
Svaki drugi tinejdžer primio je preko mreža sadržaj seksualne tematike
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu sudjeluje u prvome strukturiranome i znanstveno utemeljenom programu u Hrvatskoj za odgovorno ponašanje djece prilikom korištenja digitalnih tehnologija. Program „Alati za moderno doba“ namijenjen je učenicima 7. i 8. razreda, a ERF u njemu surađuje s Hrvatskim Telekomom
Svako deseto dijete doživjelo je neugodno iskustvo na internetu, a djeca koja doživljavaju nasilno ponašanje preko interneta češće doživljavaju i nasilno ponašanje u realnom okruženju. Također, svaki drugi mladi adolescent zaprimi sadržaj seksualne tematike i od poznatih i od nepoznatih osoba, a 20 posto ih je prosljeđivalo tuđi seksualni sadržaj bez pristanka te osobe. Čak dvije trećine adolescenata dopisivalo se s osobom koju su upoznali online, a trećina ih je pokazalo iznimno rizično ponašanje otišavši na susret s takvom osobom, bez znanja roditelja.
Stoga je Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu s Hrvatskim Telekomom pokreno projekt „Alati za moderno doba“. Riječ je o prvome strukturiranom i znanstveno utemeljenom programu kojem je cilj prevenirati rizična ponašanja osnovnoškolaca, primarno učenika 7. i 8. razreda, ali i adolescenata u virtualnom okruženju. Znanstvena istraživanja koja su bila polazište za izradu programa pokazuju niz rizičnih ponašanja adolescenata na internetu, a koja rezultiraju ozbiljnim negativnim posljedicama u području mentalnog zdravlja te interakcijama u stvarnom svijetu.
U prvoj godini projekta edukacije za provedbu programa održat će se u Zagrebu, Osijeku, Rijeci, Varaždinu i Dubrovniku, a plan je obuhvatiti cijelu Hrvatsku.
Preventivni program koji je razvio ERF obuhvaća 11 strukturiranih i interaktivnih radionica za učenike, a koje će provoditi educirani stručni suradnici i nastavnici. Autorski tim ERF-a sastoji se od stručnjaka s višegodišnjom praktičnom, znanstvenom i nastavnom ekspertizom u području rizičnih ponašanja i bihevioralnih ovisnosti, te s bogatim iskustvom u razvoju znanstveno-utemeljenih intervencija usmjerenih prema djeci i mladima.
Edukacije se provode u okviru Centra za cjeloživotno učenje Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Po uspješnom završetku edukacija, stručni suradnici i nastavnici će provoditi program kao dio sustavnih preventivnih školskih aktivnosti.

– Neosporna je potreba za preventivnim djelovanjem u ovom području. Digitalne tehnologije izuzetno se brzo razvijaju, atraktivne su i u mnogočemu korisne za naš svakodnevni život. Istovremeno, poznati su i određeni rizici virtualnog okruženja koji mogu dovesti do ekscesivnog ponašanja, a koje svakako želimo prevenirati. Ovaj program razvijali smo nekoliko godina te on pokazuje obećavajuće učinke. Ulaganje u razvoj socio-emocionalnih vještina djece i mladih specifično u ovom području izuzetno je bitno jer upravno one predstavljaju temeljne kompetencije koje doprinose pozitivnim razvojnim ishodima i digitalnoj pismenosti. Sretni smo da je HT prepoznao vrijednost ovog projekta i spremnost na zajedničku suradnju kako bismo osigurali dugoročne, održive i sveobuhvatne preventivne intervencije na nacionalnoj razini. Interes i odaziv nastavnika i stručnih suradnika u školama je izniman, što nam potvrđuje da aktualno djelujemo prema rizicima koji obilježavaju njihove svakodnevne interakcije s djecom, objašnjava voditelj projekta dr. sc. Neven Ricijaš, redoviti profesor Odsjek za poremećaje u ponašanju zagrebačkog ERF-a.
Kvalitetna edukacija voditelja programa ključna je za uspješnost intervencija, budući da se na taj način osigurava kontinuirano i učinkovito preventivno djelovanje u hrvatskim školama, ne samo sadašnjih nego i budućih generacija osnovnoškolaca. Dodatan element programa su i interaktivna predavanja za roditelje učenika, a kako bi dobili točne i relevantne informacije za prepoznavanje potencijalnih rizika za djecu na internetu.
Program je već testiran i pokazao se učinkovitim u osnaživanju socijalno-emocionalnih vještina kod učenika koje im omogućuju kvalitetnije nošenje sa stresom, kritičko razmišljanje i povećanje kvalitete odnosa u virtualnom, ali i fizičkom svijetu.
Sveobuhvatan preventivni program „Alati za moderno doba“ koji će se provoditi u osnovnim školama diljem Hrvatske nužan je s obzirom na činjenicu da 30 posto učenika u Hrvatskoj koristi internet više od četiri sata dnevno, a četvrtina njih i sami prepoznaju kako su previše uronjeni u virtualni svijet. Pritom 50 posto adolescenata provjerava društvene mreže čim im stigne notifikacija, bez odgađanja i bez obzira što se događa u njihovom realnom okruženju. Jedan posto srednjoškolaca zadovoljava kriterije ovisnosti o internetu, a 20 posto ih već manifestira probleme povezane s prekomjernim korištenjem interneta, što bi značilo zabrinjavajućih četiri učenika po razrednom opredjeljenju.
Takvi rezultati se dijelom mogu pripisati i nedostatku sustavnog ulaganja u razvoj vještina kod mladih, specifično u području odgovornog korištenja digitalnih tehnologija.
Pokretanjem sustavne prevencije rizičnih ponašanja na internetu, ERF i HT žele umanjiti postojeće zabrinjavajuće statistike, posebno vezano uz rizično ponašanje u virtualnom okruženju.