AktualnoIntervjuiNovostiObrazovanjeStudentiZnanost

Promjene, naročito pozitivne, uvijek kreću prvo od nas samih!

U današnje vrijeme intenzivnih klimatskih promjena i brige za okoliš, studij koji na integralan način obrađuje ova pitanja predstavlja stvarnu potrebu u školovanju budućih stručnjaka, govori za Universitas izv. prof. dr. sc. Hrvoje Meaški, dekan Geotehničkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu

Kada sam dogovarao intervju s Hrvojem Meaškim, dekanom Geotehničkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, smještenom i aktivnom u Varaždinu, znao sam da mi prvo pitanje treba biti što je to uopće inženjerstvo okoliša. Naziv je to jedinstvenog studija kojeg izvodi upravo Geotehnički fakukultet, a zbog kojem im dolaze studenti iz svih krajeva Lijepe naše.

Dakle, nisam imao pojma što znači „inženjerstvo okoliša“, međutim i laiku je jasno da je okoliš i priroda oko nas toliko zagađena, ugrožena i poremećena da nam stvarno treba nekakvo suvislo, strateško i planirano promišljanje o tome kako se odnositi prema Majci Prirodu. Drugim riječima, trebamo o okolišu brinuti upravo inženjerski precizno i pametno. Takav sam nekakav odgovor dobio i od dekana Meaškog:

– Inženjerstvo okoliša predstavlja interdisciplinarno područje znanosti koje se bavi primjenom znanja i tehnologije iz različitih grana inženjerstva, prirodnih i društvenih znanosti, s ciljem rješavanja problema povezanih s okolišem i omogućavanja boljeg očuvanja prirodnih resursa te osiguravanja održivosti za buduće generacije. Ovaj pristup uključuje razvoj inovativnih i održivih rješenja za probleme koji opterećuju okoliš, kao što su onečišćenje zraka, vode i tla, gubitak bioraznolikosti, klimatske promjene, gospodarenje otpadom i obnovljivi izvori energije. Inženjeri okoliša primjenjuju napredna znanja iz prirodnih znanosti, matematike i inženjerskih disciplina pri izradi elaborata, studija i projekata, s ciljem smanjenja rizika za okoliš. Identificiraju i procjenjuju opasnosti i rizike te razvijaju procedure za smanjenje utjecaja na okoliš ili sanaciju već ostvarenih utjecaja. Posjeduju znanja i vještine potrebne za pripremu, izvedbu i interpretaciju rezultata monitoringa sastavnica okoliša, analizu ekoloških pokazatelja i kontrolu emisija u okoliš uz primjenu načela dobre laboratorijske prakse. Danas se na Geotehničkom fakultetu može upisati sveučilišni studij Inženjerstva okoliša koji se izvodi u području tehničkih znanosti, znanstvenom polju Interdisciplinarne tehničke znanosti. Studij je interdisciplinaran po svojoj strukturi te usmjeren na zaštitu okoliša, zaštitu voda, geotehniku, zelenu energiju i cirkularnu ekonomiju, što otvara vrata u područje tzv. zelenih poslova..

Promjene, naročito pozitivne, uvijek kreću prvo od nas samih!

Kakav profil studenata vam dolazi, kakve su njihove želje i planovi s ovim studijem?

Studenti koji se zanimaju za studij inženjerstva okoliša trebaju biti motivirani rješavanjem problema vezanih uz okoliš i imati interes za primjenu inženjerskih principa i tehnologija kako bi se poboljšala kvaliteta okoliša. Također, važno je da imaju interdisciplinarni pristup i sposobnost rada u timu, jer inženjerstvo okoliša uključuje različite aspekte i zahtijeva suradnju s različitim stručnjacima iz različitih znanstvenih područja. Poznavanje matematike, fizike, kemije i biologije također bi bilo korisno, s obzirom na važnost ovih područja u inženjerstvu okoliša.

Studenti koji upisuju studij inženjerstva okoliša obično žele doprinijeti zaštiti okoliša i smanjenju negativnog utjecaja ljudske aktivnosti na okoliš.

Imate li povratne informacije o zapošljivosti svojih studenata, na kojim radnim mjestima završavaju nakon diplome?

