
Predstavljamo nove dekane Sveučilišta u Zagrebu
Unaprjeđenje obrazovanja i studentskoga iskustva prioritet su među ciljevima i izazovima novih dekana na sastavnicama zagrebačkog sveučilišta
S početkom nove akademske godine, 1. listopada 2024., na mnogim sastavnicama Sveučilišta u Zagrebu dolazi do značajnih promjena u upravljanju. Novi dekani i dekanice preuzimaju vodstvo fakulteta, s ciljevima usmjerenima na unaprjeđenje kvalitete obrazovanja, jačanje istraživačke djelatnosti te poboljšanje studentskog iskustva. Istovremeno, suočavaju se s izazovima koje donose suvremeni društveni, gospodarski i demografski trendovi.
Pitali smo nove dekane o njihovim ključnim ciljevima i planovima za nadolazeći mandat, kao i o izazovima koji ih očekuju. Svaki dekan i dekanica ima jasno definirane vizije, koje su u skladu s potrebama njihovih sastavnica, ali i šireg sveučilišnog okruženja. U njihovim planovima ističu se modernizacija nastavnih programa, jačanje međunarodne suradnje, unaprjeđenje znanstveno-istraživačkih projekata te poboljšanje studentskog standarda i uvjeta studiranja, što zajedno čini temelj za budući razvoj i napredak.
PROF. DR. SC. ALEKSANDAR MEŠIĆ, SVEUČILIŠTE U ZAGREBU AGRONOMSKI FAKULTET
Koji su vaši ključni ciljevi za mandat koji je pred vama?
Glavni cilj je učiniti Agronomski fakultet poželjnim mjestom za studiranje, te nastavni, znanstveno-istraživački i stručni rad. Unaprijedit će se radno okruženje u kojem će svi studenti i zaposlenici moći realizirati svoje potencijale i kontinuirano unaprjeđivati svoje sposobnosti. Razvit će se novi nastavni programi i procesi neophodni za stjecanje znanja i vještina koje će studentima omogućiti uspjeh u daljnjem profesionalnom radu. Razvoj programa cjeloživotnog obrazovanja omogućit će alumnima unaprjeđenje ranije stečenih znanja s novim spoznajama. Fakultet će izraditi i programe kojima će i drugi zainteresirani građani moći stjecati znanja i vještine iz različitih specijalnosti. Daljnje jačanje uspješne istraživačke djelatnosti i međunarodne suradnje Agronomskog fakulteta temelj je za unaprjeđenje kvalitete nastavnih procesa, ali i za suradnju s gospodarstvom i cjelokupnim društvom. Aktivacijom značajnih ljudskih resursa i infrastrukture, Agronomski fakultet treba razviti u centralno mjesto transfera znanja i tehnologija, te povezivanja znanosti, struke, gospodarstva i politike s ciljem dostizanja održivosti u proizvodnji hrane i sirovina za različite industrije, te očuvanje prirodnih resursa i života u ruralnim područjima. Agronomski fakultet raspolaže pokusnim površinama u širem centru Zagreba koje trebaju postati demo-farme u kojima će se testirati najnovije tehnologije i prenositi znanje na studente, gospodarstvo i zainteresiranu javnost. Nakon poslijepotresne obnove velikog dijela fakultetskih objekata neophodno je hortikulturno urediti i zelene površine koje treba povezati s prostorom parka Maksimir. Velik dio objekata Agronomskog fakulteta je obnovljen nakon potresa, dok dio koji nije zahvaćen obnovom neophodno treba energetsku obnovu. S tim ciljem izradit ćemo projekte spremne kandidirati na natječaje kojima će se to financirati.
Koje su vaše želje i planovi za unapređenje kvalitete studija i studentskog iskustva?
Na Agronomskom fakultetu smo prepoznali potrebu za unaprjeđenjem kvalitete nastavnog procesa i cjelokupnog studentskog iskustva. U proteklih nekoliko godina kvaliteta studentskog iskustva je značajno narušena uvođenjem on-line nastave uslijed pandemije i stradanja većine nastavne infrastrukture u potresu. Nakon završetka obnove imamo potencijal za njihov značajan napredak, koji namjeravamo iskoristiti. Jako smo posvećeni tim ciljevima i provođenju brojnih aktivnosti za njihovu realizaciju. Planiramo provesti reformu nastavnih programa koji će omogućiti uspješno stjecanje znanja i vještina za profesionalni rad. U skoro vrijeme planiramo do kraja opremiti prostore za rad i druženje studenata (međusobno i s gostujućim studentima) u novoobnovljenim objektima i u sklopu modernog studentskog restorana. Hortikulturnim uređenjem okoliša fakulteta i povezivanjem s Parkom Maksimir, studentima će se omogućiti jedinstvena mogućnost boravka u velikom prirodnom okruženju u kojem će na raspolaganju imati odgovarajuću tehnološku potporu učenju, radu i druženju. S obzirom na raspoložive potencijale velika mi je želja započeti projekte za izgradnju sportske dvorane i studentskog doma na fakultetskim površinama, čime bi se zaokružio moderni kampus prepoznatljiv i u domaćim i međunarodnim okvirima. To bi značajno unaprijedilo kvalitetu studiranja i internacionalizaciju.
Koji su najveći izazovi s kojima se fakultet suočava u nadolazećem razdoblju i kako ih namjeravate prevladati?
Najveći izazovi s kojim se Agronomski fakultet suočava u nadolazećem razdoblju su pad broja studenata, ali i odgovornost za prilagodbu društva značajnim klimatskim i socio-ekonomskim promjenama. Iako se ova dva izazova čine nepovezanima, oni su itekako povezani.
