Revolucija učenja događa se u Sisku
Metalurški fakultet Sveučilišta u Zagrebu ujedinjuje drevna evanđeoska znanja, umjetnu inteligenciju i najsuvremeniju infrastruktur. Riječ je, dakako, o novom Prijediplomskom sveučilišnom studiju "Digitalizacija i inovacije u metalurškom inženjerstvu" koji donosi dinamične metode učenja koje su personalizirane, interaktivne i usmjerene na rješavanje problema, kombinirajući klasičnu i online nastavu u jedinstveni model u potpunosti prilagođen studentima i razvoju njihovih kompetencija
Metalurški fakultet Sveučilišta u Zagrebu započinje revoluciju učenja integracijom drevnih evađeoskih poruka, umjetne inteligencije i najsuvremenije infrastrukture u novi Prijediplomski sveučilišni studij Digitalizacija i inovacije u metalurškom inženjerstvu. Stoga Metalurški fakultet poziva buduće studente, kao i cjeloukupnu Hrvatsku javnost da im se pridruže u stvaranju budućnosti…
Tim nas riječima na sisačkoj lokaciji, gdje fakultet djeluje, dočekuje prof. dr. sc. Nikola Mrvac, obnašatelj dužnosti dekana Metalurškog fakulteta. Objašnjava nam da ova inovativna transformacija preobražava stoljećima stare obrazovne modele i prilagođava ih potrebama suvremene industrije i društva.
– Granice tradicionalnog učenja postaju prošlost, a studentima se pružaju alati i vještine potrebne za uspjeh u brzo mijenjajućem svijetu, jasan je dekan Mrvac.

Uvođenje umjetne inteligencije u novi Prijediplomski sveučilišni studij Digitalizacija i inovacije u metalurškom inženjerstvu donosi dinamične metode učenja koje su personalizirane, interaktivne i usmjerene na rješavanje problema, kombinirajući klasičnu i online nastavu u jedinstveni model u potpunosti prilagođen studentima i razvoju njihovih kompetencija. A misija fakulteta više nije ”proizvodnja” kadrova za tržište rada. Misija fakulteta jest proizvodnja znanja koja će proizvesti buduća tržišta rada.
METALURŠKI INŽENJERI BUDUĆNOSTI
Jednu od ključnih uloga u ovoj revoluciji igra Centar za ljevarstvo SIMET, infrastrukturni projekt financiran od strane Europskog fonda za regionalni razvoj, koji je realiziran u partnerstvu sa Sisačko moslavačkom županijom.

Realizacijom ovog infrastrukturnog projekta, vrijednog 5.847.910,69 EUR bespovratnim sredstvima, te usvajanjem inovativnog nastavnog plana i programa, revolucija učenja započinje. Ova inicijativa ne samo da jača kapacitete fakulteta i potiče organizacijsku reformu za poboljšanje funkcioniranja i kvalitete istraživačkih aktivnosti, već i povećava prepoznatljivost Fakulteta kao međunarodno konkurentne znanstvene institucije.
– Aktivnostima Centra SIMET potaknut će se proces inovacija i triple helix efekt, odnosno ujedinjenje znanstveno-istraživačkog sektora, lokalne zajednice i gospodarskih subjekata. To će rezultirati poboljšanjem konkurentnosti metalurške industrije i gospodarskim rastom, ističe dekan Mrvac.
U razgovoru s dekanom, ali i prodekanicom Metalurškog fakulteta te voditeljem projekta SIMET duboko smo zaronili u ovu revoluciju učenja i istražili kako se ova inovativna transformacija odvija. Dekan Mrvac pojašnjava kako se studenti, profesori i akademska zajednica prilagođavaju novim metodaa učenja i kako će integracija UI-a utjecati na budućnost metalurške industrije, kao i ostalih industrija te općenito na sustav visokog obrazovanja.

