
Manjak kadrova u području ranog i predškolskog odgoja
O pokretanju zajedničkog studija ranog i predškolskog odgoja Sveučilišta u Dubrovniku i Učiteljskoga fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, o međusveučilišnoj suradnji i o važnosti ovoga projekta za osiguravanje kvalitetnog obrazovanja i potpore razvoju predškolskoga sustava na hrvatskom jugu razgovarali smo s prof. dr. sc. Nebojšom Stojčićem, rektorom Sveučilišta u Dubrovniku
Pisali smo nedavno o združenom studiju ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, kroz suradnju između Sveučilišta u Zagrebu i Sveučilišta u Dubrovniku, koja je iznimno važna za ravnomjeran razvoj obrazovnog sustava u Hrvatskoj. Ta je sinergija zapravo most između sjevera i juga zemlje omogućujući razmjenu znanja, resursa i najboljih praksi
O pokretanju zajedničkog studija ranog i predškolskog odgoja Sveučilišta u Dubrovniku i Učiteljskoga fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, o međusveučilišnoj suradnji i o važnosti ovoga projekta za osiguravanje kvalitetnog obrazovanja i potpore razvoju predškolskoga sustava na hrvatskom jugu razgovarali smo s prof. dr. sc. Nebojšom Stojčićem, rektorom Sveučilišta u Dubrovniku.

Možete li nam reći tko je pokrenuo inicijativu za osnivanje zajedničkoga studija ranog i predškolskog odgoja Sveučilišta u Zagrebu Učiteljskoga fakulteta i Sveučilišta u Dubrovniku?
Inicijativa za osnivanje zajedničkog studija ranog i predškolskog odgoja rezultat je višegodišnjih razgovora i strateškog planiranja. Prvi signali o potrebi za takvim studijem došli su s tržišta rada, gdje smo kroz suradnju sa strukom došli do spoznaje o projekcijama značajnog nedostatka stručnog kadra u području ranog i predškolskog odgoja u narednim godinama. Sveučilište u Dubrovniku i Grad Dubrovnik prepoznali su važnost osiguravanja kvalitetnog obrazovanja budućih odgajatelja za regiju južne Hrvatske te su izrazili jasnu želju za pokretanjem ovog studija. Međutim, svjesni da sami nemamo dovoljne kapacitete za realizaciju takvog projekta, odlučili smo potražiti partnerstvo s Učiteljskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu, kao partnerom koji ima znanje, iskustvo i stručnost u ovom području. Zajedničkom suradnjom postavili smo temelje za ovaj važan projekt, koji je od iznimnog značaja za osiguravanje kvalitetnog obrazovanja i podrške razvoju predškolskog sustava na jugu Hrvatske.
Manjak kadrova u području odgoja i obrazovanja na dubrovačkom području očito je utjecao na pokretanje zajedničkoga studija predškolskog odgoja i obrazovanja. Što će to značiti za mlade iz te regije?
Manjak kadrova u području ranog i predškolskog odgoja svakako je bio jedan od ključnih razloga za pokretanje inicijative za osnivanje ovog studija. U Republici Hrvatskoj već sada nedostaje nekoliko tisuća odgojitelja, a projekcije jasno pokazuju da će se taj trend rasta potražnje nastaviti i u budućnosti. Posebno je izražen jaz na jugu Hrvatske, gdje izazovi nedostatka kvalificirane radne snage nisu prisutni samo u ovoj, već i u mnogim drugim profesijama. Dubrovnik, kao rastuće središte regije, prepoznaje potrebu za obrazovanjem budućih stručnjaka koji će osigurati kvalitetan odgoj i obrazovanje najmlađih. Pokretanjem ovog studija želimo omogućiti mladima iz regije da se obrazuju u svom okružju, ali i osigurati ravnomjerniji regionalni razvoj i bolje uvjete za odgojitelje i obitelji na jugu Hrvatske.

Je li već napravljen elaborat o opravdanosti osnivanja i budućeg ustroja zajedničkoga studija ili taj korak tek slijedi?