Uslijed nepovoljnih demografskih promjena i pada atraktivnosti agronomske struke, Fakultet se suočava s padom broja studenata. Razvojem fakulteta kako je opisano u odgovorima na prethodna pitanja unaprijedit će se imidž Agronomskog fakulteta i povećati interes studenta. Ovaj proces neće biti brz, ali je neophodan za razvoj Fakulteta i njegov pozitivan utjecaj na društvo.
U novije vrijeme svi smo pod intenzivnim utjecajem klimatskih promjena i nepovoljnih socio-ekonomskih kretanja u svijetu. Oni dovode do pada samodostatnosti Hrvatske u hrani i izvorima sirovina koje dolaze iz poljoprivrede, kao i iseljavanja stanovništva iz ruralnih područja. Agronomski fakultet ima kapacitete kojima može značajno doprinijeti prilagodbi Hrvatske tim izazovima školovanjem neophodnih stručnjaka i izradom programa za prevladavanje tih izazova.
Za realizaciju ovih ciljeva nije dovoljna samo inicijativa Agronomskog fakulteta, nego i uključivanje šire zajednice.
PROF. DR. SC. SINIŠA JUSTIĆ, SVEUČILIŠTE U ZAGREBU ARHITEKTONSKI FAKULTET
Koji su vaši ključni ciljevi za mandat koji je pred vama?
U sljedećem mandatu Arhitektonski fakultet mora se, nakon dvije godine provedene u privremenom smještaju tijekom obnove zgrade, preseliti natrag na svoju matičnu adresu u Kačićevoj 26. Važan cilj u nadolazećem mandatu je reforma programa i nastave studija arhitekture i urbanizma. Trebali bismo ojačati informatičku podršku – nadamo se digitalizaciji koja bi povezivanjem evidencija olakšala administriranje fakultetskih djelatnosti. Nastavit ćemo s razvojem sustava osiguranja kvalitete. Jedan od važnih ciljeva je unaprjeđenje statusa i vidljivosti Studija dizajna koji je sada u statusu odsjek Arhitektonskog fakulteta.
Koje su vaše želje i planovi za unapređenje kvalitete studija i studentskog iskustva?
Studij arhitekture i urbanizma treba reformu. Nakon prelaska na bolonjski model prije gotovo dvadeset godina, potrebno je opet napraviti promjene, reprogramirati studij. Želimo zadržati visoki standard i kvalitetu kvalifikacije koju postižemo, ali smo obvezni pokušati smanjiti opterećenje na studenta i popraviti subjektivni dojam i zadovoljstvo studijem. Obveza na provedbu reforme postoji već dulje vrijeme, preporučena je i prethodnom reakreditacijom ali nam okolnosti u kojima smo radili proteklih nekoliko godina nisu omogućile kvalitetnu raspravu i dogovor o potrebnim izmjenama studijskog programa. Studenti su proveli svoja istraživanja, uputili su nam brojne apele. I mi, nastavnici, znamo koji su glavni traženi ciljevi reforme. Nadam se da ulazimo u bolje razdoblje i da će već i sam povratak u obnovljen i izmijenjen prostor za nastavu osloboditi pozitivnu energiju potrebnu za konstruktivan dijalog o promjenama.
Koji su najveći izazovi s kojima se fakultet suočava u nadolazećem razdoblju i kako ih namjeravate prevladati?
Ulazimo u razdoblje programskog financiranja koje moramo dočekati spremni. Ciljeve treba podesiti tako da pomognu jačanju uloge Arhitektonskog fakulteta u društvu. Arhitektura, urbanizam i dizajn su temelji uređene i zdrave sredine. Ipak njihov razvojni, strukturirajući potencijal da oblikuju uređen, održiv i zdrav okoliš, u stvarnosti nestaje pod pritiskom tržišta, birokracije i narušenog sustava vrijednosti. Studij je osvješćujući, formativan i težak. Izazov mu je nositi se s površnošću koja kulturu okreće u zabavu, arhitekturu u građenje, snižava kriterije i prag tolerancije. Reforma koju sam spomenuo time je još i važnija. Treba postići uvjete u kojima je moguće tražiti ozbiljnost i dubinu. Podizati kriterije. To vidim kao izazov.
IZV. PROF. DR. SC. DARIO NIKIĆ ČAKAR, SVEUČILIŠTE U ZAGREBU FAKULTET POLITIČKIH ZNANOSTI
Koji su vaši ključni ciljevi za mandat koji je pred vama?
Ključni ciljevi u narednom trogodišnjem mandatu su (1) izgradnja administrativnih kapaciteta i definiranje funkcionalnih mehanizama podrške studentima u olakšavanju njihove zapošljivosti i ulaska na tržište rada; (2) osmišljavanje i implementiranje sveobuhvatne strategije promocije fakultetskih aktivnosti i studijskih programa usmjerene prema budućim studentima na ulaznoj točki i prema bivšim studentima i poslodavcima na izlaznoj točki studijskih programa; (3) povećanje razine internacionalizacije Fakulteta kroz jačanje kapaciteta za privlačenje stranih studenata i povećanje odlazne mobilnosti domaćih studenata; (4) izrada i implementacija obuhvatne institucionalne strategije razvoja Fakulteta političkih znanosti koja treba definirati ključne strateške razvojne ciljeve i izvedbene aktivnosti za naredne četiri godine, a koja će u obzir uzeti trenutačnu analizu stanja i biti usmjerena na podizanje znanstvene izvrsnosti, jačanje suradnje s gospodarstvom, povećanje relevantnosti, kvalitete i učinkovitosti studiranja te jačanje društvene odgovornosti; (5) završetak projekta cjelovite obnove zgrade Fakulteta.