– Revolucija učenja na Metalurškom fakultetu u Sisku predstavlja značajan korak naprijed u obrazovanju metalurških inženjera budućnosti. Integracija drevnih znanja, umjetne inteligencije i najsuvremenije infrastrukture osigurava studentima kvalitetnu i inovativnu edukaciju koja ih priprema za proizvodnju znanja, kao i za uspješan uspješan rad u globalnom okruženju. Itekako smo svjesni da je najbolji način predviditi budućnost – stvoriti je.
Spajanjem “novih mješina” inovativnih metoda učenja i “novog vina” umjetne inteligencije, stvara se dinamično okruženje koje priprema studente za briljantnu budućnost u digitaliziranoj metalurškoj industriji
– Prof. dr. sc. Nikola Mrvac, o.d. dekana Metalurškog fakulteta
A kako točno Metalurški fakultet u Sisku objednjuje drevna evanđeoska znanja, umjetnu inteligenciju i najsuvremeniju infrastrukturu?
Evanđelje po Luki (5,37-39), govori nam naš sugovornik, prenosi mudru prispodobu o “novom vinu u novim mješinama”, koja se ponavlja i u Evanđelju po Mateju (9,17) i Marku (2,22). Univerzalnost ove metafore, dodaje, njeno prisustvo u trima različitim evanđeljima, naglašava važnost ove poruke za sve životne aspekte, uključujući i obrazovanje:
– Naš je fakultet duboko svjestan te univerzalne mudrosti i krenuli smo u inovativni proces integracije umjetne inteligencije (UI) u temelje obrazovanja metalurških inženjera. Spajanjem “novih mješina” inovativnih metoda učenja i “novog vina” UI-a, stvara se dinamično okruženje koje priprema studente za briljantnu budućnost u digitaliziranoj metalurškoj industriji, poručuje Mrvac.
STARE MJEŠINE I NOVO VINO
Metalurški fakultet ne samo da prati vremena, već ih i oblikuje. Usvajanjem prispodobe o “novom vinu u novim mješinama”, fakultet, prema riječima dekana Mrvca, poduzima hrabre korake ka budućnosti obrazovanja.
Spomenuta metafora, poznata iz Evanđelja po Luki, Mateju i Marku, simbolizira prelazak na nove paradigme učenja koje se savršeno uklapaju u moderni kontekst obrazovanja metalurških inženjera.
Predanost fakulteta inovacijama ogleda se u integraciji umjetne inteligencije u sve aspekte njegovog obrazovnog programa. Ovaj hrabar korak, smatra Mrvac, predstavlja fuziju “novih mješina” i “novog vina” – gdje inovativne metode učenja susreću moć umjetne inteligencije.
Cilj je stvoriti okruženje koje ne samo da prati, već i predvodi digitalnu transformaciju, jasan je prvi čovjek sisačke Metalurgije:
– Tradicija se susreće s inovacijom dok Metalurški fakultet preispituje “stare mješine” tradicionalnog obrazovanja. Pasivno učenje i puko memoriranje više nisu dostatni u svijetu koji zahtijeva dinamičnost, prilagodljivost i stalno inoviranje. Umjetna inteligencija, kao “novo vino”, donosi omogučuje dublje, interaktivno i personalizirano učenje. UI ima sposobnost transformirati tradicionalni obrazovni model i obogatiti iskustvo učenja za svakog studenta.
Program “Digitalizacija i inovacije u metalurškom inženjerstvu” integrira digitalizaciju, inovacije i umjetnu inteligenciju u tradicionalne metalurške procese kroz niz specijaliziranih modula koji odražavaju trenutne i buduće industrijske i tehnološke trendove.
Inovacija se razlikuje od poboljšanja u tome što inovacija upućuje na korak naprijed prema nečemu potpuno novom, dok poboljšanje znači poboljšanje onoga što već postoji. U tom smislu Metalurški fakultet se odlučio za stvaranje nečeg sasvim novog
– Prof. dr. sc. Ivan Brnadić, voditelj centra SIMET
Ovaj sveobuhvatan pristup uključuje:
– Primjena metalurškog inženjerstva u videoigrama i interaktivnim tehnologijama: ovaj modul most je između tradicionalne metalurgije i digitalne umjetnosti, omogućavajući studentima da razumiju kako se metalurški materijali i procesi mogu simulirati i koristiti u razvoju video igara. Ova integracija potiče multidisciplinarni pristup i suradnju između različitih stručnjaka, te pruža studentima praktično iskustvo i dublje razumijevanje kako digitalne tehnologije mogu biti primijenjene u metalurškoj industriji.
– Metalurgija 4.0: ovaj smjer fokusira se na integraciju tehnologija kao što su IoT, umjetna inteligencija i big data analitika u metalurške procese. Cilj je poboljšati nadzor, optimizaciju i inovacije u proizvodnji, kao i promovirati održive prakse kroz smanjenje emisija i bolje upravljanje resursima. Studenti uče kako tehnološke inovacije mogu unaprijediti tradicionalne metalurške procese i doprinijeti razvoju pametne proizvodnje.
– 3D oblikovanje i aditivna proizvodnja: kroz ovaj modul, studenti stječu znanja o ključnim tehnologijama poput 3D skeniranja, CAD obrade i 3D ispisa, te njihovoj primjeni u metalurškoj industriji. Modul promiče razumijevanje prednosti i izazova aditivnih tehnologija, te potiče kreativnost i inovativno razmišljanje kroz praktične projekte. Ova znanja omogućuju studentima da pridonose inovacijama u proizvodnim procesima, istražujući nove mogućnosti u dizajnu i proizvodnji.

