
UNESCO-va Svjetska konferencija o ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju
Doc. dr. sc. Adrijana Višnjić-Jevtić s Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu sudjelovala je u organizaciji konferencije kao članica Organizacijskog odbora ispred OMEP-a (Svjetske organizacije za odgoj i obrazovanje u ranom djetinjstvu) te u radnom dijelu konferencije, kao izlagač i moderator u paralelnim sesijama i popratnim događanjima
UNESCO je prvu Svjetsku konferenciju o ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju održao u Moskvi 2010., upozoravajući da je upitno hoće li se ostvariti dostupnost obrazovanja za sve u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju zbog “rizika da neće biti postignuto do 2015. ako se ne poduzmu hitne i odlučne mjere” i pretpostavio ECCE kao imperativ društvenog, ljudskog i gospodarskog razvoja. Dvanaest godina kasnije, Svjetska konferenciju o ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju je održana je po drugi puta, okupivši države članice, međunarodne organizacije, dionike i stručnjake iz cijelog svijeta kako bi oblikovali budućnost ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja.
Druga Svjetska konferencija o ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju održana je od 14. do 16. studenoga 2022. u glavnom gradu Uzbekistana, Taškentu. Konferencija je okupila više od 2000 sudionika iz oko 150 zemalja svijeta, među njima i 70 ministara zaduženih za odgoj i obrazovanje u ranom djetinjstvu. Sudionici su raspravljali o izazovima i učinkovitim praksama u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju uz imperativ preuzimanja obveza kako bi do 2030. Sve djevojčice i dječaci imali pristup kvalitetnom ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju.
Konferencija je bila podijeljena u četiri dana – predkonferencijski dan, dan rješenja, dan politika i dan obvezivanja. U sva četiri dana održane su aktivnosti u kojima su sudjelovali različiti dionici kojima je rani i predškolski odgoj i obrazovanje u središtu interesa. Održano je 16 popratnih događaji u organizaciji partnera i 20 paralelnih sesija usmjerenih na četiri glavne teme Uključivanje, kvaliteta i dobrobit, Radnici u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju, Politika, upravljanje i financije te Programske inovacije. Glavno konferencijsko događanje identificiralo je glavne izazove u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju – manjak odgojitelja i kvaliteta samog ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Sharon Lynn Kagan sa Sveučilišta Kolumbija u svom je predavanju naglasila je kako brza ekspanzija ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja daje prilike za poticanje kvalitete u svim segmentima – kvalitetu procesa, kvalitetu odnosa i kvalitetu okruženja. Međutim, do 2030. na svijetu će manjkati 9 milijuna edukatora u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju – odnosno onih koji su plaćeni da odgajaju i obrazuju djecu rane i predškolske dobi i redovito podržavaju njihove roditelje. Izazove koji doprinose manjku odgojitelja raspravljala je u kontekstu nedostataka – sredstava, kvalitete, jednakosti i podrške. Za razliku od ostalih odgojno-obrazovnih stručnjaka, evidentan je nedostatak obrazovanih stručnjaka (sredstvo), neadekvatno obrazovanje (kvaliteta), razlike u stručnosti (jednakost) i nejednake prilike za napredovanje, usavršavanje i naknade za obavljeni rad (podrška). Zaključila je kako se nedostatcima može oduprijeti učeći od drugih i prioritiziranjem stručnjaka.
Doc. dr. sc. Adrijana Višnjić-Jevtić s Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu sudjelovala je u organizaciji 2. Svjetske konferencije kao članica Organizacijskog odbora ispred OMEP-a (Svjetske organizacije za odgoj i obrazovanje u ranom djetinjstvu) te u radnom dijelu konferencije, kao izlagač i moderator u paralelnim sesijama i popratnim događanjima.

Kao rezultat konferencije, države članice sudjelovale su u donošenju novog okvirnog dokumenta, Taškentske deklaracije, kojom se nastoji doprinijeti uspostavljanju politika, poticaja, regulatornih okvira i mehanizama za doprinos širenju uključivog pristupa visokokvalitetnom ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju za svu djecu bez iznimke.
Taškentska deklaracija i obveze djelovanja
Tašketska deklaracija određuje međunarodnu agendu u području ranog i predškolskog odgoja do 2030. godine. U njoj se navode obveze djelovanja za transformaciju odgoja i obrazovanja u ranom djetinjstvu za sve države sudionice. U nastavku su istaknuta vodeća načela i strategije za promjene u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju. Države potpisnice dužne su osigurati:
Pravedne i uključive kvalitetne usluge u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju za sve, tako što će:
- Poboljšati značajnost i kvalitetu ranih i predškolskih kurikuluma i pedagogije
- Osigurati pravedan, kvalitetan i uključiv rani i predškolski odgoj i obrazovanje za svu djecu, dajući prednost najranjivijoj skupini:
- Štititi i jamčiti pravo na rani i predškolski odgoj i obrazovanje tijekom i nakon hitnih slučajeva i dugotrajnih kriza
- Pobrinuti se da sva djeca dobiju potrebnu njegu i skrb
- Uspostaviti relevantne sustave praćenja i evaluacije ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja
- Uvesti i ojačati intervencije u ranom djetinjstvu koje prepoznaju izazove i potrebe sve djece i omogućuju im da napreduju i ispune svoje potencijale
- Poboljšati prijelaze unutar ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja kao i one u osnovno obrazovanje
- Jačati obrazovanje za mir i održivi razvoj od ranog djetinjstva.
U odnosu na ljudske potencijale, države će se posebno usmjeriti na:
Stručne radnike u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju, uvažavajući slijedeće strategije:
- Jačanje sustava obrazovanja i usavršavanja stručnjaka u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju
- Povećavanje atraktivnosti odgojiteljske profesije i pružanje prilike za napredovanje u karijeri
- Reguliranje rada stručnjaka u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju u nedržavnom sektoru.
- Unaprjeđivanje podrške roditeljima, obiteljima i drugim skrbnicima.
Deklaracija se usmjerava i na:
Inovacije za unaprjeđenje transformacije ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, kroz:
- Korištenje znanstvenih dokaza za inoviranje i transformaciju politika i praksi ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja
- Osiguravanje pravednog, uključivog, nenametljivog, sigurnog i etičnog pristupa digitalnoj tehnologiji te zaštite prava djece u digitalnom okruženju
- Reorganiziranje prostora za učenje, prakse i pružanje usluga.
Četvrto načelo kojim se vodi Deklaracija odnosi se na:
Politiku, upravljanje i financije. Zemlje potpisnice u ovom dijelu trebaju:
- Osigurati višesektorski i integrirani pristup vlada razvoju, pružanju i koordinaciji politika ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja
- Zaštititi i mobilizirati financijska sredstva za rani i predškolski odgoj i obrazovanje
- Poboljšati dokumentiranje, praćenje i evaluaciju politika, praksi i programa ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja
- Unaprijediti politiku i zakonske okvire kako bi se osiguralo da pravo na obrazovanje uključuje rani i predškolski odgoj i obrazovanje.
Svjetska konferencija o ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju okupila je različite stručnjake koji su u Taškentu imali priliku učiti jedni od drugih te pronalaziti zajednička rješenja. Taškentska deklaracija predstavlja obećanje odraslih djeci. Obećanje kojim su se obvezali osigurati da do 2030. svaka djevojčica i svaki dječak imaju pravo na kvalitetan i dostupan rani i predškolski odgoj i obrazovanje.
Piše: doc. dr. sc. Adrijana Višnjić-Jevtić