Koje su vaše želje i planovi za unapređenje kvalitete studija i studentskog iskustva?
Nekoliko ključnih elemenata dekanskog programa za naredno trogodišnje razdoblje tiče se upravo unapređenja kvalitete studija. To se prije svega odnosi na završetak reforme studijskih programa, pogotovo reforma studija politologije i prijelaz na model 3+2, čime će se stvoriti temeljne pretpostavke za jaču integraciju naših studija s tržištem rada. Iznimno važan iskorak u tome smjeru predstavlja i prijedlog novog prijediplomskog i diplomskog studijskog programa strateškog i političkog komuniciranja koji bi otvorio nove perspektive razvoja i modernizacije Fakulteta, omogućio puno veću prilagodljivost tržištu rada u kontekstu brzih društvenih promjena te značajno pridonio stabilnosti i održivosti obrazovne djelatnosti Fakulteta. Na Fakultetu planiramo osnivanje Ureda za osiguravanje kvalitete, razvoj karijera i komuniciranje s vanjskim dionicima, a koji bi bio središnje mjesto u kojemu bi se inicirale, planirale, koordinirale i provodile ključne aktivnosti iz domena studentske stručne prakse, planiranja i razvoja studentskih karijera, povezivanja s poslodavcima i tržištem rada, uspostave odnosa s alumnijima, oblikovanja komunikacijskih strategija Fakulteta, potpore socioekonomski ranjivim skupinama studenata i osiguranja kvalitete studijskih programa. Temeljna pretpostavka za ostvarivanje ovih ciljeva je kontinuirano unaprjeđenje kvalitete studijskih programa koji se svojim generičkim ishodima učenja i specifičnim kompetencijama trebaju stalno prilagođavati zahtjevima tržišta rada. Stoga kroz naše studijske programe planiramo dizajnirati tržišno prepoznatljive profile stručnjaka u sektorima javnog upravljanja i savjetovanja, političke analize i javnog zagovaranja, kriznog menadžmenta i sigurnosti, diplomacije i vanjske politike, strateškog i političkog komuniciranja, medijske produkcije i odnosa s javnošću.
Koji su najveći izazovi s kojima se fakultet suočava u nadolazećem razdoblju i kako ih namjeravate prevladati?
Kao najveće izazove pred Fakultetom političkih znanosti vidim dugoročno vrlo nepovoljna demografska kretanja i projekcije koji će se očitovati u općem padu broja maturanata, što će za posljedice imati sve slabiju popunjenost upisnih kvota i sve veću konkurenciju među privatnim i javnim visokim učilištima u privlačenju kvalitetnih maturanata koji su motivirani za studiranje. Ove će trendove dodatno potencirati i čimbenici poput sve prisutnije tendencije diskreditiranja znanosti i visokog obrazovanja u javnom prostoru, sve naglašenije favoriziranje STEM područja nauštrb društvenih i humanističkih područja, kao i aktualne društveno-ekonomske okolnosti koje stvaraju sve veći pritisak na jačanje strukovnog srednjoškolskog obrazovanja i time stvaraju percepciju srednjoškolske diplome kao najviše točke u obrazovnoj vertikali. Smatram da Fakultet na ove izazove treba odgovoriti ne samo kontinuiranim unapređenjem kvalitete svojih studijskih programa, nego i osmišljavanjem i implementiranjem sveobuhvatne strategije promocije svojih aktivnosti i studijskih programa usmjerene prema budućim studentima na ulaznoj točki i prema bivšim studentima i poslodavcima na izlaznoj točki studijskih programa. Izrada takve obuhvatne strategije promocije Fakulteta bila bi važna ne samo iz perspektive kvalitetnog i upravljivog komuniciranja, već i iz perspektive oblikovanja cjelovitog vizualnog identiteta Fakulteta koji nam sada nedostaje. Fakultet političkih znanosti treba jasno profilirati svoj javni identitet, ne samo onaj središnje nacionalne visokoobrazovne institucije usmjerene provođenju obrazovnih i istraživačkih aktivnosti najviše kvalitete u području temeljnih društvenih znanosti politologije, novinarstva i komunikacijskih znanosti, već i kao zajednice zaposlenika i studenata koja njeguje kulturu koja je obilježena poštivanjem akademskih vrijednosti i načela u radu i studiranju, međusobnim uvažavanjem i poštivanjem različitosti, slobodom kritičkog mišljenja i izražavanja, kooperativnošću i neposrednošću u komunikaciji, suradnjom i povjerenjem među nastavnicima i studentima te uključivim i transparentnim upravljačkim i odlučivačkim mehanizmima.
PROF. DR. SC. ZRINKA RAJIĆ, SVEUČILIŠTE U ZAGREBU FARMACEUTSKO-BIOKEMIJSKI FAKULTET
Koji su vaši ključni ciljevi za mandat koji je pred vama?
Farmaceutsko-biokemijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu (dalje u tekstu: Fakultet) jedna je od najstarijih sastavnica Sveučilišta, s dugom tradicijom u područjima farmacije, medicinske biokemije i prirodnih znanosti, koju redovito, već godinama, upisuju srednjoškolci s najboljim uspjehom u srednjoškolskom obrazovanju te ponajboljim uspjehom na maturi u RH. Osim toga, Fakultet znatno pridonosi znanstvenom potencijalu RH i trajno je izvorište znanstvenih aktivnosti na nacionalnoj i međunarodnoj razini u području biomedicine i zdravstva te prirodnih znanosti.
