AktualnoNovostiObrazovanjeStudentiZnanost

Važnost univerzalnog dizajna u poučavanju studenata s invaliditetom

Edukativno predavanje pod nazivom „Različitost je činjenica, pravednost je izbor: univerzalni dizajn u poučavanju“ bilo je namijenjeno prodekanima za nastavu i studente, koordinatorima za studente s invaliditetom s ciljem razvoja kompetencija nastavnika za primjenu načina poučavanja kojima se svim studentima daju jednake mogućnosti za akademski uspjeh

Kako bi što bolje približila načine univerzalnog dizajna u poučavanju, prof. dr. sc.  Martina Ferić s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu predavanje pod nazivom „Različitost je činjenica, pravednost je izbor: univerzalni dizajn u poučavanju“ vodila je i moderirala kroz interaktivni rad svih sudionika.

Važnost univerzalnog dizajna u poučavanju studenata s invaliditetom
Martina Ferić, ERF

Važno je istaknuti da im je pritom osigurala okruženje za izražavanje kroz rad u parovima, potom u malim, a onda velikim grupama, poticala ih na suradnju, dijeljenje snaga i pružila priliku za povezivanje kroz empatiju i dijeljenje iskustava. Predavanje u organizaciji Ureda za studente s invaliditetom održano je u zgradi Regionalnog centra za razvoj poduzetničkih kompetencija za zemlje jugoistočne Europe – SEECEL (privremenom domu Sveučilišta u Zagrebu), a bilo je namijenjeno prodekanima za nastavu i studente te koordinatorima za studente s invaliditetom i zainteresiranim nastavnicima.

– Ovo je prilika da razmijenimo iskustva koja imamo u svakodnevnom radu sa studentima, ali i da predložimo neke smjernice za unaprijeđenje poučavanja koje će nas dovesti do kvalitetnijih rješenja“, istaknula je Valentina Novak Žižić, voditeljica Ureda za studente s invaliditetom Sveučilišta u Zagrebu.

Strategija univerzalnog dizajna se može primijeniti na poučavanje, pružanje informacije i tehnologiju kako bi se osigurali upotrebljivi i pristupačni obrazovni materijali za studente. Također, primjenjuje se i na fizičke prostore kako bi se stvorilo ugodno i poticajno radno okruženje.

– Univerzalni dizajn za poučavanje je proces kao i skup smjernica i strategija za poučavanje. Temelji se na vrijednostima poput poštivanja različitosti, jednakosti, odnosno pravednosti i uključenosti za sve“, naglasila je prof. dr. sc. Martina Ferić u uvodnom dijelu predavanja.

Primjena univerzalnog dizajna za poučavanje u visokom obrazovanju podrazumijeva ponajprije poučavanje, stvaranje klime u učionici, interakciju sa studentima, fizičko okruženje i materijale za učenje te pružanje informacija. Uz to, važno je i korištenje tehnologije, pružanje povratnih  informacija studentima te procjena znanja.

Važnost univerzalnog dizajna u poučavanju studenata s invaliditetom

U nastavku predavanja prof. Ferić je navela 7 važnih principa koji se primjenjuju u univerzalnom dizajnu, a to su: jednaka dostupnost, fleksibilnost u korištenju, jednostavna i intuitivna upotreba, uočljive informacije, toleriranje pogreške, mali fizički napor u korištenju te mjere i prostor za pristup i uporabu.

Na kraju ovog zanimljivog predavanja prof. Ferić citirala je Thomasa J. Tobina s University of Wisconsin-Madison: „Univerzalni dizajn za učenje je način nošenja s različitosti prije nego što itko uopće uđe u učionicu. Ono što ga čini moćnim je mogućnost izbora.“

Ova je tema dio online tečaja pod nazivom „Digitalna pristupačnost nastavnih materijala za bolje iskustvo učenja“, dostupnog na stranici Sveučilišnog računskog centra Sveučilišta u Zagrebu.

Važnost univerzalnog dizajna u poučavanju studenata s invaliditetom

Polaznici tečaja dobit će potrebne informacije o Zakonu o pristupačnosti, kako postaviti nastavne materijale primjenjujući smjernice za pristupačnost te na koji način pomoću digitalnih tehnologija omogućiti studentima da lakše i kvalitetnije prate nastavu i prolaze kroz nastavne materijale i  aktivnosti.  

Povezani članci

Back to top button