AktualnoKulturaNovostiObrazovanjeStudentiZnanost

Predstavljamo Scenski dizajn, novi studij Akademije dramske umjetnosti

Prve studente ADU upisuje najesen u akademskoj godini 2024/2025. Prijave za studij su sredinom rujna. Dobrodošli su svi oni koji su završili prijediplomski studij, a koji posjeduju želju i motiviranost da se bave imaginarnim prostorima i likovima te vizualnim dizajnom kazališne ili filmske slike

Akademija dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu pokrenula je novi, dvogodišnji diplomski studij SCENSKOG DIZAJNA s dva usmjerenja: SCENOGRAFIJA i KOSTIMOGRAFIJA.

Riječ je o jedinstvenom studijskom program u Republici Hrvatskoj, pa i šire, budući da se odvija na zagrebačkoj Akademiji dramske umjetnosti, instituciji koja obrazuje sve druge sudionike kazališnih, filmskih i televizijskih projekata: glumce, kazališne i filmske redatelje, snimatelje i montažere, plesače i koreografe, dramaturge i scenariste, oblikovatelje svjetla i producente.

– Studij SCENSKI DIZAJN na ADU jedinstven je i po tome što se, osim kazališnom, bavi i filmskom umjetnošću, a otvara i polja virtualne produkcije, videoigara i multimedije kao i različitih formata od vizualnog dizajna izložbi do glazbenih, namjenskih i eksperimentalnih formi, objašnjava za Akademski list izv. prof. art. Tanja Lacko, voditeljica studija Scenski dizajn.

Predstavljamo Scenski dizajn, novi studij Akademije dramske umjetnosti
Dio nastavnika novog diplomskog studija Scenski dizajn (slijeva nadesno) – Željka Burić, Ivo Knezović, Željka Franulović, Tanja Lacko i Barbara Bourek (foto: Branko Nađ)

RJEŠAVANJE PROBLEMA DEFICITA KADROVA

Otvaranje diplomskog studija Scenski dizajn na zagrebačkom sveučilištu, kao kulturnoj, obrazovnoj i produkcijskog središnjici važan je korak za samo Sveučilište, za očuvanje likovnog scenskog izraza te za razvijanje scenografije i kostimografije u umjetničkom i znanstvenom području.

Studiranje SCENSKOG DIZAJNA na ADU omogućuje zajednički rad studenata različitih odsjeka na brojnim kazališnim, filmskim, televizijskim i plesnim ispitnim produkcijama budući da ADU godišnje realizira stotinjak izvedbenih i audio-vizualnih ispitnih projekata. ADU ima dvije kazališne dvorane te filmski i fotografski studio.

ADU već ima uspostavljenu suradnju s brojnim kulturnim i medijskim institucijama, sa svim zagrebačkim kazalištima, posebno s Hrvatskim narodnim kazalištem, s Hrvatskom radiotelevizijom, Hrvatskim audiovizualnim centrom, filmskim produkcijskim kućama i filmskim tvrtkama, ali i s brojnim europskim fakultetima koji se bave obrazovanjem na području kazališta i/ili filma.

Studij Scenskog dizajna na Akademiji dramske umjetnosti prostor je kreativnih ljudi, ostrašćenih prema kazalištu i filmu, inspiriranih kostimima i scenskim prostorima, koji žele raditi u uzbudljivoj i dinamičnoj sredini i atmosferi
– prof. art. Davor Švaić, dekan ADU

SCENSKI DIZAJN na ADU okupio je najznačajnija imena iz područja scenografije i kostimografije: Tanja Lacko, Željka Burić, Ivo Knezović i Ivan Veljača iz polja scenografije te Irena Sušac, Željka Franulović, Barbara Bourek, Zdravka Ivandija Kirigin i Ana Savić Gecan iz polja kostimografije.

– Studij je nastao iz ljubavi prema vlastitim profesijama i potrebe da se stečena znanja i iskustvo prenesu na generacije budućih scenografa i kostimografa budući da smatramo da je obrazovanje temelj razvoja naših disciplina. Nedostaje mladih kvalitetnih i obrazovanih ljudi, a potreba itekako postoji, kako za rad na domaćim kazališnim i filmskim projektima, tako i na brojnim stranim filmskim i televizijskim produkcijama koje se snimaju kod nas, navodi profesorica Lacko.