Stoga je naša odgovornost osigurati izvrsne uvjete studiranja, nastavnog i znanstvenog rada, a upravo s time povezani su postavljeni ciljevi u prioritetnim područjima našega djelovanja. To su cjelovita obnova i opremanje Fakulteta, jačanje ljudskih kapaciteta, vrednovanje izvrsnosti u nastavnoj, znanstvenoj i stručnoj djelatnosti, unaprjeđenje kvalitete nastave i uvjeta studiranja, unaprjeđenje prijave i provedbe znanstveno-istraživačkih projekata te cjeloživotno učenje. Projekt cjelovite obnove zgrada Fakulteta je u tijeku te će biti ključno uspješno dovršiti taj proces, kao i opremanje Fakulteta, što će dovesti do unaprjeđenja nastavnog i znanstvenog procesa, poboljšanja uvjeta rada i studiranja te povećanja zadovoljstva zaposlenika i studenata.
Koje su vaše želje i planovi za unapređenje kvalitete studija i studentskog iskustva?
Sustavno će se osiguravati kvaliteta nastave na svim razinama studija te će se poticati osuvremenjivanje nastavnih sadržaja i primjenjivanje novih nastavnih metoda. Jedan od ciljeva koji je potrebno izdvojiti je uvođenje studija Farmacija na engleskom jeziku, što predstavlja odličnu priliku za internacionalizaciju Fakulteta. Kontinuirano ćemo unaprjeđivati nastavni proces i podršku studentima, radi što kvalitetnijeg usvajanja nastavnih sadržaja i ostvarivanja boljih ishoda učenja. Poticanje razvoja potencijala i vještina studenata, kao i osiguravanje kvalitetne stručne prakse u zdravstvenom sustavu i gospodarstvu doprinijet će stvaranju novih generacija stručnjaka s bogatim iskustvom i znanjima potrebnima na tržištu rada. Studentski zbor i studentske udruge Fakulteta izrazito su aktivne u radu za akademsku i širu zajednicu, provođenjem brojnih projekata i javnozdravstvenih akcija, organizacijom skupova, natjecanja i slično, što rezultira Rektorovim nagradama za društveno koristan rad gotovo svake akademske godine. Fakultet će podupirati i poticati rad studenata u njihovim aktivnostima i osiguravati uvjete za njihovo kvalitetno provođenje.
U području znanosti snažno ćemo poticati prijavu znanstveno-istraživačkih projekata, koji predstavljaju bitnu kariku u razvoju Fakulteta. Usporedno s time, unaprijedit će se provedba znanstveno-istraživačkih projekata daljnjom organizacijom Službe za projekte i međunarodnu suradnju.
U području cjeloživotnog učenja cilj je značajno povećati sudjelovanje Fakulteta u programima edukacije zdravstvenih djelatnika i djelatnika u farmaceutskoj industriji, što je bitno radi jačanja prepoznatljivosti djelatnika Fakulteta kao vodećih stručnjaka u prijenosu znanja i tehnologija javnom i privatnom sektoru, suradnje i umrežavanja i osnaživanja društvenog utjecaja i vidljivosti Fakulteta.
Koji su najveći izazovi s kojima se fakultet suočava u nadolazećem razdoblju i kako ih namjeravate prevladati?
U idućem razdoblju očekuju nas brojni izazovi u svim područjima našega djelovanja, poput cjelovite obnove, uvođenja studija Farmacija na engleskom jeziku, povećanja broja međunarodnih znanstveno-istraživačkih projekata i projekata s gospodarstvom, osmišljavanja i izvođenja novih programa cjeloživotnog učenja. Ključ uspjeha bit će visoka kvaliteta nastavnog, znanstvenog i stručnog rada zaposlenika, izvrsna suradnja sa studentima i transparentan, učinkovit i odgovoran rad uprave fakulteta. Čvrsto vjerujem da će partnerstvo svih uključenih omogućiti ostvarivanje postavljenih ciljeva i osigurati Fakultetu značajan napredak.
IZV. PROF. DR. SC. IVANA GRČIĆ, SVEUČILIŠTE U ZAGREBU GEOTEHNIČKI FAKULTET
Koji su vaši ključni ciljevi za mandat koji je pred vama?
Glavni cilj kojeg sam definirala pri samoj izradi programa je stvaranje održive, prilagodljive, usklađene i samostalne sastavnice Sveučilišta u Zagrebu čiji su studenti cijenjeni na tržištu rada. Planirane aktivnosti prate 8 glavnih smjernica, a to su: akademska izvrsnost, mentorstvo i podrška studentima, inovacije u nastavi, suradnja s industrijom, dobro razvijena infrastruktura, upravljanje kvalitetom, povezanost s lokalnom zajednicom i posvećenost temeljnim vrijednostima.
Ključne aktivnosti mandata usmjerene su na postizanje još veće međunarodne prepoznatljivosti Geotehničkog fakulteta, uključujući razvoj novih studijskih programa na engleskom jeziku i povećanje studentske i akademske mobilnosti. Također, modernizirat će se postojeći programi kako bi se studentima omogućilo stjecanje interdisciplinarnih znanja u području održivoga razvoja i zelenih tehnologija. Cilj je osigurati veće sudjelovanje fakulteta u istraživačkim projektima kroz suradnju s domaćim i međunarodnim partnerima, što bi dodatno povećalo znanstvenu produktivnost fakulteta te se planira intenzivirati programe cjeloživotnog obrazovanja, što će bivšim studentima i stručnjacima iz industrije omogućiti dodatno usavršavanje i prilagodbu novim izazovima u svojim strukama.
Koje su vaše želje i planovi za unapređenje kvalitete studija i studentskog iskustva?