Zapošljivost studenata koji završe studij inženjerstva okoliša prvenstveno ovisi o ekonomskoj situaciji, potpori gospodarstva i tržištu rada, ali i o individualnim vještinama, znanjima i iskustvima. No u našem slučaju i o državi u kojoj se obrazovanje stječe. Naime, na razini Europske unije postoji definirano zanimanje “Environmental Engineer” u ESCO klasifikaciji zanimanja, dok u RH ova profesija nije bila regulirana iako postoje zakonske osnove. Zbog toga smo tijekom 2021. godine započeli, a početkom ove godine završili izradu i upis novog standarda zanimanja “Inženjer okoliša” u HKO registar, čime smo našim završenim studentima omogućili da budu prepoznati na tržištu rada sa svojim formalno stečenim kompetencijama i ishodima učenja.

Iako je teško govoriti o zapošljivosti zanimanja koje je tek definirano, usporedba potražnje za sličnim zanimanjima koju smo napravili u sklopu izrade standarda zanimanja pokazuje da je na zavodu za zapošljavanje veći izlaz nego ulaz ovakvoga kadra, što ukazuje na veću potražnju za ovim ili srodnim zanimanjima u RH. Tome u prilog ide činjenica da je 21. stoljeće “zeleno” stoljeće te se osim u inozemstvu ovakav profil stručnjaka sve više traži i u RH.

Mnogi ljudi još uvijek ne razumiju koliko je važno odvajanje otpada i pravilno odlaganje kako bi se smanjio utjecaj na okoliš

Kako to da ste smješteni u Varaždinu?

Razlozi zašto je Geotehnički fakultet smješten u Varaždinu, a dio je Sveučilišta u Zagrebu, su naravno povijesni. Naime, temelji fakulteta sežu u davnu 1939. godinu kada je u Varaždinu osnovana Rudarsko nadzornička škola. Godine 1946. ta škola prerasta u Rudarsku srednju tehničku školu, a visokoškolsko obrazovanje započinje 1969. godine kada se srednja škola pretvara u Višu tehničku rudarsko-geoistraživačku školu Varaždin. 1970. godine mijenja naziv u Višu geotehničku školu Varaždin, koja 1972. godine postaje dio Sveučilišta u Zagrebu u sklopu Rudarsko-geološko-naftnog fakulteta.

Razvojem studijskih programa, ali i kadrova, Viša geotehnička škola Varaždin se osamostaljuje te 1991. godine postaje samostalnom sastavnicom Sveučilišta u Zagrebu pod nazivom koji i danas imamo – Geotehnički fakultet. Zbog toga s ponosom ističemo kako Geotehnički fakultet već više od 50 godina predstavlja jezgru visokoškolskog obrazovanja u tehničkome području u sjeverozapadnome dijelu Hrvatske, a namjera nam je i dalje djelovati u Varaždinu.

Vaš fakultet često djeluje u zajednici, nudi svoja ekološka inovativna rješenja, sudjeluje u javno-znanstvenim događanjima. Je li upravo to uloga akademske zajednice?

Geotehnički fakultet, kao i općenito akademska zajednica čiji smo dio, ima mnogo širu svrhu od samo pružanja kvalitetnog obrazovanja studenata. Trudimo se ponuditi različite oblike edukacija, stručne i znanstvene tribine te prigodna predavanja široj zainteresiranoj zajednici. Također, pozivamo gostujuće predavače koji prezentiraju rezultate svojih istraživanja i primjere dobre prakse. Sudjelujemo na znanstvenim i stručnim projektima kroz koje gospodarstvu nudimo rješenja, a rezultate svojih istraživanja prezentiramo svima zainteresiranima.

Kao dio svoje uloge u zajednici, potičemo razvoj inovativnih rješenja za složene društvene i okolišne probleme. Nudimo istraživanja usmjerena na rješavanje konkretnih problema te pružamo stručno mišljenje i savjete vladinim i nevladinim organizacijama. Također, podržavamo lokalne zajednice i organizacije kako bi se unaprijedili njihovi kapaciteti za rješavanje društvenih i okolišnih problema.