Predstavljamo Scenski dizajn, novi studij Akademije dramske umjetnosti
Prof. art. Davor Švaić, dekan Akademskije dramske umjetnosti (foto: Branko Nađ)

Potreba za osnivanjem ovog studija na Akademiji proizlazi iz više polazišta, nadovezuje se dekan Akademije prof. art. Davor Švaić. Prvi je, kaže, svakako deficit profesionalnog kadra u područjima scenografije i kostimografije u širem kulturnom, odnosno profesionalnom kontekstu kazališta i filma. Drugi, jednako bitan, je potreba za razvojem ovih područja na Akademija za u prosjeku 50 izvedbenih i 100 audiovizualnih projekata koje produciramo na Akademiji. Uz navedeno, u Hrvatskoj postoji cijeli niz kazališnih i filmskih vještina, zanata i zvanja koje bi trebalo sačuvati i revitalizirati te poticati njihov razvoj i usavršavanje. To su zvanja poput krojača, garderobijera, obućara, maskera, šminkera, vlasuljara, šeširdžija, stolara, bravara, tapetara, maketara, rekvizitera, oružara, itd.

– Budući akademski obrazovani umjetnici – scenografi i kostimografi – svakako će doprinijeli razvoju i drugog kvalificiranog kazališnog i filmskog majstorskog kadra. Pokretanjem ovog studijskog programa smatramo kako ćemo doprinijeti rješavanju problema deficita, a zatim i očuvanja profesija i profesionalaca u ovim područjima, rekao nam je dekan Švaić.

MEĐUFAKULTETSKA I MEĐUSVEUČILIŠNA SURADNJA

Na Akademiji je ideja o potrebi za ovom vrstom obrazovanja prisutna takoreći od njenog osnutka, no koncepcija novog studija i inicijativa za njegovo pokretanje u obliku kako započinje s izvođenjem prisutna je zadnjih 10-tak godina vizijom i motivacijom prije svega kolegica profesorica predmeta scenografije i kostimografije prof. Tanje Lacko i prof. Irene Sušac. Formalna procedura pokrenuta je 2018. godine, program je 2022. uspješno akreditiran i konačno od iduće akademske započinje s izvođenjem.

Predstavljamo Scenski dizajn, novi studij Akademije dramske umjetnosti
Ovaj studij će budućim studentima pružiti sva potrebna znanja i vještine kako bi pronašli svoj profesionalni put u područja scenografije i kostimografije

Prve studente ADU upisuje najesen u akademskoj godini 2024/2025. Prijave za studij su sredinom rujna. Dobrodošli su svi oni koji su završili prijediplomski studij, a koji posjeduju želju i motiviranost da se bave imaginarnim prostorima i likovima te vizualnim dizajnom kazališne ili filmske slike.

Nastavni program podrazumijeva cijeli proces od ideje do realizacije. Primjer je rad na operi Leoša Janáčeka „Lukava mala lisica“ iz  2017. godine, kroz suradnju MUZA, ADU, ALU, TTF i Studija dizajna sa Hrvatskim narodnim kazalištem u Zagrebu

Diplomski studijski program SCENSKOG DIZAJNA nudi studentima jedinstvenu priliku da steknu teorijska i praktična znanja o svim aspektima ovog područja. Uz učenje o povijesti i teoriji ovih disciplina, studenti će radom na kazališnim i filmskim produkcijama razvijati praktične vještine dizajna kostima i scenografije, izrade rekvizite i oslikavanje scene. Također će imati priliku surađivati s renomiranim kazališnim i filmskim profesionalcima te sudjelovati u brojnim međuinstitucijskim projektima i radionicama.

– Program podrazumijeva međufakultetsku i međusveučilišnu suradnju sa srodnim studijima (Arhitektonski fakultet, Studij dizajna, Likovna akademija, Grafički fakultet i Tekstilno-tehnološki fakultet sa Zagrebačkog sveučilišta), drugih hrvatskih sveučilišta (akademije u Osijeku, Rijeci i Splitu) te sveučilišta u regiji (za sada Ljubljanska akademija za kazalište, radio, film i televiziju te Beogradski fakultet primijenjenih umjetnosti), kao i institucijama i dionicima u području kulture, umjetnosti i medija (Hrvatsko narodno kazalište, Hrvatska radiotelevizija, gradska kazališta u Zagrebu, produkcijske kuće, itd.), što doprinosi njegovom bogatstvu i praktičnoj, profesionalnoj usmjerenosti, otkriva dekan Švaić.

Pravila privatnosti
Televizijska serija „Dnevnik velikog Perice“ (2021) u režiji Vinka Brešana, kostimografkinja Željka Franulović

Planirana je i suradnja s međunarodnim obrazovnim i kulturnim institucijama u Europi i svijetu, što će studentima omogućiti razmjenu iskustava i sudjelovanje u međunarodnim projektima.

Novi studijski program Akademije dramske umjetnosti podjednako podrazumijeva istraživački i praktični rad, stjecanje znanja i vještina potrebnih za preuzimanje samostalnih autorskih zadataka. Osim toga, kroz rad sa drugim studentima, cilj je razvijanje komunikacijskih vještina i sposobnost rada u timu što je osnova nastanka bilo kojeg uspješnog kazališnog ili filmskog projekta.