Izrada elaborata o opravdanosti osnivanja i budućeg ustroja zajedničkog studija je korak koji nam tek predstoji. Ovaj dokument bit će ključan kako bismo detaljno analizirali potrebe tržišta rada, osigurali usklađenost s nacionalnim strategijama razvoja obrazovanja te definirali sve elemente ustroja studija. Elaborat će uključivati procjene buduće potražnje za stručnim kadrom u ranom i predškolskom odgoju na jugu Hrvatske, analizu postojećih kapaciteta za obrazovanje u ovom području, kao i financijske, kadrovske i infrastrukturne aspekte pokretanja združenog studija. Njegova izrada će se odvijati u uskoj suradnji sa stručnjacima iz oba sveučilišta te uz konzultacije s relevantnim dionicima kako bismo osigurali da ovaj projekt bude kvalitetno i održivo postavljen.
Kako će se točno zvati taj studij i gdje će se provoditi nastava?
Radni naziv studija je Rani i predškolski odgoj, a plan je da se nastava provodi u Dubrovniku, u prostorima Sveučilišta u Dubrovniku. Ovim studijem želimo omogućiti studentima kvalitetno obrazovanje uz suvremene uvjete rada. Praktični dio nastave planiramo organizirati u suradnji s postojećim ustanovama predškolskog odgoja u Dubrovniku.
Time će studenti dobiti priliku primijeniti stečeno znanje u stvarnim radnim okružjima, usvajajući praktične vještine potrebne za rad s djecom, što je ključno za njihovu buduću profesiju. Suradnja s lokalnim vrtićima i ustanovama osigurava čvrstu poveznicu između obrazovanja i stvarnih potreba zajednice.
Tko će raditi na izradi studijskoga programa?
Na izradi studijskoga programa zajednički će raditi stručnjaci Učiteljskoga fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Sveučilišta u Dubrovniku, uz oslanjanje na stručnost, znanje i iskustvo obiju institucija. Suradnja će se temeljiti na ravnopravnom doprinosu, gdje će svaki partner unijeti svoje specifične kompetencije i resurse kako bi osigurao visokokvalitetan i suvremen program. Program će biti oblikovan tako da odražava akademske standarde, stručne zahtjeve i specifične potrebe regije, s posebnim naglaskom na inovativne pristupe u obrazovanju. Naš zajednički cilj je stvoriti studijski program koji će biti i akademski relevantan i praktično primjenjiv, pružajući studentima najbolje moguće obrazovanje i pripremu za buduću profesiju.

Kako će se osigurati financijska sredstva i ljudski kapaciteti, organizacijska i upravljačka struktura?
Financiranje, ljudski kapaciteti te organizacijska i upravljačka struktura ključni su elementi za uspješno pokretanje i provedbu ovog studija, a na njima će se raditi sustavno i strateški. Svjesni smo važnosti osiguravanja stabilnih temelja za projekt koji ima veliki značaj za regiju i sektor ranog i predškolskog odgoja. Oslonit ćemo se prvenstveno na vlastite resurse obiju institucija, a Sveučilište u Dubrovniku, kroz pregovore o programskom financiranju, planira uključiti i financiranje ovog studija kao dio svojih strateških prioriteta. Uz to, s obzirom na to da se radi o deficitarnom zanimanju, vjerujemo da će Grad Dubrovnik pružiti dodatnu podršku kroz svoj program stipendiranja, čime će se dodatno potaknuti zainteresiranost za studij i osigurati budući kadar. Što se tiče upravljačke strukture, Sveučilište u Dubrovniku već ima bogato iskustvo u provođenju združenih studija s domaćim i inozemnim partnerima. To iskustvo koristit ćemo i za ovaj studij kako bismo osigurali jasno definiranu i učinkovitu organizaciju, s naglaskom na kvalitetnu koordinaciju i ravnopravnu suradnju među partnerima. Cilj nam je stvoriti model upravljanja koji će omogućiti dugoročnu održivost studija i izvrsnost u obrazovanju.
Je li imenovano povjerenstvo za provedbu pripremnih radnji? U kojoj su trenutačno fazi pripreme za pokretanje studija?
