
Uspješni mladi splitski inovatori
Predstavljamo Udrugu primijenjenog strojarstva Fakulteta elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje. Prolaze proces proizvodnje motocikla, odnosno formule, od početka do kraja. MotoStudent se održava svake dvije godine, a Formula Student svake godine
Udruga primijenjenog strojarstva, poznatija pod imenom FESB Racing, uspješno djeluje već 11 godina u prostorijama splitskog Fakulteta elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje. Iza njih su mnogi projekti, od kojih izdvajamo najpoznatije – MotoStudent i Formula Student, a o njihovim trenutačnim projektima, ali i planovima za budućnost, razgovarali smo s predsjednikom FESB Racinga Lukom Dodigom.
Predstavite nam Udrugu studenata primijenjenog strojarstva, ali i ljude koji stoje iza nje. Kada je i kako sve krenulo, vjerujem da ste u udruzi svi zaljubljenici u motosport?
– Udruga primijenjenog strojarstva krenula je kao zajednica mladih koja okuplja sve koji kroz praktičan rad žele više naučiti o onome čime se bavimo na FESB-u. Udruga je nastala na inicijativu entuzijastičnih studenata, uz podršku profesora i dekana Srđana Podruga, sada već davne 2010. godine. Sve je počelo s projektom formule, nakon čijeg uspjeha se krenulo u projekte trkaćih motocikala. Kroz “našu garažu” prošlo je mnoštvo studenata tijekom svih tih godina, i ne, nisu svi bili studenti FESB-a. Primamo sve koji misle da mogu oplemeniti i učiniti udrugu boljom, tako da je bilo studenata s PMF-a i drugih srodnih fakulteta, ali i nekoliko s Ekonomije. Naime, jedna od disciplina na natjecanju je predstavljanje fiktivne tvrtke potencijalnim investitorima. Udruga trenutačno broji više od četrdeset članova. Ja sam se priključio jer sam, naravno, kao i većina članova, zaljubljenik u motosport i u ovome sam vidio savršenu priliku da se približim tome svijetu, a i steknem praktične vještine koje se ne mogu steći kroz klasično studiranje.
Glavni projekti su MotoStudent i Formula Student? Kažite nam malo više o njima.
– Da, ukratko to su projekti u kojima prolazimo kroz proces proizvodnje motocikla, odnosno formule, od početka do kraja. MotoStudent se održava svake dvije godine, a Formula Student svake godine, gdje se s pojedinim bolidom može sudjelovati na natjecanjima tijekom jedne godine od prvog natjecanja tim vozilom. Oba natjecanja dijele se na statički i dinamički dio. Statički dio je specifičan po tome što obuhvaća sve aspekte proizvodnje, tako da se od nas zahtijeva mnoštvo stvari, od osnivanja i predstavljanja fiktivne tvrtke koja proizvodi vozilo, proizvodne dokumentacije i simulacije do slaganja čitavog vozila vijak po vijak. Dinamički dio su zapravo razni testovi na prototipovima koji u slučaju posljednjeg natjecanja kulminiraju najzanimljivijim dijelom natjecanja, a to je utrka na MotoGP stazi Aragon. Sve to zna biti dosta stresno i napeto jer se radi naporno tijekom ispitnih rokova i cijele godine. Traži se iznimna preciznost i ozbiljnost u svemu što se radi, ali sve se to zaboravi kad prvi put vidite da nešto što ste napravili svojim rukama uspješno vozi na stazi.
Što biste istaknuli kao najveće uspjehe FESB Racinga?
– Posljednji trkaći motocikl s kojim smo bili na MotoStudent natjecanju u Španjolskoj ima električni pogon i kao takav je prvi u regiji, a na samom natjecanju osvojili smo četvrto mjesto u kategoriji inovacija. Stvarno je teško izdvajati, ali, po mojemu mišljenju, tri motora i tri formule koje su u stanju natjecati se s vozilima s puno većih i bogatijih fakulteta nešto je čime se najviše ponosimo. Samo to govori koliko se kvalitetno radi i kako je moguće uz puno truda i volje napraviti proizvod koji može konkurirati na najvišoj razini.
Natjecanja se dijele na statički i dinamički dio. Statički obuhvaća sve aspekte proizvodnje, a dinamički testovi na prototipovima što kulminira utrkom na MotoGP stazi Aragone
FESB Racing je najbolji način studentima da svu naučenu teoriju pretvore u praksu, da rade na svom znanju, ali i da steknu poznanstva, da možda i upoznaju potencijalne poslodavce?
– Slažem se, jedan od glavnih problema koji studenti nakon završetka studiranja imaju jest nedostatak praktičnog znanja, ali i nedostatak poznanstava u poslovnom svijetu. Naša udruga uvelike rješava taj problem, većina naših članova bez problema nalazi posao u struci te su spremni na timski rad i izazove koji on nosi jer su to sve već iskusili. Naši partneri i sponzori, kao što su Tromont, HSTec, IZIT ili Rimac, pomažu nam u cijelom procesu te pružaju podršku kako tijekom studiranja, tako i prigodom pronalaženja odgovarajuće karijere. Još bih zahvalio Sveučilištu u Splitu, SZST-u i FESB-u koji su prepoznali važnost i potrebu ovakvih projekata te stvorili mogućnost razvoja mladih studenata u vrhunske stručnjake na korak do MotoGP i Formula1 inženjera.
Na čemu trenutačno radite i koji su vam planovi za budućnost?
– Trenutačno smo u završnim pripremama bolida za Formula Student natjecanje AlpeAdria, koje se održava krajem mjeseca u Novom Marofu. Tu bismo željeli pohvaliti organizatore i ovakav event u Hrvatskoj, gdje se svake godine podiže kvaliteta natjecanja, a ove je godine dosegnulo stvarno zavidnu razinu. Plan za zimu i 2022. godinu je unaprjeđenje sadašnjeg bolida za natjecanja idućeg ljeta i početne faze konceptualizacije i projektiranja novih projekata kojima ćemo nastaviti pratiti svjetske trendove automoto-industrije.
S obzirom na pandemiju, imate li sada u planu kakva putovanja i natjecanja?
– Pandemija je dosta pomrsila planove, tako da su se brojna natjecanja odgodila, ali, evo, upravo smo se prije mjesec dana vratili s MotoStudent natjecanja u Španjolskoj, gdje smo uspješno predstavili svoj električni i benzinski motocikl. Kao što sam rekao, trenutačno je u planu FS natjecanje u Novom Marofu i onda regrutacije i planiranje programa za sljedeće godine nakon kratkog odmora. S obzirom da se situacija s pandemijom pomalo smiruje, vjerujem da će sljedećih nekoliko godina biti uzbudljivo što se tiče natjecanja.