualne oblike potpore studentima s invaliditetom. Naravno, poticati sveučilišne nastavnike na aktivan angažman u visokoškolskom obrazovanju svih njihovih studenata, uz institucionalnu potporu koja će imati ulogu savjetnika i inicijatora pozitivnih promjena i razvoja potpore studentima. A prije svega, primjerom pokazati “što i kako” vodi ka inkluzivnoj praksi, rekal je za Universitas prof. dr. sc. Lelia Kiš-Glavaš, redovita profesorica u trajnom zvanju ERF-a, s Odsjeka za inkluzivnu edukaciju i rehabilitaciju.
STRUKTURIRANA EDUKACIJA I SUPERVIZIJA
U okviru Tempus joint projekta „Education for Equal Opportunities at Croatian Universities – EduQuality“ razvijen je predmet „Vršnjačka potpora studentima s invaliditetom“ s ciljem kreiranja jednakih mogućnosti za studente s invaliditetom u sustavu visokog obrazovanja u Republici Hrvatskoj. Ovaj predmet bio je jedan od projektnih zadataka koji su realizirani kako bi se postigao glavni cilj projekta.
Ideja za predmet proizašla je iz prepoznavanja prepreka i izazova s kojima se susreću studenti s invaliditetom u visokom obrazovanju, kao što je istaknuto u analizi koju su proveli Kiš-Glavaš, Ruškan i Rudić 2005. godine. Analiza je otkrila da naizgled male prepreke u akademskom okruženju mogu postati nepremostive kada izostane potpora studentima s invaliditetom.
– Naveden je primjer slučaja dizala na jednom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Iako je rukovodstvo fakulteta omogućilo korištenje dizala studentima koji su se kretali uz pomoć invalidskih kolica, vrata dizala se nisu otvarala automatski, pa je za njihovo otvaranje bila potrebna značajna snaga mišića. Međutim, mnogi studenti koji su koristili dizalo, radi svojih dijagnoza, nisu imali dovoljnu mišićnu snagu za otvaranje vrata dizala. Kako nije bilo raspoloživih sredstava za zamjenu vrata dizala, studentima je bila potrebna pomoć druge osobe za vertikalno kretanje po fakultetu. I iako su im kolege studenti često pomagali u otvaranju vrata, bilo je slučajeva da nitko nije bio dostupan za pomoć. Bilo je dakle rizično oslanjati se samo na volontere, jer je bilo teško osigurati njihovu dostupnost uvijek kada je to potrebno. S druge pak strane, nije bilo financijskih sredstava za zapošljavanje asistenata koji bi mogli pružiti potporu studentima s invaliditetom, prisjeća se naša sugovornica.
Kao rješenje za ovu i slične situacije pojavila se ideja da se studenti vršnjaci uključe u potporu svojim vršnjacima s invaliditetom u raznim aktivnostima. Prepoznato je također da je primjerena edukacija studenata vršnjaka o tome kako učinkovito pružiti potporu studentima s invaliditetom ključna.
Javila se stoga ideja o razvoju i provedbi predmeta „Vršnjačka potpora studentima s invaliditetom“ gdje bi studenti bili educirani za pružanje vršnjačke potpore i time “zaslužili“ ECTS bodove. Ovakav pristup imao je za cilj vrednovanje rada studenata koji pružaju potporu svojim kolegama s invaliditetom i osiguravanje njezine održivost.
– Strukturirana vršnjačka potpora, uključujući edukaciju i superviziju, također osigurava da su vršnjaci asistenti senzibilizirani i kompetentni, omogućujući im da doprinesu stvaranju uvjeta za studente s invaliditetom koji prevladavaju čitav niz organizacijskih i objektivnih prepreka unutar sustava visokog obrazovanja u Republici Hrvatskoj. Osim toga, sami vršnjaci-asistenti kroz znanja i vještine stečene na pripremnoj radionici stječu neprocjenjivo iskustvo i razvijaju niz društveno poželjnih vještina i sposobnosti, saznajemo od profesorice Kiš Glavaš.
To je prvi i trenutno jedini sveučilišni predmet na Sveučilištu u Zagrebu, što znači da nije vezan uz određeni studijski program. Osmišljen je tako da bude inkluzivan i otvoren za studente sa svih sastavnica
– prof. dr. sc. Lelia Kiš-Glavaš, ERF, Odsjek za inkluzivnu edukaciju i rehabilitaciju
Nastavni plan i program predmeta „Vršnjačka potpora studentima s invaliditetom“ izrađen je u suradnji s deset sveučilišnih nastavnika i stručnjaka s hrvatskih partnerskih sveučilišta (Sveučilište u Zagrebu, Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, u Rijeci, Zadru, Splitu i Dubrovniku) koji posjeduju veliko iskustvo u radu s osobama s invaliditetom. Ti su pojedinci također imali potrebna teorijska znanja i vještine za učinkovito osposobljavanje vršnjaka-asistenata za pružanje visokokvalitetne vršnjačke potpore. Autori predmeta imali su priliku upoznati se s kvalitetnim sustavom vršnjačke potpore na Sveučilištu u Göteborgu. Uz stručnjake s ovog sveučilišta, superviziju i mentoriranje u razvoju nastavnog plana i sadržaja predmet dali su kolege sa Sveučilišta Strathclyde, Masaryk i Aarhus.