AKTIVN(IJ)A ULOGA STUDENATA
Kroz spomenuta tri modula, program “Digitalizacija i inovacije u metalurškom inženjerstvu” služi kao most između tradicionalnih metalurških praksi i budućnosti digitalne proizvodnje. Integracijom digitalnih tehnologija i umjetne inteligencije, rekao nam je dekan Mrvac, program priprema studente da budu lideri u novoj eri metalurške industrije, opremljeni znanjem i vještinama potrebnim za rješavanje suvremenih izazova i doprinos budućem razvoju sektora.
– Tradicionalni model obrazovanja, gdje su studenti pasivni primatelji znanja od profesora, ne odgovara više potrebama suvremenog društva. Umjetna inteligencija i digitalna transformacija zahtijevaju aktivnu ulogu studenata u procesu učenja, govori Mrvac.
Promjene u edukaciji se mogu ilustrirati prispodobom iz sporta:
- U tradicionalnom modelu, profesori su glavni igrači na terenu, dok su studenti u sporednim ulogama.
- U suvremenom obrazovanju, studenti postaju glavni igrači, a profesori preuzimaju ulogu trenera.
Prednosti aktivnog uključivanja studenata u učenje:
- Razvoj kritičkog razmišljanja i kreativnosti
- Poboljšanje sposobnosti rješavanja problema
- Jačanje samopouzdanja i motivacije
- Razvoj vještina suradnje i komunikacije
Metode za aktivno uključivanje studenata:
- Projektno učenje
- Učenje kroz istraživanje
- Problem-based learning
- Debate i diskusije
- Simulacije i igre
Promjena uloge profesora:
- Profesori postaju mentori i vodiči koji pomažu studentima u njihovom individualnom napretku.
- Profesori se usredotočuju na stvaranje inspirativnog i potpornog okruženja za učenje.
- Profesori surađuju sa studentima na istraživačkim projektima.
Budućnost nije u pukom prenošenju znanja, već u sposobnosti da se znanje transformira, prilagodi i primijeni u stvaranju novih puteva. Autonomija i sloboda nisu samo ideali; oni su temelji na kojima se gradi znanje spremno suočiti s izazovima koji tek dolaze
– Izv. prof. dr. sc. Ivana Ivanić, o.d. prodekanice za znanost i poslovanje
Aktivno uključivanje studenata u proces učenja je ključno za uspjeh u suvremenom obrazovanju. Studenti su glavni igrači u budućnosti, a profesori su tu da im pomognu da dostignu svoj puni potencijal, navodi dekan:
– Vjerujemo da ćemo nakon provedenih promjena sinergijom vidljivoga i nevidljivoga u konkstu svega izrečenoga, razvijajući načela akademske slobode te zdrave međuljudske odnose, ljubeći jedni druge pridonjeti razvoju zajedništva te postati kamen zaglavni koji će značajno doprinositi razvoju grada Siska i Sisačko moslavačke županije, Svečilišta u Zagrebu, kao i cjeloukupnom razvitku Republike Hrvatske, zaključuje prof. dr. sc. Nikola Mrvac, vršitelj dužnosti dekana Metalurškog fakulteta u Sisku, jedne od 34 sastavice zagrebačkog sveučilišta.
PROF. DR. SC. IVAN BRNARDIĆ, VODITELJ CENTRA SIMET
Ključan resurs u pripremi studenata za buduće izazove