Kvaliteta studija planira se unaprijediti reformom nastavnih programa i uvođenjem inovativnih metoda poučavanja. Konkretno, planira se proširiti ponuda studijskih programa i izbornih kolegija u suradnji s drugim fakultetima, a posebno iz područja obnovljivih izvora energije, cirkularne ekonomije i geohazarda, čime će se studentima omogućiti stjecanje aktualnih i primjenjivih znanja. Planirane aktivnosti u potpunosti su u skladu s definiranim strateškim ciljevima vezanim uz nastavne procese (Strategija razvoja Geotehničkog fakulteta 2023.-2027.) definiranim na temelju postojećeg iskustva u prethodnim upravama, ali i na temelju trendova u visokom obrazovanju. Kako bi se poboljšalo studentsko iskustvo, osigurat će se bolja tehnička podrška i proširiti digitalni resursi. Želja je napraviti pomake u unaprjeđenju studentskoga prostora za rad i druženje unutar fakulteta, što će studentima pružiti optimalne uvjete za učenje i razvoj socijalnih vještina, ali i ostvariti vrlo ugodno ozračje i bazu u koju će se i po završetku studija rado vraćati.
Koji su najveći izazovi s kojima se fakultet suočava u nadolazećem razdoblju i kako ih namjeravate prevladati?
Jedan od najvećih izazova s kojima se Fakultet suočava jest pad broja upisanih studenata odnosno stagnacija broja upisa na niskom postotku upisne kvote, što je povezano s demografskim trendovima i promjenama u potražnji za određenim strukama. Kako bi se uspješno nosili s ovim izazovom, planira se spomenuta reforma postojećeg studijskog programa te intenzivna promocija novih programa i interdisciplinarnosti, a u suradnji s partnerima i stručnjacima iz realnog sektora. Svoje aktivnosti već niz godina usmjeravamo na povećanje prepoznatljivosti Inženjera okoliša – stručnjaka neophodnih za gospodarski rast Republike Hrvatske. U tom kontekstu poseban naglasak u mom programu rada je i jačanje uloge Udruge diplomanata Geotehničkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu (AMAC-GFV).
Fakultet je dobro opremljen za rješavanje izazova povezanih s okolišnim problemima u Hrvatskoj i šire, a kontinuitet dosadašnjeg znanstvenog i stručnog rada planiramo održati uz daljnje jačanje i internacionalizaciju znanstveno-istraživačke djelatnosti kroz intenzivnu prijavu projekata na natječaje Hrvatske zaklade za znanost i Europskih fondova te međunarodne projekte. S odabranim timom prodekana planiram osigurati dodatna financijska sredstva za daljnje jačanje istraživačke infrastrukture. Naposljetku, svi izazovi bit će lakše rješivi u pozitivnom i inkluzivnom ozračju u kojem svi sudjeluju u stvaranju budućnosti Fakulteta.
IZV. PROF. DR. SC. IVANA IVANIĆ, SVEUČILIŠTE U ZAGREBU METALURŠKI FAKULTET
Koji su vaši ključni ciljevi za mandat koji je pred vama?
Metalurški fakultet Sveučilišta u Zagrebu ističe se svojom tradicijom u nastavnoj djelatnosti i znanstveno-istraživačkom radu doprinoseći razvoju metalurške struke u Hrvatskoj. Misija Metalurškog fakulteta jest promicanje znanja i razvoja mladih stručnjaka u području metalurškog inženjerstva, industrijske ekologije te sigurnosti na radu, zdravlja i radnog okoliša.
Izazovi koji su pred nama su izazovi s kojima se do sada nikada nismo susreli, kao i većina sastavnica Sveučilišta u Zagrebu, a to je prije svega obnova glavne zgrade Metalurškog fakulteta putem projekta Cjelovita obnova Metalurškog fakulteta. Nadalje, sustavno i savjesno ćemo provoditi započete projekte koji se odnose na nastavnu djelatnost, a to je implementacija i početak upisivanja studenata na novi prijediplomski studij Digitalizacija i inovacije u metalurškom inženjerstvu.
Istraživački potencijal Metalurškog fakulteta bi zasigurno trebao porasti uspostavljanjem Centra za ljevarstvo – SIMET koji je opremljen visokosofisticiranom znanstveno-istraživačkom opremom. Ujedno, povezivanje sa srodnim visokoškolskim institucijama te industrijskim partnerima imat će ključnu ulogu u znanstveno-istraživačkom radu Metalurškog fakulteta. Kroz različite oblike suradnje, poput stručne prakse studenata, istraživačkih projekata i transfera tehnologije, fakultet osigurava da potencijal kojim fakultet raspolaže bude relevantan i prilagođen potrebama tržišta rada. Ova suradnja također omogućava studentima da steknu praktično iskustvo i kontakte u industriji već tijekom studija, što olakšava njihov prijelaz s fakulteta na tržište rada.
Metalurški fakultet Sveučilišta u Zagrebu želi i dalje predstavljati istaknutu instituciju u području metalurgije, sigurnosti na radu, zdravlja i radnog okoliša te kontinuirano doprinositi razvoju znanosti, tehnologije i mladih stručnjaka u Hrvatskoj i šire.
Koje su vaše želje i planovi za unapređenje kvalitete studija i studentskog iskustva?
Studenti su središnji dio Metalurškog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, jer bez njih fakultet gubi smisao postojanja. Stoga će Metalurški fakultet biti potpuno posvećen implementaciji novih i inovativnih studijskih programa kako bi zainteresirao već broj srednjoškolaca za upis studija na Metalurškom fakultetu.
