
Znate li koja je “boja 2024. godine”?
PANTONE je za za 2024. godinu odabrao Peach Fuzz, boju topline i optimizma. Kako je doživjeti, nositi i gledati za Universitas portal analizira i otkriva prof. dr. sc. Martina Glogar s Tekstilno-tehnološkog fakulteta Sveučilište u Zagrebu. Jer, boja je oblik neverbalne komunikacije koja brzo i izravno prenosi poruku bez kompleksnih jezičnih sklopova ili slika
Ovih dana čitamo na službenim stranicama Pantone LLC (Američkog društva za boju i koloristiku), o izboru boje godine. Novu, 2024. godinu, prema izboru Pantoneovih stručnjaka za boju, obilježiti će boja Pantone 13-1023 Peach Fuzz.
Promatrajući ovu nježnu, pastelnu nijansu koja pripada žuto narančastom spektru, zasigurno bi svatko od promatrača imao svoj vlastiti, subjektivni, individualni doživljaj, pa tako i verbalnu definiciju te boje. Možda bi se potaknula čak i rasprava radi li se o nijansi breskve, naranče ili marelice. Ovo govori da je osjet boje isključivo psihofizički impuls pojedinca te je on individualnan i subjektivan te će se doživljaj pojedine boje razlikovati od promatrača do promatrača.
Ovako kompleksan fenomen teško je sputati u granice diktiranih trendova i univerzalnih modnih smjerova, stoga je metodologija koju primijenjuju oni koji se profesionlano bave bojom i koriste ju kao jedan od ključnih estetskih ili komunikacijskih elemenata, tzv. metodologija upravljanja bojom. I dok je prosječnom promatraču boja pojava koja je često najdalje od njegovog uma, na profesionalnoj razini provode se iscrpna istraživanja o toj složenoj interakciji boje, površine, prostora i čovijeka.

Pojam „upravljanja bojom“ podrazumijeva ciljano usklađivanje boja i dovođenja njihovog odnosa u stanje ravnoteže i harmonije, kako bi određene kombinacije boja bile privlačne većini prosječnih promatrača. Također podrazumijeva detaljno poznavanje prirode i teorije boje kako bi se određene boje ili skupine boja upotrijebile ne samo kao estetski element, već i u kontekstu komunikacije i prijenosa poruke, informacije i sl. Prva razina neverbalne komunikacije je vizualna, a boja je dominantni dio vizualne percepcije.
Kažemo da je boja oblik neverbalne komunikacije koja brzo i izravno prenosi poruku bez kompleksnih jezičnih sklopova ili slika. Ona je ključni element procesa dizajna, povećava prepoznatljivost robne marke za 87% i utječe na do 85% kupnje proizvoda.
Svaka boja koju prepoznajemo ima svoju definiranu spektralnu karakteristiku, a spektralna karakteristika boje zajedno sa specifičnim odnosom svjetline i krome (zasićenosti) definira učinak boje na promatrača, ne samo u kontekstu vizualnog doživljaja, već i psiho-emocionlano i psiho-fizički. Tako je predloženu boju godine, Peach Fuzz, Pantone Institut za boje okarakterizirati kao, citiram: „toplu, ugodnu, taktilnu boju koja smiruje i djeluje pozitvno na promatrača vizualno, fizički i psiho-emocionalno“, referirajuće se na post turbulentno razdoblje izolacija i razdvojenosti, u kojemu je taktilnost jako važna.
Zapravo je upravo to principi tzv. colour forecastinga, odnosno progonoziranja boja. Prognoziranje boja je ozbiljna, istraživačko-umjetnička praksa koja zahtjeva visoku razinu obrazovanja i vještina eksperata upravo u pordučju umjetnosti, dizajna i teorije boje, a temelji se na iscrpnim istraživanjima, ne samo modnih kretanja, već antroploških aspekata, marketinga te višegodišnjeg psihološkog, sociološkog i ekonomskog statusa korisnika raznih dobnih skupina. Temeljem rezultata istraživanja, izbor boje godine provodi se s ciljem osiguran ja vremena i prostora za stvaranje boljeg proizvoda privlačnijih značajki i pametnijeg dizajna, za ciljane skupine potrošača, u pravo vrijeme i uz najbolju moguću poruku. Boja godine 2024., uz svoje estetske komponente, prenosi i snažnu poruku nade i vjere u održivu, jasnu budućnost.
Uživajte u ovoj prekrasnoj nijansi prirodno svjetlih i briljantnih boja, visoke refleksije, nosite ju i primijenjujte u svim specifičnim odnosima svjetline i zasićenosti (krome), od potpuno pastelnih, čak sivkastih, do nijansi punog intenziteta. Želite li uravnoteženu kombinaciju ove boje s drugim bojama, probajte s nijansama plavo-zelenog spektra koji je komplementaran ovoj boji.