Pripreme za pokretanje studija već su započele kroz nekoliko inicijalnih sastanaka, na kojima su predstavnici obiju institucija razmotrili svoje kapacitete i uskladili ključne smjernice za daljnji razvoj projekta. Ti sastanci bili su prilika za upoznavanje, uspostavu temelja buduće suradnje i definiranje prvih koraka. Krajem siječnja, Senat Sveučilišta u Dubrovniku planira imenovati Povjerenstvo za izradu elaborata studija, čiji će zadatak biti izrada ključnog dokumenta koji će obuhvatiti opravdanost i ustroj budućeg programa. Nakon toga, slijedi potpisivanje partnerskog sporazuma između Sveučilišta u Dubrovniku i Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, čime će se službeno otvoriti proces pripremnih radnji za realizaciju ovog važnog projekta.
Kako ocjenjujete međusveučilišnu suradnju Sveučilišta u Zagrebu i Sveučilišta u Dubrovniku?
Sveučilište u Zagrebu i Sveučilište u Dubrovniku već dugi niz godina njeguju uspješnu suradnju na različitim razinama. Neke od današnjih sastavnica Sveučilišta u Dubrovniku, poput Ekonomskog fakulteta, prvotno su osnovane kao dio Sveučilišta u Zagrebu, što dodatno naglašava povijesnu povezanost dviju institucija. Trenutno provodimo i nekoliko zajedničkih programa, poput poslijediplomskog doktorskog studija Poslovna ekonomija u digitalnom okruženju, koji organiziramo s Ekonomskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu. Ovaj program privlači studente iz čak 15 zemalja i postaje predvodnik internacionalizacije poslijediplomskog obrazovanja ekonomista u Hrvatskoj. Osim toga, suradnja postoji i kroz brojne znanstvene i stručne projekte, razmjenu nastavnika te zajedničke inicijative koje dodatno jačaju veze između naših institucija. Združeni studij ranog i predškolskog odgoja predstavlja nastavak tog partnerstva, ali i njegovu novu dimenziju, usmjerenu na obrazovanje stručnjaka u ovom ključnom području.
Kada očekujete potpisivanje sporazuma i početak provedbe zajedničkog studija?
Potpisivanje sporazuma očekujemo početkom veljače 2025. godine. Ovaj korak bit će formalizacija našeg partnerstva i temelj za sve daljnje aktivnosti vezane uz pripremu i realizaciju zajedničkog studija. Nakon potpisivanja, intenzivno ćemo raditi na izradi elaborata, razradi kurikula te osiguravanju svih potrebnih uvjeta za pokretanje studija. Što se tiče samog početka provedbe, tu nam predstoji i proces akreditacije koji zahtijeva detaljnu pripremu i vrijeme, a neki njegovi dijelovi ne ovise isključivo o nama. Unatoč tomu, naš je cilj da cijeli postupak prođe bez zastoja i da studij bude spreman za početak u akademskoj godini 2026./2027. S obzirom na važnost ovog studija za regiju i deficitarnost kadrova u ranom i predškolskom odgoju, radit ćemo predano kako bismo osigurali uspješan i pravovremen početak.
Znate li već sada koja će biti upisna kvota za taj studij?
Pitanje upisnih kvota jedno je od ključnih aspekata planiranja ovog studija, posebice s obzirom na izazove i potrebe tržišta rada. Prilikom definiranja kvota naš će cilj biti pronaći ravnotežu između održivosti studija i osiguravanja zapošljivosti naših budućih diplomanata. Kako bismo to postigli, pažljivo ćemo analizirati trendove na tržištu rada, uzimajući u obzir projekcije potražnje za stručnjacima u ranom i predškolskom odgoju, osobito na jugu Hrvatske. U tom procesu konzultirat ćemo se sa strukom, uključujući odgojno-obrazovne ustanove i relevantne dionike, kako bismo osigurali da kvote odražavaju stvarne potrebe i omogućuju našim studentima kvalitetno obrazovanje i sigurno zapošljavanje nakon završetka studija. S obzirom na deficitarnost ovog zanimanja, smatramo da će potražnja za kadrovima ostati visoka, no naš je prioritet odgovorno planiranje koje neće dovesti do zasićenja, već će osigurati održivi razvoj sektora i kvalitetne prilike za naše diplomante.