Kako bismo odgovorili na izazove koji su pred nama i kako bismo omogućili bolju upisnost na naše studijske programe, Metalurški fakultet uz trenutne studijske programe koje provodi (prijediplomski i diplomski sveučilišni studij Metalurgija, prijediplomski i diplomski sveučilišni studij Sigurnost, zdravlje na radu i radni okoliš te prijediplomski sveučilišni stručni studij Ljevarstvo) ima namjeru implementirati i potpuno novi studijski program Digitalizacija i inovacije u metalurškom inženjerstvu.
Program Digitalizacija i inovacije u metalurškom inženjerstvu predstavlja jedinstven pristup u kombiniranju tradicionalnih znanja iz metalurgije s modernim digitalnim tehnologijama. Program je usmjeren na razvoj tehničkih interdisciplinarnih kompetencija koje će omogućiti studentima konkurentnost u okviru Industrije 4.0 koje će ih osposobiti da budu nositelji digitalne transformacije.
S obzirom da nam je cilj proširiti mogućnosti u okviru cjeloživotnog obrazovanja, svakako je nužno pripremiti i provoditi stručna usavršavanja kroz programe djelomičnih kvalifikacija kako bi se polaznici mogli uže specijalizirati u određenim područjima djelatnosti.
Osiguranje podrške i resursa za studentske aktivnosti, udruge i projekte ključna je aktivnost fakulteta koja potiče angažman i razvoj studenata izvan redovnih nastavnih programa. Fakultet aktivno potiče rad studentskih udruga, klubova i inicijativa koje promiču akademske, stručne i društvene interese studenata te im omogućuju stjecanje dodatnih vještina, iskustava i kontakata. Ovo uključuje podršku za organizaciju različitih događaja, natjecanja, volonterskih akcija, konferencija i drugih aktivnosti koje doprinose širenju znanja, promicanju interesa studenata te razvijanju njihovih talenata i sposobnosti. Osim toga, Fakultet osigurava pristup resursima i infrastrukturi potrebnim za provođenje studentskih aktivnosti, poput prostora za studente, računalnih laboratorija, opreme i materijala za eksperimente te stručne podrške mentora i nastavnika. Ujedno, putem projekta cjelovite obnove glavne zgrade Metalurškog fakulteta uredit će se i studentski restoran koji će zasigurno podići kvalitetu studentskog standarda. Nastojat će se u suradnji sa Sveučilištem i lokalnom upravom pronaći rješenje i za studentski smještaj, kako bi se studentima koji nisu iz okolnog područja olakšalo studiranje na Metalurškom fakultetu.
Koji su najveći izazovi s kojima se fakultet suočava u nadolazećem razdoblju i kako ih namjeravate prevladati?
Istaknula bih četiri najvažnija izazova koja su pred Metalurškim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu, a to su:
- vanjsko vrednovanje Metalurškog fakulteta i reakreditacija studijskih programa od strane Agencije za znanost i visoko obrazovanje najavljena u listopadu 2024. godine, čemu je prethodila izrada Samoanalize zahtijevajući dodatni angažman svih nastavnika i suradnika;
- akreditacija novog studijskog programa Digitalizacija i inovacije u metalurškom inženjerstvu te implementacija i provođenje;
- cjelovita obnova glavne zgrade Metalurškog fakulteta koju prati preseljenje znanstveno-istraživačke opreme i uredskih prostora te prilagodba cjelokupnog poslovanja;
- praćenje provedbe uspješnosti projekta Centar za ljevarstvo – SIMET.
Vjerujem da ćemo u sljedeće tri godine zajedničkim snagama Uprave Metalurškog fakulteta i svih zaposlenika te individualnim doprinosom u skladu s vlastitim mogućnostima doprinijeti rastu i razvoju, stvarajući poticajno i kreativno okruženje u kojem je zadovoljstvo raditi i stvarati u okviru visokih moralnih, akademskih načela i radne etike.
PROF. DR. SC. VERICA DRAGOVIĆ-UZELAC, SVEUČILIŠTE U ZAGREBU PREHRAMBENO-BIOTEHNOLOŠKI FAKULTET
Koji su vaši ključni ciljevi za mandat koji je pred vama?
Ključni ciljevi i aktivnosti na koje ću zajedno s prodekanicama i svim zaposlenicima SUZG PBF-a biti fokusirana u okviru trogodišnjeg mandata su: (i) jačanje prostornih i infrastrukturnih kapaciteta Fakulteta te stvaranje uvjeta za unaprjeđenje nastavnih procesa i provedbu vrhunskih znanstvenih istraživanja, (ii) uvođenje studija na engleskom jeziku s programom usklađenim s najnovijim trendovima u području prehrambene tehnologije, biotehnologije i nutricionizma (iii) unaprjeđenje već tradicionalno dobrog partnerskog odnosa sa studentima te učinkovitije integriranje u znanstvene i stručne aktivnosti (iv) poticanje transfera tehnologije i inovacija te zaštite i komercijalizacije intelektualnog vlasništva (v) upis standarda zanimanja i kvalifikacija usmjerenih tržištu rada i povezanih s obrazovnim programima na svim razinama (v) digitalizacija poslovanja uz unaprjeđenje informatičke infrastructure te (v) stvaranje uvjeta za dugoročno održivu financijsku strukturu fakulteta.
Koje su vaše želje i planovi za unapređenje kvalitete studija i studentskog iskustva?