– Živimo u svijetu slika i ekrana, vizualne kulture i vizualne komunikacije. Dizajn prostora ili dizajn likova predstavljaju jedan od načina na koje se može, vizualnim i plastičnim alatima, ispričati priča, zaključuju naši sugovornici.


CRTICE O PROFESORIMA STUDIJA SCENSKI DIZAJN

Svi se veselimo prvim studentima i njihovim projektima!

 

Izv. prof. art. Tanja Lacko, voditeljica studija Scenski dizajn

Predstavljamo Scenski dizajn, novi studij Akademije dramske umjetnostiKazališna i filmska scenografkinja, što predaje na ADU od 2013. godine. Završava doktorski studij na studiju Etnologija i kulturna antropologija Filozofskog fakulteta u Zagrebu s temom filmskog scenskog prostora. Inicirala osnivanje diplomskog studija Scenskog dizajna na ADU

– Scenografija je za mene i zanimanje i poziv budući da je objedinila moju ljubav prema oblikovanju prostora i prema pričanju priča. Scenografirati kazališnu predstavu ili film znači oblikovati cijeli zamišljeni svijet za točno određene likove ili događaje. Radi se o kreativnom procesu u kojem sudjeluje velik broj profesionalaca, umjetnika i zanatlija. Nizom okolnosti se dogodilo da naše najveće sveučilište – Sveučilište u Zagrebu – nema program obrazovanja scenografa. Stoga je pokretanje studija scenskog dizajna izniman korak za naše discipline, ali i za obrazovanje u području vizualnog identiteta djela iz područja kazališne i filmske umjetnosti.

Zaposlila sam se na ADU prije desetak godina kao nastavnica scenografije za studente kazališne režije, filmske režije, produkcije, snimanja, glume i drugih. Ubrzo sam shvatila ne samo da je scenografija jedina disciplina za koju ne postoji visokoškolsko obrazovanje, nego i da je ADU jedino pravo mjesto na kojem bi se trebao odvijati mogući studij. ADU „pokriva“ i teoriju i praksu, i kazalište  i film. Osim toga, ADU je mjesto generacijskog susreta, upoznavanja i prepoznavanja onih koji će biti dijelom autorskih timova u profesionalnim projektima. I tako sam došla na ideju o diplomskom studijskom programu.

Studijski program je ozbiljno i temeljito postavljen kako bi naši studenti bili spremni odgovoriti na ubrzane promjene i nove oblike medijske prezentacije. Stoga smo u program uključili i polja poput virtualne produkcije ili videoigara. Izuzetno sam ponosna na nastavnički tim budući da se radi o vrsnim, značajnim, nagrađivanim umjetnicima scenografima i kostimografima s ogromnim profesionalnim iskustvom. Svi se zajedno veselimo prvim studentima i njihovim projektima. Jesen započinjemo radom na televizijskoj emisiji i velikom opernom projektu nekoliko fakulteta umjetničkog područja pod vodstvom Muzičke akademije.

 

Doc. art. Željka Franulović

Predstavljamo Scenski dizajn, novi studij Akademije dramske umjetnostiFilmska kostimografkinja, što predaje na ADU od 2018. godine. Recentno radila na filmu o Draženu Petroviću, drugoj sezoni HRT-ove serije „Dnevnik velikog Perice“ i igrano-dokumentarnom povijesnom televizijskom serijalu o caru Dioklecijanu

– Nakon završenog studija kostimografije na Tekstilno-tehnološkom fakultetu, počela sam se baviti filmskom kostimografijom. Studij mi je ponudio općenita znanja o kostimografiji te sam tek kroz praksu „ispekla zanat“. Danas je iza mene više od 25 godina rada i preko 30 filmova i serija (Dnevnik velikog Perice, Svećenikova djeca, Metastaze) i svijest o tome na koje sve načine filmski kostimograf sudjeluje u stvaranju i transformaciji likova, opisu stila i perioda te cjelokupnom dizajnu filmske slike. Upravo je to iskustveno znanje osnova studija Scenski dizajn na ADU. Želim studente već od početka „baciti u vatru“ na filmskom setu. Biti će to snimanje velikog igrano-dokumentarnog projekta Hrvatske radiotelevizije o caru Dioklecijanu na kojem trenutno radim, a za kojega je izrađeno preko 500 period kostima, uniformi i odjevnih dodataka.