Promjene, naročito pozitivne, uvijek kreću prvo od nas samih!

Kojim se projektima i angažmanima fakulteta najviše ponosite?

Zahvaljujući EU i norveškim fondovima, ostvarili smo brojne projekte, među kojima se ističu oni koji se bave temama zaštite okoliša. Znanstveni aspekt našega rada ogleda se i kroz samostalne ili partnerske aktivnosti na HRZZ projektima i znanstvenim projektima financiranima sredstvima javnih ustanova ili iz gospodarstva. Ponosni smo na brojne nagrade koje smo osvojili na sajmovima inovacija, uključujući zlatne i srebrne medalje te glavnu nagradu – GrandPrix – na sajmu inovacija Arca 2021.

Posebno mi je drago istaknuti da smo kao partner na projektu, kojega vodi Hrvatsko društvo inženjera geotehnike, uredili STEM centar u prostorijama Geotehničkog fakulteta. U STEM centru vrlo skoro započinjemo sa serijom edukacija usmjerenih na djecu i mlade, čime ćemo značajno povećati broj popularnih STEM aktivnosti na području grada Varaždina i Varaždinske županije te unaprijediti prirodoslovne i inženjerske vještine krajnjih korisnika – djece, mladih i ostalih građana koji će sudjelovati u aktivnostima i programima namijenjenima povećanju popularnosti STEM-a.

RADIONICE GEOTEHNIČKOG FAKULTETA ZA DJECU I MLADE

Znaju li Varaždinci čuvati Majku Prirodu i okoliš?

Općenito govoreći, različiti ljudi imaju različita znanja i navike kada je riječ o čuvanju okoliša i prirode. Važno je napomenuti da svatko može dati svoj doprinos u očuvanju okoliša i prirode kroz male, ali značajne promjene u svakodnevnom životu. Primjerice, razvrstavanjem i recikliranjem otpada, smanjenjem korištenja plastičnih vrećica, vožnjom bicikla umjesto automobila, smanjenjem potrošnje energije i vode u domaćinstvu te kupnjom proizvoda s oznakama eko-certifikata.

Međutim, sustavno očuvanje okoliša na razini lokalnih zajednica ključno je za društvenu održivost. Što se tiče Varaždinaca, nema brige oko toga hoće li se okoliš čuvati za buduće generacije jer Varaždinci su vrlo aktivni u zaštiti okoliša. Imaju različite projekte i inicijative kojima promiču održivost i zaštitu okoliša, provode eko-akcije, edukacije, promocije zelenih tehnologija i sl.

Koliko se generalno svijest o ekologiji i zaštiti okoliša promijenila u zadnjih 10-20 godina? Koliko je Geotehnički fakultet tome pridonio?

Posljednjih godina svijest o ekologiji i zaštiti okoliša značajno se povećala u mnogim dijelovima svijeta. Ovaj trend može se objasniti sve većom informiranosti i edukacijom o važnosti očuvanja okoliša i prirode, kao i sve većom izloženošću javnosti problemima s kojima se suočava naš planet, poput klimatskih promjena, zagađenja zraka, vode i tla, gubitka bioraznolikosti i drugima.

Društvo postaje sve osvještenije o posljedicama svojih postupaka na okoliš te se sve više ljudi trudi promijeniti svoje navike i živjeti održivije. Primjerice, sve je više ljudi koji recikliraju, koriste javni prijevoz, kupuju eko-friendly proizvode, smanjuju potrošnju vode i energije itd. Ipak, isto tako postoji i sve veća svijest o odgovornosti tvrtki u očuvanju okoliša te se od njih sve više očekuje da preuzmu inicijativu i poduzmu konkretnije korake u borbi protiv klimatskih promjena i zaštiti okoliša.

Promjene, naročito pozitivne, uvijek kreću prvo od nas samih!
S kolegicama dekanicama, prorektorima i uzvanicima na nedavnom obilježavanju Svjetskog dana zaštite okoliša u Varaždinu

Unatoč ovim pozitivnim pomacima, još uvijek postoje mnogi izazovi s kojima se suočavamo u očuvanju okoliša i prirode. Stoga je potrebno nastaviti s edukacijom i podizanjem svijesti građana o njihovoj ulozi u tom procesu.