Cilj je u narednom mandatnom razdoblju poticati praćenje i unaprjeđivanje kvalitete svih studijskih programa na prijediplomskim, diplomskim i poslijediplomskim studijima kao i implementaciju programa cjeloživotnoga učenja. U suradnji Odbora za nastavu s vijećima i voditeljima studija cilj je provesti analizu i utvrditi potrebu za provedbom revizije i preostalih studijskih programa, te poticati unaprjeđenje i modernizaciju nastavnih sadržaja kao i uvođenje studentskih praksi na studijima na kojima još nije uvedena. Generalno, želja mi je učiniti studijske programe prijediplomskih, osobito diplomskih i poslijediplomskih studija, interesantnijim i atraktivnijim studentima te ih osuvremeniti i uskladiti s najnovijim znanstvenim spoznajama, razvojem struke i tržištem rada. Jedan od važnijih ciljeva svakako je i implementacija „Joint master“ studijskih programa s eminentnim europskim sveučilištima, povećanje broja predmeta koji se izvode na engleskom jeziku, uvođenje studija na engleskom jeziku te privlačenje većeg broja stranih studenata. Na temelju trendova na globalnoj razini i zalagat ću se za kontinuirano povećanje broj odlaznih mobilnosti te poticati nastavnike i studente svih godina na studijski boravak i stručnu praksu u inozemnim institucijama kroz za to previđene mehanizme i prakse.
Koji su najveći izazovi s kojima se fakultet suočava u nadolazećem razdoblju i kako ih namjeravate prevladati?
Izazovi su prisutni na svim razinama, a način na koji ih namjeravam prevladati detaljnije su opisani u mom programu rada za dekana u ovom mandatnom razdoblju. Zbog lošeg zatečenog stanja objekata i infrastrukture fakulteta jedan od prioriteta je svakako provođenje sustavne analize trenutnog stanja, te ozbiljan pristup izradi planova za kompletnu infrastrukturnu obnovu Fakulteta. Jedan od svakako važnijih izazova je osigurati financijska sredstva te budući razvoj Fakulteta temeljiti na financiranju iz Europskih Strukturnih i investicijskih fondova s ciljem rješavanja zahtjevnih infrastrukturnih kapaciteta te osiguravanja sigurnog i učinkovitog odvijanja nastavnih i znanstvenih aktivnosti.
PROF. DR. SC. MARIN VODANOVIĆ, SVEUČILIŠTE U ZAGREBU STOMATOLOŠKI FAKULTET
Koji su vaši ključni ciljevi za mandat koji je pred vama?
Misija Stomatološkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu je da potičući humanost, izvrsnost, etičnost, transparentnost, kolegijalnost, inovativnost i inventivnost u nastavnoj, znanstveno-istraživačkoj i stručnoj djelatnosti te društveno odgovornim djelovanjem svih zaposlenika u domaćem i međunarodnom okruženju, obrazuje studente svih razina u području dentalne medicine kako bi postali stručnjaci sposobni skrbiti o oralnom zdravlju društva uočavajući i kritički uvažavajući globalne društvene potrebe, promjene i izazove, a koji će pri tome biti prepoznati kao izvrsno i stručno osoblje na tržištu rada u Republici Hrvatskoj, Europskoj Uniji, ali i diljem svijeta.
Vizija Fakulteta je ostati najbolja visokoškolska ustanova u području dentalne medicine u Republici Hrvatskoj i težiti tome da se postane jedna od najboljih u Europi, koja će primjenjujući suvremene međunarodne obrazovne, znanstvene i stručne standarde biti prepoznata kao mjesto vrhunskog obrazovanja prožetog znanstvenim i stručnim postignućima vlastitog nastavnog kadra, te kao takva privlačiti najbolje domaće i strane studente na studije svih razina kako bi postali međunarodno priznati stručnjaci za skrb o oralnome zdravlju.
Ljudi su najvrjedniji resurs kojeg Stomatološki fakultet ima. Vrijedne, motivirane, kolegijalne i instituciji lojalne ljude nije lagano naći, teško ih je stvoriti, a najteže zadržati takvima. Da bi im se omogućila izvrsnost u djelovanju, između ostaloga potreban je adekvatan prostor kojeg Stomatološki fakultet nažalost već desetljećima nema. U tom smislu kao dekan namjeravam fokus svog mandata staviti na ljude, prostor i izvrsnost jer vjerujem da su to ključni čimbenici za ostvarenje misije i vizije Fakulteta.
Koje su vaše želje i planovi za unapređenje kvalitete studija i studentskog iskustva?
Nastavne aktivnosti Fakulteta se već generacijama odvijaju na čak 9 adresa u gradu Zagrebu. To vrlo nepovoljno utječe na kvalitetu studiranja jer je raspored nastave takav da većini studenata ne ostavlja dovoljno kvalitetnog slobodnog vremena za učenje, bavljenje sportom ili za druge aktivnosti koje su dio studentskog života. Stoga smatram da će rješavanje prostornih problema Fakulteta dovesti ne samo do nužne modernizacije studija i uvjeta studiranja nego će omogućiti i pronalaženje primjerenog prostora za boravak studenata u prostorima Fakulteta.
Koji su najveći izazovi s kojima se fakultet suočava u nadolazećem razdoblju i kako ih namjeravate prevladati?
Uzimajući u obzir da za upis na Stomatološki fakultet usprkos visokim ulaznim kriterijima vlada veliki interes, da su upisne kvote popunjene i da izvodimo integrirani studij na engleskom jeziku za strane studente, najveći izazovi za Fakultet su već spomenuti problem nedostatnog i neadekvatnog prostora te nedovoljan broj asistenata i viših asistenata koji bi preokrenuli tzv. obrnutu piramidu nastavnog osoblja. Za rješavanje prostornih problema potrebno je koordinirano, konkretno i odlučno djelovanje uprave Fakulteta, Sveučilišta, resornog ministarstva i drugih institucija. To je težak, riskantan, ali ne i neostvariv zadatak. Nedovoljan broj mladog nastavnog osoblja riješit će se uvođenjem naslovnih asistenata. Time bi se stvorio jedan bazen mladih ljudi iz kojeg bi se po kriteriju znanstvene i nastavne izvrsnosti probirali oni najbolji koji bi dobili priliku zaposliti se na Fakultetu i postati nastavnici.
