AktualnoMeđunarodna suradnjaNovostiObrazovanjeProjektiStudentiZnanost

Kreće prvi studij društvenih inovacija na području Jadrana

Filozofski fakultet Sveulilišta u Zagrebu sudjeluje u međunarodnom projektu "TESI -Training and Education in Social Innovation“, kojim je osmišljen koncept zajedničkog studijskog programa kojeg će izvoditi konzorcij šest europskih sveučilišta. Nastava će se održavati uživo na Sveučilište Alma Mater iz Bologne, dok će svaki od studenata imati obavezu provesti stručnu praksi i stručni boravak u jednoj od partnerskih zemalja

U talijanskoj Venecije održan je završni događaj projekta „TESI -Training and Education in Social Innovation“ na koje je prezentiran koncept budućeg zajedničkog studijskog programa društvenih inovacija kojeg će izvoditi konzorcij šest europskih sveučilišta među kojima je i Sveučilište u Zagrebu zastupljeno kroz tim s Filozofskog fakulteta.

Projektni tim projekta „TESI -Training and Education in Social Innovation“, koji je financiran iz Interreg ADRION Programa financiranog u okviru EU Fonda za regionalni razvoj i IPA II fonda, objavio je završetak rada na razvoju novog zajedničkog studijskog programa, koji je kroz niz aktivnosti razvijen u proteklih devet mjeseci. Svi rezultati projekta, s posebnim naglaskom na strategiju i strukturu budućeg zajedničkog studijskog programa društvenih inovacija predstavljeni su 15. rujna u Veneciji, u Palazzo Badoer, jednom od sjedišta Sveučilišta Iuav u Veneciji.

Kreće prvi studij društvenih inovacija na području Jadrana
Sudionici projekta iz Hrvatske

Partneri na projektu su Sveučilište Alma Mater iz Bologne (vodeći partner) i Sveučilište Iuav iz Venecije za Italiju, Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu za Hrvatsku, Filozofski fakultet Sveučilišta u Beogradu za Srbija, Sveučilište u Tirani za Albaniju i Znanstveno-istraživački centar Koper za Sloveniju.

U proteklih nekoliko mjeseci partnerstvo je radilo, uz potporu mreže UNIADRION i četiri druga pridružena partnera, kako bi se postigla dva primarna cilja:

  • stvaranje inovativne transnacionalne mreže sveučilišta, istraživačkih institucija i poslovnih organizacija koje rade u području društvenih inovacija;
  • realizacija Strategije i Akcijskog plana za razvoj zajedničkog studijskog programa o društvenim inovacijama.
Kreće prvi studij društvenih inovacija na području Jadrana
Projektni film Filozofskog fakulteta (slijeva nadesno): prof. dr. sc. Dragan Bagić, izv. prof. dr. sc. Jana Vukić, prof. dr. sc. Jasminka Lažnjak, prof. soc. Ivana Jurković Kuruc, izv. prof. dr. sc. Jasmina Božić i doc. dr. sc. Drago Župarić-Iljić

Navedeni ciljevi su realizirani kroz niz aktivnosti koje su zgusnute u proteklih 9 mjeseci provedbe projekta, a uključivale su umrežavanje članova projektnog tima kroz stri studijska putovanja, od kojih je prvo održano u ožujku u Zagrebu, preko organizacije webinara za stručnjake, entuzijaste i praktičare društvenih inovacija, uspostave suradnje u svakoj od zemalja sa organizacijama i tvrtkama koje prakticiraju društvene inovacije, do ljetne škole za praktičare društvenih inovacija održane potkraj kolovoza u Beogradu.

Kreće prvi studij društvenih inovacija na području Jadrana
Projektni sastanak u Ateni

– Društvene inovacije relativno zapostavljeno područje društvenih znanosti u Hrvatskoj te smo sretni da smo se kroz ovaj projekt uspjeli povezati s kolegama koji se bave ovom temom u široj Jadransko-Jonskoj regiji, što je baza za daljnji razvoj tog područja na našem Sveučilištu i u Hrvatskoj općenito. Važno je podići svijest o društvenim inovacijama jer se brojni društveni problemi ne mogu riješiti tehnološkim inovacijama, od kojih se puno, ili čak previše, očekuje, ističe prof. dr. sc. Dragan Bagić, koordinator projektnog tima s Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, osvrćući se na rezultate ovog projekta.