Svjesni smo sve većeg utjecaja koji imamo na okoliš, ali često se čini da to nije dovoljno da napravimo potrebne promjene. Tehnološki napredak i potrebe društva čine da koristimo sve više resursa, energije i prostora, dok se istovremeno sve češće javnost pobuni protiv projekata koji ugrožavaju okoliš i ljude. Upravo zato je inženjerstvo okoliša ključno u rješavanju ovih problema koji će u budućnosti biti sve prisutniji. Kroz istraživačke projekte nastojimo ponuditi rješenja, ali također nam je važna i suradnja s gospodarstvom u području zaštite okoliša. Drugi cilj nam je obrazovanje stručnjaka na studiju Inženjerstva okoliša, koji će biti sposobni suočiti se s izazovima zaštite okoliša i raditi na pronalasku rješenja za sadašnje i buduće probleme.

Kada gledamo vijest iz zemlje i svijeta, ipak se čini da i dalje nemilice uništavamo ovaj planet koji zovemo „dom“. Je l’ vas i vaše djelatnike sve to skupa obeshrabri s vremena na vrijeme?

Istina je da se ljudi i dalje suočavaju s ekološkim problemima poput klimatskih promjena, gubitka bioraznolikosti i zagađenja okoliša, što može biti obeshrabrujuće. Nažalost, postoji mnogo izazova u stvaranju održivijeg svijeta, a mnogi su povezani s postojećim društvenim i ekonomskim strukturama koje su često povezane s ekološkim problemima.

Unatoč mnogim izazovima, svijet svjedoči pozitivnim promjenama u podizanju svijesti o ekologiji, kao i u razvoju tehnologija i inovacija koje mogu pomoći u smanjenju negativnog utjecaja na okoliš. Ugodno se iznenadim kad na djelu vidim primjere dobre prakse, što samo dokazuje da se ipak može bolje. No, da bi se stvari i globalno popravile, potrebna je politička volja i značajna ulaganja, što si mnoge siromašne zemlje ne mogu priuštiti.

Stoga, umjesto da se obeshrabrujemo, važno je da se aktivno uključimo u promicanje održivog razvoja i zaštite okoliša. Svaki pojedinac može doprinijeti smanjenju svog negativnog utjecaja na okoliš, bilo to kroz smanjenje potrošnje energije i resursa, recikliranje ili promicanje održivih praksi u svojoj zajednici.

KAKO OŠIŠATI VIRTUALN OVCU?

Svatko može dati svoj doprinos u očuvanju okoliša i prirode kroz male, ali značajne promjene u svakodnevnom životu. Primjerice, razvrstavanjem i recikliranjem otpada, smanjenjem korištenja plastičnih vrećica, vožnjom bicikla umjesto automobila

Što vi osobno govorite svojoj djeci kada razgovarate o onečišćenju, ekologiji, kakvu biste im Zemlju željeli ostaviti?

Studij inženjerstva okoliša je dobra primjer kako edukacija može pomoći u rješavanju okolišnih problema i kako se raznim mjerama ipak može osigurati dom i za buduće generacije. Naši studenti su potpuno svjesni tog cilja te se žele aktivno uključiti i dati svoj doprinos, stoga studiraju kod nas.

Kada razgovaram sa svojom djecom o ekologiji, naglašavam im da je Zemlja naš zajednički dom te da svi moramo brinuti o njoj. Na primjerima im objašnjavam kako naši postupci utječu na okoliš. Bitno je da se edukacija ne pretvori u dociranje, nego u poticaj da sami počnu razmišljati o načinima na koje mogu doprinijeti očuvanju okoliša, kao što su primjerice razvrstavanje otpada, smanjenje korištenja jednokratnih plastičnih predmeta, smanjenje potrošnje energije, korištenje bicikla ili javnog prijevoza umjesto automobila, korištenje obnovljivih izvora energije i slično.

