
Stručnjaci Građevinskog fakulteta testiraju konstrukciju Pelješkog mosta
Djelatnici Laboratorija za ispitivanje konstrukcija provode ispitivanje Pelješkog mosta probnim opterećenjem. Trenutno se vrše ispitivanja statičkim opterećenjem pri kojem se koristi 20 kamiona mase po 40 tona, ukupno 800 tona, a potom će uslijediti i dinamička ispitivanja. Planirano trajanje ispitivanja je desetak dana
Radovi na Pelješkom mostu su u završnoj fazi te se u narednim mjesecima očekuje njegovo otvaranje čime će se ostvariti dugo očekivano povezivanje Republike Hrvatske. Ukupna duljina mosta je 2404 m te se sastoji od ukupno 13 raspona. Nosivi sustav središnjeg dijela konstrukcije je ovješeni most sa 6 niskih pilona i 5 raspona po 285 m. Stupišta su temeljena na pilotima, a ukupne duljine pilota iznose od 36 do 124 m. Ukupna masa čeličnog rasponskog sklopa je 34.727 t, ukupna masa svih čeličnih pilota 31.000 t, količina ugrađenog betona 70.000 m3, a ukupna masa ugrađene armature je 19.500 t.
PROBNA OPTEREĆENJA
Trenutno je u tijeku ispitivanje probnim opterećenjem mosta koje provode stručnjaci Laboratorija za ispitivanje konstrukcija Građevinskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu u suradnji s djelatnicima Geodetskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu koji provode geodetski dio mjerenja, a u dijelu mjerenja sudjeluje i Fakultet građevinarstva, prometnog inženjerstva i arhitekture Sveučilišta u Mariboru. Laboratorij za ispitivanje konstrukcija Građevinskog fakulteta ima bogatu tradiciju ispitivanja mostova za što je i akreditiran od strane Hrvatske akreditacijske agencije, a osim velikog broja mostova u Republici Hrvatskoj Laboratorij je provodio i ispitivanja mostova u inozemstvu. Probnim opterećenjem se utvrđuje ponašanje konstrukcije mosta, usklađenost s projektom te usklađenost kvalitete radova sa zahtjevima u projektu. Tijekom ispitivanja primjenjuju se suvremene metode mjerenja uz korištenje digitalnih sustava za prikupljanje i analizu podataka u realnom vremenu.
Ispitivanje Pelješkog mosta se provodi prema Programu ispitivanja koji je odobren od strane glavnog projektanta konstrukcije Marijana Pipenbachera, Hrvatskih cesta kao investitora te izvođača radova, tvrtke CRBC. Programom ispitivanja predviđeno je ukupno 65 faza statičkog ispitivanja mosta u kojima se 20 kamiona mase po 40 tona postavljaju u najnepovoljnije pozicije na mostu. Osim statičkog ispitivanja provode se i opsežna dinamička ispitivanja mosta, a sveukupno očekivano trajanje ispitivanja je 10-ak dana što će naravno ovisiti i o vremenskim prilikama. Učinak probnog opterećenja mora odgovarati približno učinku pokretnog opterećenja primijenjenog u statičkom proračunu objekta.
20 KAMIONA PO 40 TONA
U fazama statičkog ispitivanja kamioni se pozicioniraju na mostu kako bi se izazvali maksimalni pomaci u sredinama raspona mosta, maksimalna opterećenja na upornjacima i stupištima pri kojima ne smije biti slijeganja, maksimalna naprezanja u kritičnim presjecima konstrukcije te maksimalne sile u kosim zategama mosta. Sve faze opterećenja prethodno su provjerene računskim modelom od strane projektanta te su određene očekivane vrijednosti pomaka, unutarnjih sila i naprezanja. Računske vrijednosti iz projekta konstrukcije provjeravaju se mjerenjima pri ispitivanju probnim opterećenjem te se dodatno ocjenjuje sposobnost mosta za preuzimanje svih uporabnih opterećenja. Glavni rasponi mosta dužine su po 285 m te se pri maksimalnom opterećenju u njihovim sredinama očekuju pomaci od oko 40 cm.
Pomaci konstrukcije tijekom ispitivanja prate se geodetskim opažanjima i to korištenjem različitih metoda kako bi se osigurala pouzdanost izmjerenih podataka. U fazi gradnje na mostu je ugrađen sustav monitoringa koji uključuje preko 600 različitih senzora (relativne deformacije, pomaci, ubrzanja, sile u zategama, korozija, temperatura, smjer i brzina vjetra) za kontinuirano praćenje relevantnih parametara ponašanja mosta. Monitoring je korišten za praćenje i kontrolu stanja mosta u fazi gradnje, svi navedeni senzori prate se i pri ispitivanju probnim opterećenjem, a sustav monitoringa će tijekom eksploatacije mosta biti važan alat za provjeru stanja mosta. Za potrebe ispitivanja probnim opterećenjem na mostu su ugrađeni i dodatni senzori, kojima se između ostalog validiraju rezultati koji se prikupljaju sustavom monitoringa.
ŽIVOTNI VIJEK – 100 GODINA
Dinamičkim ispitivanjima predviđeni su prolasci kamiona različitim brzinama preko mosta te njihovo kočenje na mostu pri čemu se mjere dinamički pomaci konstrukcije. Dinamička ispitivanja uključuju i određivanje osnovnih dinamičkih parametara konstrukcije (vlastite frekvencije, oblici titranja i koeficijenti prigušenja) te određivanje dinamičkih parametara kosih zatega mosta.
Osim za utvrđivanje inicijalnog stanja i ponašanja konstrukcije mosta, rezultati prikupljeni tijekom probnog ispitivanja su od velike važnosti za dijagnostiku mosta tijekom projektiranog 100 godišnjeg životnog vijeka.
Pripremili: Domagoj Damjanović, Ivan Duvnjak, Marko Bartolac, Janko Košćak
Fotografije: Marin Bodulušić