Isprobajte i druge sheme harmonijskog i kontrastnog slaganja boja poput shema razdvojene komplementarnosti ili triada po principu istostraničnog trokuta. Upotrijebite različite nivoe intenziteta boja koje stavljate u kombinaciju.


Ova prekrasna žuto narančasta nijansa uklopit će se u sve segmente našeg svakodnevnog života, od mode, interijera do pametnih tehnologija, pa čak i parfema. Udruživši se s DSM DSM-Firmenich AG kompanijom, Pantone izbacuje na tržište čak i Peach Fuzz Eau de Parfum.

Izvor: Motorola/Pantone https://wwd.com/pop-culture/new-fashion-releases/pantone-2024-color-of-the-year-peach-fuzz-collaborations-1236026056/

Boja može biti nježna i zagasita, ili svijetla i živahna. Svijetle pastelne nijanse ove boje mogu se povezati s asocijacijama slatkoće, udobnosti i prijateljstva, dok intenzivnije nijanse, iako i dalje svjetle, jer se radi o prirodno svejtloj boji, asociraju i pobuđuju osjećaj vitalnosti, energije, razigranosti i ohrabrenja. No, postavlja se pitanje od kud ta povezanost određene boje s ovakvim psiho-emocionalnim i psiho-fizičkim asocijacijama. One proizlaze iz spektralne karakteristike boje, odnosno specifične valne duljine i pripadajuće frekvencije. Svaka boja koju ljudsko oko vidi ima svoju točno određenu valnu duljinu temeljem koje prepoznajemo određenu boju kao crvenu, žuto-narančastu, plavu ili zelenu. A krajnji izgled i intenzitet boje ovisit će o specifičnom odnosu svjetline i zasićenosti. Oba aspekta zajedno određuju naš odgovor na danu boju.
Spektralna karakteristika Peach Fuzz boje, koja smješta ovu boju u žuto-narančasto spektralno područje, upravo potvrđuje i jasno objašnjava asocijacije vezane uz ovu boju. Žuti spektar donosi vibrantnost i energiju žute boje, koja je inače najbriljantnija boja spektra, jedina koju vidimo u visokim intenzitetima koji proizlaze iz visoke razine zasićenosti koju žuta postiže na visokim vrijednostima svjetline. Zbog toga, sama žuta može biti pomalo i hiper-stimulirajuća te iritantna, a što se kod Peach Fuzz boje umiruje narančastim spektrom. Udio narančaste omogućuje ovoj boji zadržavanje svih pozitivnih i jedinstvenih specifičnosti žute boje, a neutralizira, umiruje, njene negativne aspekte.
Narančasta skriva žutu u Peach Fuzz boji, nameće svoju smirenost koristeći njenu briljantnost,
stoga psst, nemojte kazati onima koji nisu ljubitelji žute, a takvih je puno više od onih koji će se izjasniti kao ne-ljubitelji ove prekrasne, upravo mekane žuto-narančaste nijanse.