Svaki pojedinac, mala zajednica, institucija, škola, gospodarstvo i država, trebaju dati svoj doprinos u ubrzavanju pozitivnih promjena u pristupu okolišu. Ne možemo očekivati da će netko drugi riješiti probleme za koje sami znamo koji je ispravan način djelovanja. Zato, ako želimo vidjeti promjene u svijetu, moramo krenuti od sebe, biti pozitivan primjer i potaknuti druge da se pridruže.


ODVAJANJE OTPADA

Nažalost, vidljivo je da je Hrvatima odvajanje otpada još uvijek „naporna enigma“, s druge strane, događaju se stvari poput zagrebačkog slučaja gdje su smetlari ulovljeni da sve vrste smeća bacaju u isto vozilo, isti koš. Što nam to govori o ekološkoj svijesti građana Lijepe naše?

Pravila privatnosti
Foto: Branko Nađ

Gospodarenje otpadom je danas vrlo aktualna tema u svim sferama života. Iako se naizgled čini da osmišljavanje i provedba ovog sustava može biti lako ostvariv posao, zagrebački slučaj pokazuje da uspostava sustava bez konzultacije struke – stručnjaka koji na cjeloviti način sagledavaju gospodarenje otpadom – daje loše rezultate, na što kontinuirano ukazujemo.

Najjednostavnije je okriviti radnike, ali bitno je znati da se svijest građana pa tako i svih koji su uključeni u gospodarenje otpadom formira na tri načina: edukacijom, stimulacijom i penalizacijom. Činjenica je da mnogi ljudi još uvijek ne razumiju koliko je važno odvajanje otpada i pravilno odlaganje kako bi se smanjio utjecaj na okoliš. U ovom kontekstu, prilično je jasno kako je premisa našeg fakulteta da je edukacija ključ većeg uspjeha.

Iako se u nekim dijelovima Hrvatske provode kampanje za podizanje svijesti o temi gospodarenja otpadom, ne postoji dosljedna nacionalna strategija koja bi se primjenjivala u svim dijelovima zemlje. Također, nedostatak odgovarajućih mjera može dovesti do toga da ljudi ne vide potrebu za pridržavanjem pravila. Kako bi se poboljšala ekološka svijest i praksa u Hrvatskoj, potrebno je kontinuirano educirati građane o važnosti odvajanja i pravilnog odlaganja otpada.


ŠTO NAS OČEKUJE U BUDUĆNOSTI?

Neki ekolozi upozoravaju da smo već prešli „point of no return“ po pitanju zagađenja okoliša, klimatskih promjena. Kako to komentirate?

Promjene, naročito pozitivne, uvijek kreću prvo od nas samih!
Slapovi Mrežnice – trebamo uložiti dodatan napor da bi takve prirodne ljepote ostale očuvane za generacije koje dolaze (foto: Branko Nađ)

Postoji zabrinutost među nekim ekolozima da smo prešli “point of no return” po pitanju zagađenja okoliša i klimatskih promjena. Ova ideja potaknuta je činjenicom da su neke ekološke promjene postale toliko nepovratne da ih nije moguće preokrenuti, čak ni uz ozbiljne napore. Primjeri takvih nepovratnih promjena najčešće se povezuju s nestajanjem važnih ekosustava kao što su koraljni grebeni ili prašume, povećanjem temperature oceana, nestajanjem ledenjaka ili ekstremno štetnim vremenskim uvjetima poput čestih ekstremnih vrućina ili poplava.

Iako je ova ideja zastrašujuća, važno je istaknuti i osvijestiti činjenicu da još uvijek postoji mogućnost smanjenja utjecaja ljudskih aktivnosti na okoliš i klimu. Usporavanje globalnog zagrijavanja i zaštita bioraznolikosti i dalje su važni ciljevi kojima se treba težiti, a prepreke poput političkih i ekonomskih izazova mogu biti prevladane.

Stoga je važno djelovati i učiniti što je moguće više kako bismo smanjili negativan utjecaj na okoliš, čak i ako ne možemo preokrenuti sve štete koje su se već dogodile. To su izazovi i za znanstveno istraživačku zajednicu. Kroz naš studij Inženjerstva okoliša, moramo moći dati kadrove koji će biti sposobni iznaći rješenja kroz implementaciju različitih ideja očuvanja okoliša.

Povezani članci

Back to top button