Novi studijski program bit će otvoren za upis mladih profesionalaca i praktičara društvenih inovacija, koji već imaju određenu razinu akademskog obrazovanja te bazično profesionalno ili aktivističko iskustvo.

Nastavu će izvoditi nastavnici sa svih partnerskih institucija, a održavat će se uživo na Sveučilište Alma Mater iz Bologne, dok će svaki od studenata imati obavezu provesti stručnu praksi i stručni boravak u jednoj od partnerskih zemalja, gdje će stjecati praktična iskustva društvenih inovacija kod partnera koji čine poslovnu mrežu budućeg studijskog programa, a koja već čini oko 40 organizacija različitog tipa. Projektni partneri se nadaju da će iz europskih fondova osigurati financiranje školarine za studente ovog studija.

Pravila privatnosti
Sudionici završnog događaja projekta TESI u Veneciji

Projekt TESI ima za cilj uspostaviti partnerstvo koje će raditi na formuliranju zajedničkog studijskog programa o društvenim inovacijama. S tim ciljem, projekt se fokusira na dva glavna cilja: podići kompetencije i vještine u društvenim inovacijama kroz pristupe izgradnji kapaciteta, s fokusom na suvremene društvene izazove u upravljanju javnom upravom, urbanoj regeneraciji, socijalnom poduzetništvu, socijalnoj skrbi, migracijama; uspostaviti mrežu sveučilišta i istraživačkih centara za definiranje i provedbu zajedničkog studijskog programa. Partnerstvo šest sveučilišta i jednog istraživačkog centra iz šest Adrion zemalja (Italija, Hrvatska, Grčka, Albanija, Srbija i Slovenija), uz podršku mreže UNIADRION i ostala četiri pridružena partnera iz Italije, Slovenije, Albanije i Bosne i Hercegovine, surađivat će i raditi zajedno u aktivnostima projekta kako bi pogodovali razvoju, promicanju i provedbi zajedničkog studijskog programa. Glavni ishodi projekta bit će stvaranje inovativne transnacionalne mreže sveučilišta, istraživačkih institucija i poslovnih organizacija koje rade u području društvenih inovacija, Strategije i Akcijskog plana za razvoj zajedničkog studijskog programa u društvenim inovacijama.


ZAŠTO SU DRUŠTVENE INOVACIJE VAŽNE?

Kreće prvi studij društvenih inovacija na području JadranaIzv. prof. dr. sc. Jasmina Božić:

– Analiza postojećih obrazovnih pokazala je da u Hrvatskoj nema cjelovitih obrazovnih programa usmjerenih na poticanje društvenih inovacija, a ponuda kolegija te vrste vrlo je ograničena. Projekt TESI ima za cilj uspostaviti obrazovni program na diplomskoj razini, kojim bi se polaznike/ce osposobilo za razvoj i upravljanje društvenim inovacijama, što predstavlja obrazovno područje u nastajanju. Dok su tehnološke inovacije nerijetko sastavni alat društvenih inovacija, on je sam po sebi često nedostatan za postizanje transformativnih društvenih promjena koje traže promjene institucija, organizacija, ponašanja i odnosa. Stoga je projekt TESI usmjeren na osnaživanje polaznica/ka za mišljenje „izvan okvira“, i u tu svrhu integrirano će se nastojati razvijati niz generičkih kompetencija participativnog upravljanja, vrednovanja, utjecaja, istraživanja te izgradnje zajednice i društva.