POZITIVAN FEEDBACK SVIH UKLJUČENIH
Predmet izvode sveučilišni nastavnici, primarno s ERF-a, stručnjaci s bogatim iskustvom u radu s osobama s različitim oštećenjima, bolestima i poremećajima. Također, voditeljica Ureda za studente s invaliditetom Sveučilišta u Zagrebu uključena je u realizaciju nastave i administriranje predmeta, navodi Kiš-Glavaš:
– To je prvi i trenutno jedini sveučilišni predmet na Sveučilištu u Zagrebu, što znači da nije vezan uz određeni studijski program. Osmišljen je tako da bude inkluzivan i otvoren za studente sa svih sastavnica (fakulteta i akademija) Sveučilišta i sa svih razina studija (prijediplomske, diplomske i poslijediplomske). Uz to, koelgij se nudi svakog semestra kako bi se odgovorilo na sustavne potrebe za potporom studenata s invaliditetom.
Predmet je prvi put uveden na Sveučilištu u Zagrebu tijekom akademske godine 2011./2012. Od tada ga je uspješno položilo preko 80 studenata. Narednih godina predmet se provodio i na Sveučilištu u Rijeci i Sveučilištu u Puli. Glavni fokus vršnjačke potpore unutar predmeta je pružanje potpore studentima s motoričkim oštećenjima te oštećenjima vida i sluha.
– Za upis na predmet preduvjet je da student poznaje kolegu s invaliditetom kojem je potrebna vršnjačka potpora te da ima pristanak studenta s invaliditetom da mu bude vršnjak-asistent (par). Nadalje, bitno je da par dolazi s istog studija i iste studijske razine u smislu upisanog semestra/godine. Ovi preduvjeti za upis na predmet osmišljeni su kako bi se osiguralo da studenti s invaliditetom dobiju potporu od svojih najbližih kolega vršnjaka. Ideja je bila spriječiti da vršnjaci-asistenti budu preopterećeni pružanjem potpore, čime bi se zaštitile njihove vlastite akademske obveze.
Svaki upisani student obvezan je pohađati pripremnu radionicu koja se sastoji od 15 sati predavanja i 30 sati vježbi. Također su dužni osigurati 75 sati vršnjačke potpore u skladu s Individualnim planovima za pružanje vršnjačke potpore kolegi s invaliditetom. Dodatno, studenti moraju pohađati sate supervizije, koja uključuju 30 sati sustavne supervizije svaka dva tjedna, te sudjelovati u obaveznoj evaluaciji predmeta.
Nakon pripremne radionice i na temelju individualnih planova koje studenti asistenti izrađuju zajedno sa studentima s invaliditetom i na neki su način „ugovor“ o sadržaju i etici pružanja potpore, studenti asistenti su spremni za početak pružanja potpore svojim kolegama s invaliditetom.
Vršnjačka potpora ostvaruje se kroz 75 sati po semestru u dogovoru sa studentom s invaliditetom i uz 15 sati supervizije.
Najmanje dva puta u semestru, a po potrebi i češće, organiziraju se sastanci i sa studentima s invaliditetom kako bi se prikupile njihove povratne informacije o vršnjačkoj potpori i odgovorilo se na sva pitanja koja bi mogli imati. Predavači i suradnici dostupni su 24/7 za savjet i pomoć u nepredviđenim situacijama, a pozivaju se svi studenti, kako studenti asistenti tako i studenti s invaliditetom, da se jave u slučaju problema. Kompetencije studenata procjenjuju se na temelju kvalitete izrade individualnog plana i kvalitete pružene vršnjačke potpore.