Projekt Centar za ljevarstvo – SIMET, financiran sredstvima Europske unije, igra ključnu ulogu u osnaživanju novog studijskog programa Digitalizacija i inovacije. Ovaj projekt nije samo obogatio fakultet modernom infrastrukturom, već je pružio studentima pristup vrhunskoj opremi za 3D modeliranje i aditivnu proizvodnju, ključnim za napredak u digitalizaciji i inovacijama u metalurškom inženjerstvu.
Oprema kao što su najsuvremeniji 3D printeri omogućava studentima stjecanje praktičnih znanja i vještinu u 3D modeliranju, skeniranju i aditivnoj proizvodnji. Korištenjem ove sofisticirane tehnologije, studenti mogu izravno primijeniti teoretska znanja na stvarne projekte, razvijajući prototipove i inovativna rješenja koja zadovoljavaju specifične industrijske zahtjeve.
Istovremeno, SIMET podupire primjenu metalurškog inženjerstva u video igrama i interaktivnim tehnologijama kroz integraciju naprednih softverskih alata. Ovi alati omogućuju studentima da eksperimentiraju sa simulacijama metalurških procesa i materijala unutar digitalnih okruženja, promičući multidisciplinarni pristup koji spaja metalurško inženjerstvo s digitalnom umjetnošću i tehnologijom. Kroz ovakav pristup, studenti se pripremaju za inovacije u dizajnu i proizvodnji, kao i za razvoj rješenja primjenjivih u širokom spektru industrija, uključujući zabavnu industriju.
Centar za ljevarstvo – SIMET stoga predstavlja ključan resurs u pripremi studenata za buduće izazove i prilike, osiguravajući da program “Digitalizacija i inovacije u metalurškom inženjerstvu” ne samo prati, već i predvodi u oblikovanju budućnosti metalurške industrije. Kroz pristup temeljen na inovacijama, multidisciplinarnosti i praktičnom iskustvu, studenti su opremljeni za vođenje u novoj eri digitalizacije i inovacija, sposobni za rješavanje suvremenih izazova te doprinos razvoju sektora.
IZV. PROF. DR. SC. IVANA IVANIĆ, O.D. PRODEKANICE ZA ZNANOST I POSLOVANJE
Što studirati?

Na Metalurškom fakultetu, osim programâ koji su specifično usmjereni na metalurško inženjerstvo, studenti imaju priliku upisati i studirati na drugim relevantnim programima koji su usmjereni na suvremene potrebe tržišta rada i industrije.
Prijediplomski i diplomski sveučilišni studij Sigurnost, zdravlje na radu i radni okoliš, jedinstveni u Hrvatskoj, integrira tri ključna područja sigurnosti: sigurnost na radu, zaštitu zdravlja radnika i zaštitu radnog okoliša. Program je prilagođen i za redovite i za izvanredne studente, čime se omogućuje obrazovanje i osobama koje su već u radnom odnosu. Fokus programa je na usklađivanju s potrebama gospodarstva i prilagodbi brzom tehnološkom razvoju, što uključuje identifikaciju i rješavanje potencijalnih opasnosti i rizika u radnom okruženju.
Prijediplomski sveučilišni izvanredni stručni studij Ljevarstvo namijenjen je kandidatima s interesom za usavršavanje znanja iz područja lijevanja metalnih materijala.
Metalurški fakultet kroz svoje programe priprema studente ne samo za tržište rada koje poznajemo danas, već i za kreiranje novih mogućnosti i rješenja koja će oblikovati budućnost.
Implementacija umjetne inteligencije u edukaciji
Revitalizacija obrazovnog procesa kroz integraciju UI-a na Metalurškom fakultetu manifestira se kroz niz inovativnih metoda učenja koje aktivno uključuju studente u obrazovni proces, kombinirajući klasičnu i online nastavuu jedinstveni hibridni model.
- Projektno učenje: Studenti se suočavaju s praktičnim izazovima, koristeći UI alate kako bi pronašli rješenja za stvarne probleme u metalurškoj industriji. Ova metoda omogućava praktično iskustvo i dublje razumijevanje materije.
- Personalizirano učenje: Primjenom UI alata, obrazovanje postaje prilagođeno potrebama svakog studenta, omogućavajući im da napreduju vlastitim tempom i prema vlastitim sposobnostima.
- Učenje kroz istraživanje: Potiče se samostalno istraživanje uz pomoć UI alata, što studentima omogućuje da istraže nove ideje, razviju inovativna rješenja i prošire granice tradicionalnog znanja.
Ovaj integrativni pristup postavlja Metalurški fakultet u Sisku na čelo obrazovne revolucije, pripremajući studente ne samo da budu sudionici već i lideri u digitalnoj transformaciji društva.
ANKETE ZA BUDUĆE STUDENTE
Na Metalurškom fakultetu konstantno razvijaju nove alate i načine komunikacije s budućim studentima, kao i s cjelokupnom javnosti.
Stoga mole sve koji su prepoznali njihove ideje i nastojanja da im pomognu i da im iskažu potporu ispunjavanjem sljedećih anketa. Ankete se popunjavaju na način da odete na poveznicu preko sljedećih QR kodova.
- Anketa za buduće studente koje zanima studiranje na Metalurškom fakultetu

- Anketa za sve ostale koji smatraju da nam je potrebna revolucija učenja




