AktualnoekologijaNovostiObrazovanjePoljoprivredaReportažeZnanost

Radionice Geotehničkog fakulteta za djecu i mlade

Dosad je kroz sve održane zanimljive, životopisne i aktualne stručne i znanstvene sadržaje educirano 300 djece. Sve je činjeno u dobroj vjeri i nadi da će nešto od podastrtih zasada niknuti i rasti u umovima i srcima naših najmlađih. Gledamo na to kao na dobro sjeme za našu i još više njihovu bolju budućnost, piše za Universitas portal Saša Zavrtnik, dr.med.vet. sa studija Inženjerstva okoliša

Obrazovanje, ono neformalno kao i formalno, sastavni je dio života svakoga pojedinca. Ono počinje praktički od rođenja, a traje gotovo do smrti. Djecu se od najranije dobi svjesno uči i usmjerava mnogočemu, a djeca puno uče i samim promatranjem i doživljajem okoline. Primarno formalno obrazovanje službeno započinje predškolskim odgojem u vrtićima, a nastavlja se kroz niže i više razrede osnovne škole. Zatim slijedi također obavezno srednjoškolsko obrazovanje. A nakon srednje škole može se nastaviti formalno obrazovati kroz više škole i fakultete.

Radionice Geotehničkog fakulteta za djecu i mlade
Predavanje “Pčele – čuvarice života na Zemlji” u sklopu Zelene knjižnice u Sisku

U tom slijedu događa se da osnovne škole znaju biti slabije povezane sa srednjim školama barem do trenutka kada je potrebno odabrati srednjoškolsko usmjerenje. Slično je i sa srednjim školama koje također znaju imati slabiju komunikaciju s fakultetima sve do mature i odabira potencijalnog fakulteta. Ako smo stajališta da takva odvojenost jednog od drugog i trećeg stupnja obrazovanja nije nešto najbolje za učenike, onda se slobodno možemo zapitati: „Što ako može drugačije i bolje?“

U uvjerenju da je dobro i poželjno, na obostranu dob(rob)it, kao fakultet surađivati s osnovnim i srednjim školama, krenuli smo s edukacijom kroz predavanja i radionice za djecu vrtićkog uzrasta, onu osnovnoškolske dobi kao i srednjoškolaca. Primjer jedne takve lijepe suradnje su projektne aktivnosti djelatnika Geotehničkog fakulteta u Varaždinu (studij Inženjerstva okoliša) Saše Zavrtnika, dr. med. vet. i doc. dr. sc. Jelene Loborec na temu „Pčele spasi da se život na Zemlji ne ugasi“. U sklopu tog projekta održavaju se prilagođena predavanja i edukativne radionice za djecu iz vrtića u gradu Varaždinu i okolici, a u edukaciji sudjeluju djeca nižih i viših razreda osnovnih škola s područja Varaždinske županije, dok je predavanje održano i za gimnazijalce.

Radionice Geotehničkog fakulteta za djecu i mlade
Edukativni štand “Pčele su dar” povodom Svjetskog dana zaštite okoliša (foto: Branko Nađ)

Dosad su uspješno odrađene radionice za djecu iz dječjeg vrtića Čira-čara u Varaždinu, dječjeg vrtića „Aleja Varaždin“, dječjeg vrtića „Graberje Varaždin“, zatim dječjeg vrtića „Maja pčelica“ iz Donjeg Ladanja. Uspješno je ostvarena edukacija djece prvih razreda Osnovne škole „Gustav Krklec“ iz Maruševca povodom prosinačkog „Školskog mednog dana“ kao i djece od prvog do trećeg razreda povodom „Mini projektnog dana“. Djeca od petog do osmog razreda Osnovne škole grofa Janka Draškovića u Klenovniku posjetila su nas na fakultetu gdje su aktivno sudjelovala u radionici, a nakon toga su oni pozvali nas u svoju matičnu školu. Tamo se trenutno održava edukacija za grupu djece „Mali pčelari“, starosti od trećeg do šestog razreda, što predstavlja njihovu originalnu izvannastavnu aktivnost financiranu od strane ministarstva.

Predavanje na temu opstanka, pčela i onečišćenja okoliša u okviru događanja „Inženjere okoliša posjeti i nauči kako se Zemlji ne šteti“ na Geotehničkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu – studij inženjerstva okoliša slušali su učenici gimnazije Josipa Slavenskog iz Čakovca.

Radionice Geotehničkog fakulteta za djecu i mlade
Svjetski dan voda u OŠ grofa Janka Draškovića, Klenovnik

Edukacija se odvijala i kroz programe „Dan & noć u inženjerstvu okoliša“ kao i na sam Dan zaštite okoliša kada su vrata fakulteta otvorena zainteresiranoj javnosti te je tada bio postavljen edukativni štand u parku onkraj fakulteta. Učenje, učenje i još malo učenja nastavljeno je na Festivalu znanosti kao i na hvalevrijednom projektu „Zelene knjižnice“ koji je pokrenut u Narodnoj knjižnici i čitaonici Vlado Gotovac Sisak, ogranak Ciprag. Sisačka knjižnica je po četvrti puta bila domaćin ovog projekta s naglaskom na očuvanje autohtonih biljnih vrsta, biološke raznolikosti, očuvanje staništa i tradicionalnih krajobraza u što se tema „Pčele – čuvarice života na Zemlji“ lijepo uklopila.