 

Kreće prvi studij društvenih inovacija na području JadranaIzv. prof. dr.sc. Jana Vukić:

– Trenutna situacija u Hrvatskoj jer raznolika, mnogi znaju za navedeni pojam, ali ne postoji sustavna i institucionalna edukacija o raznorodnim područjima moguće primjene i različitim vrstama društvenih inovacija koje su nužne u suvremenom društvenom kontekstu. Primjer mogu biti jedinice lokalne samouprave, kojima bi mladi stručnjaci dodatno educirani u području društvenih inovacija mogli pružiti važna znanja i otvoriti mogućnosti uspostavljanja kvalitetnog dijaloga s lokalnom zajednicom te usmjeravanja politika na stvarne (sadašnje i buduće) potrebe i izazove, a koji su rezultat različitih procesa poput starenja populacije, migracije, socijalnih nejednakosti i prilagodbe klimatskim promjenama te brojnih drugih. Projekt TESI omogućuje široko sagledavanje društvenih inovacija u teorijskom i praktičnom obliku istovremeno što ga čini jedinstvenim i vrijednim pomakom u edukaciji o ovoj važnoj temi.

 

Kreće prvi studij društvenih inovacija na području JadranaProf. dr. sc. Jasminka Lažnjak:

– Značaj inovacija kao glavnog pokretača ekonomskog rasta i općenito društvenog napretka dobro je poznata činjenica koje je rezultirala u promjeni ekonomskih i znanstveno tehnoloških politika  i etabliranju nove paradigme ekonomije i društva znanja. Društvene inovacije odnose se na nove ideje, usluge, modele i politike koje efikasnije od postojećih odgovaraju na društvene potrebe stvarajući nove društvene odnose i suradnje u području socijalne ekonomije  i socijalnog poduzetništva. Pri tome treba naglasiti kako je im cilj društvena dobrobit i integracija, posebno socijalno isključenih i ranjivih skupina. Uglavnom su locirane u institucijama civilnog društva kao „inicijative odozdo“ i u lokalnim okvirima, ali zbog transformativnog potencijala razvoj društvenih inovacija usmjeren je prema procesima mobilizacije i participacije koji bi trebali općenito unaprijediti društvene odnose u smislu kolektivnog osnaživanja demokracije.“

 

NaslovnaDoc. dr. sc. Drago Župarić-Iljić:

– Dobri primjeri društvenih inovacija u europskim su zemljama prisutni i u području integracije useljenika u tržište rada u zemlji domaćina. Poznavanje jezika bitan je preduvjet za pronalazak posla, ali jednako su važni i priznavanje stranih kvalifikacija, tečajevi osposobljavanja, dokvalifikacija i prekvalifikacija. Stoga je neizostavno pitanje priznavanja stranih diploma i razdoblja obrazovanja u svrhu nastavka daljnjeg školovanja i studiranja, kao i mogućeg zapošljavanja, pri čemu i institucije visokog obrazovanja imaju važnu ulogu. Inovativna rješenja za poticanje zapošljavanja imigranata i izbjeglica sežu od tečajeva koji razvijaju i jačaju jezične i interkulturne kompetencije za nove useljenike do onih koji sve više koriste „učenje kroz praksu“ na radnom mjestu, kao i onih inovacije koje koriste mogućnosti digitalnih i interaktivnih alata za podučavanje na daljinu i za traženje posla. Kao preduvjet uspjeha društvenih inovacija u ovom području krucijalna je multisektorska i međuinstitucionalna suradnja državnog, privatnog i civilnog sektora, uz pridružene druge interesente poput međunarodnih organizacija, humanitarnih aktera, lokalne zajednice, raznih gospodarskih komora, udruga poslodavaca, pa i samih migrantskih udruženja.


 

Projektno partnerstvo:

  • Alma Mater Studiorum – Sveučilište u Bologni (vodeći partner)
  • Hellenic Open University
  • Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
  • Znanstveno-istraživački centar Koper
  • Sveučilište Iuav u Veneciji
  • Sveučilište u Beogradu – Filozofski fakultet
  • Sveučilište u Tirani

Naslovna

Povezani članci

Back to top button