 

Doc. art. Ivo Knezović

Predstavljamo Scenski dizajn, novi studij Akademije dramske umjetnostiKazališni i filmski scenograf te oblikovatelj svjetla. Scenografiju predaje od 2009. godine, a na ADU od 2022. godine. Recentno radio na brojnim uspješnim domaćim i inozemnim televizijskim serijama poput „Područja bez signala“ i „Šutnje“

– Svoju scenografsku karijeru započeo sam odmah po završetku Arhitektonskog fakulteta u Zagrebu. U svojoj 27 godina dugačkoj karijeri ostvario sam preko 150 relevantnih umjetničkih projekata kao kazališni, filmski i televizijski scenograf i oblikovatelj svjetla. Na studiju Scenski dizajn zadužen sam za kolegij Scenografsko projektiranje koji se bavi izvedbenim procesom stvaranja scenografije, što znači od tekstualnog predloška do konačne realizacije, što uključuje i istraživački i kreativni rad na zadanom projektu. Ovo je ujedno meni najzanimljiviji dio studija, pošto sam više sklon praktičnim zadacima i scenografskim promišljanima i osmišljavanjima scenografije, kao i tehničke realizacije, na konkretnim primjerima. Ovaj pristup već godinama primjenjujem u nastavnom radu, a rad sa studentima doživljavam više kao odmor i uživanje nego kao poslovni zadatak ili obavezu. 

 

Doc. art. Željka Burić

NaslovnaFilmska scenografkinja, koju predaje od 2019. godine, a na ADU od 2022. godine. Recentno realizirala scenografije posljednjeg filma Rajka Grlića “Svemu dođe kraj” i druge sezone TV serije “Dnevnik velikog Perice”

– Nakon završetka Arhitektonskog fakulteta radila sam kao projektantica arhitekture i urbanizma u nekoliko ureda u Zagrebu i Beču, a u slobodno vrijeme i kao TV i filmska scenografkinja. Dinamičnost radnog okruženja, različitost tema, bivanje na mnogobrojnim lokacijama, raznim prostorima i u mnogim povijesnim razdobljima; trajna potreba za proučavanjem i učenjem, ne samo o konstrukcijama i materijalima,  već o povijesnim događajima,  raznim kulturama, običajima i ljudima…. oni su razlozi koji su prevladali da oblikovanje filmske scene postane moja glavna profesija, a arhitektonski ured samo povremena mirna luka.

Uspoređujemo li dalje projektiranje stvarnog i filmskog svijeta, treba naglasiti da se za razliku od arhitekture ili dizajna u kojima se na realizaciju nekog autorskog djela čeka ponekad i godinama, u filmskom se okruženju ostvarenje ideje (iako je ona privremenog karaktera) događa u gotovo stopostotnom omjeru i u izuzetno kratkom vremenskom periodu. Nadalje, dok smo u zbilji obavezni (prisiljeni) povinovati se zakonima gravitacije i skupnim pravilima fizike, u filmu smo toga u cijelosti oslobođeni – naše kuće mogu visjeti na paukovoj niti pa čak i letjeti, a u spoju sa svojim stanarima mogu postati s ljubavlju zapuštene ili nezadovoljstvom savršeno uređene. Ovdje se granice postavljaju imaginacijom, a realizacija sposobnošću da filmski svijet vješto oblikujemo u procesima projektiranja i suradnje s majstorima-izvođačima.

Veseli me da ću na studiju Scenskog dizajna predavati teorijski dio glavnih umjetničkih predmeta jer smatram da su teorijska znanja o filmu, drugim umjetnostima i brojnim humanističkim disciplinama neizostavan dio „paketa znanja i vještina“ kojim ćemo opremiti svoje studente.

 

Izv. prof. art. Barbara Bourek

NaslovnaKazališna kostimografkinja. U svojoj nastavničkoj karijeri (od 2011. godine) kostimografiju je predavala na fakultetima Zagrebačkog, Osječkog i Riječkog Sveučilišta. Recentno dobitnica nagrade Hrvatskog narodnog kazališta u Splitu za kostimografiju opere „Capulleti i Montecchi“

– Odrasla sam u umjetničkoj obitelji i cijelo djetinjstvo provela u kazalištu. Kostimografijom sam se počela baviti nakon završenog studija slikarstva na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Autorica sam preko stotinu kostimografija za drame, opere, balete, mjuzikle, predstave za djecu i film u Hrvatskoj i inozemstvu. Predajem kolegije iz područja kostimografije na ADU, na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci te Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zagrebu. Sa studentima me posebno veseli praktičan rad,  posebno veliki operni i dramski projekti koji okupljaju studente više sastavnica Zagrebačkog sveučilišta kada se na jednom mjestu oko zajedničke ideje okupe pjevači, svirači, glumci, plesači, kostimografi, scenografi, oblikovatelji svjetla, fotografi, animatori, slikari i kipari. Zahvaljujući takvim projektima studenti se međusobno upoznaju te stječu dragocjena praktična iskustva u profesionalnom okruženju kazališta poput HNK u Zagrebu i drugih kulturnih institucija. Smatramo da je praksa iznimno važna za stjecanja kostimografskih znanja i vještina pa će dio nastave biti posvećen radu studenata na profesionalnim kazališnim i filmskim projektima.

Povezani članci

Back to top button