PROF. DR. SC. BLAŽENKA FILIPAN-ŽIGNIĆ, SVEUČILIŠTE U ZAGREBU UČITELJSKI FAKULTET
Koji su vaši ključni ciljevi za mandat koji je pred vama?
Jedan je od osnovnih ciljeva i ključnih procesa na Učiteljskom fakultetu uspostavljanje kontinuiranoga strateškog upravljanja radi osiguravanja maksimalno učinkovitoga funkcioniranja znanstvene, umjetničke, nastavne i stručne djelatnosti. Sustav upravljanja kvalitetom osigurava unaprjeđenje svih segmenata djelatnosti, od studijskih programa, učenja i poučavanja, studentskoga statusa i mobilnosti, kvalitete nastavnoga osoblja, znanstveno-istraživačke i umjetničke djelatnosti, stručne djelatnosti, preko resursa za učenje i podrške studentima, međunarodne suradnje pa do upravljanja podatcima i informacijama te informiranja javnosti, što je od iznimne važnosti za postupke vrednovanja i (re)akreditacije studijskih programa i ustanove.
U skladu s temeljnim strateškim ciljem definirani su operativni ciljevi: 1) unaprjeđenje nastavnoga procesa inoviranjem postojećih i izradom novih studijskih programa usklađenih s aktualnim znanstvenim spoznajama, zahtjevima tržišta rada, potrebama odgojno-obrazovnoga sustava i visokim standardima suvremenih visokoobrazovnih institucija iz područja odgoja i obrazovanja te time i izazovima budućih učitelja i odgojitelja i 2) podizanje razine znanstvene i umjetničke izvrsnosti poticanjem objavljivanja većega broja radova u relevantnim bazama te znatnim povećanjem broja prijavljenih i dobivenih znanstvenih i umjetničkih istraživačkih projekata kao i osnaživanje internacionalizacije i mobilnosti.
Navedene je aktivnosti važno ostvariti radi postizanja značajnije prepoznatljivosti Fakulteta kao ustanove koja obrazuje one koji će odgajati i obrazovati nove generacije za budućnost naše nacije kao ravnopravne sudionice svih europskih razvojnih procesa. U znanstvenom pogledu, strateški planirana i provedena znanstvena produktivnost podiže ugled Fakulteta i njegovih nastavnika te je takva znanstvena, umjetnička i nastavna izvrsnost preduvjet za kontinuirano privlačenje novih studenata.
Koje su vaše želje i planovi za unapređenje kvalitete studija i studentskog iskustva?
U postupku su izrade sljedeći studijski programi: Učiteljski studij sa smjerom informatike i Studijski program za učitelja matematike u osnovnoj školi (u suradnji s Matematičkim odsjekom PMF-a u Zagrebu). U suradnji s partnerima u UNIC savezu razvijen je združeni studij Joint Masters in Superdiversity in Education, Organisations and Society koji će se početi provoditi od iduće akademske godine. S obzirom na to da je ovoga proljeća upisan standard kvalifikacija Odgojitelj predškolske djece, već se ove akademske godine izmjenjuje postojeći studijski program. Značajna je novost i upis standarda zanimanja Učitelj primarnog obrazovanja, što upućuje na nužnost izrade standarda kvalifikacije i posljedično izrade novog programa.
Poboljšanje nastavnog procesa doprinijet će kvaliteti studiranja na Učiteljskom fakultetu. Ipak, holistički pristup studentima uključuje brigu za njihovo mentalno zdravlje, razvoj socijalnih vještina te osiguravanje mogućnosti umrežavanja i karijernog usmjeravanja. Poduprijet ćemo razvoj novih aktivnosti u okviru Savjetovališta za studente i aktivnosti Studentskog zbora. Istovremeno ćemo poticati projekte koji uključuju studente bilo kao dio istraživačkih skupina ili kao dio projektnih mobilnosti. Zbog zahtjevnosti profesije odgojitelja i učitelja, pokrenut ćemo Dan karijera kako bismo im osigurali podršku u njihovom karijernom razvoju. Naravno, iznimno je važno uključiti alumne koji su neizostavni u procjeni kvalitete studija i najbolji svjedoci svrhovitosti studiranja na Učiteljskom fakultetu.
Koji su najveći izazovi s kojima se fakultet suočava u nadolazećem razdoblju i kako ih namjeravate prevladati?
Učiteljski je fakultet već nekoliko godina suočen s određenim izazovima i nastojimo ih sustavno rješavati. Prvi je od njih materijalne prirode i odnosi se na dovršavanje obnove zgrada na sve tri lokacije – u Zagrebu, Petrinji i Čakovcu. Osim materijalnih izazova, suočavamo se i s izazovom podizanja konkurentnosti u međunarodnoj znanstvenoj zajednici. U vezi s time izradit ćemo studijske programe na stranom jeziku. Time će se pratiti demografski izazovi u cjelokupnoj, a poglavito u obrazovnoj populaciji. Znanstvena i umjetnička izvrsnost neizostavna je u našoj nastavnoj ponudi. Stoga su to paralelni procesi koje sa svojim izabranim timom prodekana planiram osmišljeno usmjeravati, planirati i voditi. Da bi se kvalitetno provodile ovdje navedene aktivnosti, potrebno je optimizirati poslovne procese te uspostaviti više razine informatizacije u skladu sa suvremenim informatičkim programima podrške u visokom obrazovanju.