Naši mali i malo veći sudionici su kroz brižno pripremljene i prezentirane sadržaje mogli čuti i naučiti važne činjenice o životu pčela, njihovom mjestu u ekosustavima i ulozi u oprašivanju, ali i o prijetnjama koje uvjetuju pad broja i vrsta pčela. To su onečišćenja okoliša i prirode uzrokovana pesticidima i toksičnim metalima, zatim promjene u staništima te klimatske promjene koje se odražavaju na biologiju pčela. Naglašeno je kako ljudi bez pčela, a i životinje, ne bi imali dovoljno hrane i kako ih je potrebno čuvati od štetnog utjecaja čovjeka.

Pravila privatnosti
Edukativna radionica za djecu nižih razreda osnove škole u sklopu Mini projektnog dana GFV-a

Izlaganja su uvijek prilagođena dobi djece tako da su prezentacija teme i način iznošenja teme vrlo slikoviti i na razini uzrasta. Djeca se rado uključuju u razgovor s vlastitim iskustvima, spoznajama, komentarima i pričama što predstavlja jednu toplu dodirnu točku, obostranu interakciju i dinamičnu atmosferu za usvajanje novih saznanja. Nakon predavanja u sklopu radionica uvijek su prisutni popratni sadržaji gdje djeca i učenici mogu uživo vidjeti i opipati prezentirane stvari, primjerice košnice i opremu za pčelarstvo, upućuju se u način rada, dok istovremeno određene stavke mogu isprobati. Što se edukacije vezane uz pčele i onečišćenja okoliša tiče, na kraju, nakon crtanja, bojanja ili pak interaktivnog kviza, slijedile su nagrade u obliku bedževa s porukama poput „Save the bees“ ili „Bee kind to us“, Beestro kutijice s čajevima i sjemenkama medonosnog bilja, a uvijek su dobro prihvaćeni i motivacijski medenjaci :-P.

Konstruktivna i nadopunjujuća suradnja između Geotehničkog fakulteta, studija inženjerstva okoliša i osnovnih škola vidljiva je i kroz raznorazne druge zanimljive i važne teme poput „Kakvu vodu pijemo?“ i „Tlo – uvjet života?“ koje su prigodno obrađene povodom Svjetskog dana voda i Eko-dana Osnovne škole grofa Janka Draškovića Klenovnik. Zašto je voda toliko važna i zašto je o njoj potrebno itekako brinuti, kakvo je stanje s vodom u svijetu, kod nas, pa i u nama, kako ona dolazi u naše domove i kako znamo da je ispravna za piće, odnosno kako ju analiziramo? Zatim, zašto je zdravo tlo potrebno za razvoj života i njegov opstanak te kako se odgovorno odnositi prema njemu, kako ga ne opteretiti ni zagaditi, kako imati sve potrebno za poljoprivredni uzgoj na tlu? Sve su to pitanja s kojima se suočavaju učenici i na koja im se daju konkretni odgovori kroz mnoge primjere iz svakodnevnog života i demonstracijske pokuse u kojima oni sami mogu asistirati. Cilj je bio djeci osvijestiti važnost pitke vode i zdravog tla kao resursa koji nisu beskonačni i zato ih ne treba olako shvaćati, a svakodnevnim smo ponašanjem direktno odgovorni za njihovu kvalitetu i očuvanje.

Radionice Geotehničkog fakulteta za djecu i mlade
Edukacija djece kroz projekt “Pčele spasi da se život na Zemlji ne ugasi”

U  školi u Maruševcu održano je predavanje o životinjama kao kućnim ljubimcima s posebnim osvrtom na čovjekovog više tisućljetnog vjernog prijatelja i pratitelja – psa. Djecu se kroz saznanja o porijeklu psa, pasminama pasa, ulozi pasa u životu čovjeka, odabiru psa i brizi za njega, bolestima pasa i njihovim nestašnostima uči o suosjećajnosti i odgovornosti prema drugome neljudskom živom biću.

Istaknuto im je prijateljstvo, međusobno pomaganje, spašavanje ljudi, čuvanje, briga o zdravlju, druženje od najmlađe do najstarije dobi, sprječavanje okrutnosti prema životinjama kao i doživotno predanje.

Dasad je kroz sve održane zanimljive, životopisne i aktualne stručne i znanstvene sadržaje educirano 300 djece. Sve je činjeno u dobroj vjeri i nadi da će nešto od podastrtih zasada niknuti i rasti u umovima i srcima naših najmlađih. Gledamo na to kao na dobro sjeme za našu i još više njihovu bolju budućnost. U tome nas ohrabruju uistinu zainteresirani i pažljivi malci te upućene riječi zahvale i pohvale kao i izjave malenih koji su se na spomenute sadržaje i teme osvrnuli s: „odlično, veselo i zanimljivo“. Isto tako ohrabrujuće je to što su odgojiteljice jednog vrtića nakon održane radionice i druženja samoinicijativno dale objaviti svoje pozitivno iskustvo o posjeti fakultetu u regionalnim novinama.

Radionice Geotehničkog fakulteta za djecu i mlade
Predavanje za gimnazijalce o utjecaju onečišćenja na pčele na Geotehničkom fakultetu u Varaždinu

Osim ovih malih, a u biti velikih pluseva, u daljnjem radu s djecom i učenicima vodi nas želja da je to što činimo na njihovu dobrobit kao i na dobrobit šire zajednice. Svakako je jedno ispunjavajuće i izvanredno životno iskustvo i doprinos pri kojemu je očit entuzijazam i znatiželja djece i učenika koje treba podržati te savjesno usmjeravati. Iskreno se nadamo se da će sve doživljeno i preneseno pratiti naše najmlađe kroz život i biti im od pomoći u odnosu prema prirodi i zaštiti okoliša.

Piše: Saša Zavrtnik, dr.med.vet. 
Geotehnički fakultet Sveučilišta u Zagrebu

Povezani članci

Back to top button