Godine 2021. provedena je sveobuhvatna evaluacija predmeta, čime je obilježena značajna prekretnica jer se poklopila s 10. obljetnicom predmeta (Novak Žižić i Kiš-Glavaš, 2021.). U evaluaciji su sudjelovala 52 vršnjaka asistenta, koji su sudjelovali u fokusnim grupama, a dio njih (N=30) ispunilo je i upitnik. Ovi studenti asistenti predstavljali su različite fakultete Sveučilišta u Zagrebu, uključujući Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Filozofski fakultet, Fakultet organizacije i informatike, Fakultet političkih znanosti, Katolički bogoslovni fakultet, Muzičku akademiju, Prirodoslovno-matematički fakultet, Pravni fakultet i Tekstilno-tehnološki fakultet. Uz to, i 52 studenta s invaliditetom, s oštećenima vida, sluha i motoričkim poremećajima, aktivno su sudjelovala u evaluaciji predmeta.
POVEĆANI INTERES STUDENATA
Postupkom evaluacije vršnjaci asistenti dali su prijedloge za poboljšanje predmeta, poput produljenja trajanja predmeta na cijelu akademsku godinu (a ne samo jedan semestar), bolju promociju predmeta na sveučilištu, ponudu više radionica o komunikacijskim vještinama, produbljivanje rada na predrasudama, te uključivanje kratke edukacije za učenje osnova znakovnog jezika.
Tijekom procesa evaluacije predmeta, studenti s invaliditetom također su istaknuli poželjne kvalitete vršnjaka asistenata, uključujući: da ne upisuju predmet samo radi ECTS bodova ili izbjegavanja obveza te da posjeduju kvalitete kao što su pouzdanost, odgovornost, fleksibilnost, educiranost i informiranost, strpljenje, iskrenost, otvorenost, empatija, razumijevanje, pozitivan i zdrav pogled na svijet, optimizam, opuštenost, smisao za humor, te odsutnost sažaljenja ili straha u interakciji s osobama s invaliditetom.
Općenito, rezultati pokazuju da je provedba vršnjačke potpore u sustavu visokog obrazovanja učinkovita i obostrano korisna u postizanju jednakih mogućnosti za studente s invaliditetom.
– Istovremeno, postojao je značajan interes za predmet od strane studenata koji na svom fakultetu nisu imali studenata s invaliditetom kojima je bila potrebna vršnjačka potpora, otkriva profesorica Kiš-Glavaš. Predmet je redizajniran kako bi ponudio tri različita modela (A, B, C) i da bi se prilagodio većem broju studenata i pružio dugoročnu potpora studentima s invaliditetom.
Kao i dosad, predmet traje jedan semestar, s time da se pripremna radionica održava na početku semestra kroz dva vikenda (petak, subota, nedjelja). Aktivnosti vršnjačke potpore i supervizije provode se tijekom semestra na temelju Individualnih planova potpore.
Za upis na predmet preduvjet je da student poznaje kolegu s invaliditetom kojem je potrebna vršnjačka potpora te da ima pristanak studenta s invaliditetom da mu bude vršnjak-asistent (par)
Predmet je također zadržao temeljne ishode učenja, s posebnim naglaskom na proširenje teme “Osnovne značajke osoba s invaliditetom” kako bi dodatno obuhvatio i studente s kroničnim bolestima, specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija i diskalkulija), ADHD-om, autizmom i psihičkim bolestima i poremećajima. Ovaj prošireni sadržaj nadopunio je postojeći sadržaj predmeta vezano uz značajke, sposobnosti, funkcioniranje i svakodnevne izazove s kojima se susreću studenti s oštećenjima vida, sluha i motorike. Za isporuku ovog poboljšanog sadržaja, u realizaciju predmeta uključeni su i dodatni sveučilišni nastavnici koji su specijalizirani za potporu osobama s gore spomenutim specifičnim oštećenjima, bolestima i poremećajima.
Studenti se i dalje informiraju o predmetu putem službenih web portala sveučilišta i njegovih sastavnica, kao i dodavanjem novih kanala poput društvenih mreža i usmenih informacija na uvodnim susretima s brucošima. Ove nove aktivnosti imaju za cilj privući što veći broj studenata za upis predmeta.
Izmjene i poboljšanja predmeta “Vršnjačka potpora studentima s invaliditetom” usmjerene su na bolje zadovoljavanje aktualnih potreba studenata s invaliditetom u visokom obrazovanju u Republici Hrvatskoj. Očekuje se i da će ove promjene doprinijeti razvoju prijeko potrebnih mekih vještina kod većeg broja studenata.
Ciljani ishodi učenja:
– održavati kvalitetan socijalni kontakt u kontekstu vršnjačke potpore
– ispitati društveni kontekst i vlastite stavove/vrijednosti prema osobama s invaliditetom
– prepoznati etičke izazove u pružanju vršnjačke potpore
– argumentirati primjenjivost socijalne politike u neposrednom radu s osobama s invaliditetom
– izraditi planove rada za pružanje vršnjačke potpore
– pružiti vršnjačku potporu studentu s invaliditetom u akademskom okruženju