AktualnoMeđunarodna suradnjaNovostiProjektiStudentiZnanost

“Laboratorij upravnih inovacija” na Pravnom fakultetu

Osnovni cilj LAB-a se stoga može definirati kao: „zajedničko djelovanje studenata i nastavnika u svrhu pronalaska inovativnih rješenja za praktične, konkretne i svakodnevne upravne probleme“.

U okviru seminara na kolegiju Javni menadžment na Specijalističkom diplomskom stručnom studiju javne uprave na Pravnom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu i ove se akademske godine (2021./22) održao Laboratorij upravnih inovacija (dalje: LAB). LAB je pokrenut u listopadu 2020. s ciljem da se studentima prve godine Specijalističkog studija omogući da, pored upoznavanja s teorijom organizacije i funkcioniranja javne uprave, dobiju neposredni uvid u njezin rad. Pritom bi studenti, uz stalnu interakciju i mentoriranje od strane nastavnika fakulteta, trebali steći specifične ishode učenja koji se odnose na utvrđivanje, opisivanje i analizu konkretnih problema funkcioniranja odabranih upravnih organizacija te predlaganje inovativnih rješenja utvrđenih problema. Poseban naglasak je na razvoju vještina timskog rada, sposobnosti rješavanja problema, kritike i samokritike, primjene znanja u praksi, razgovijetnoga usmenog i pismenog izražavanja te prezentacijskih i komunikacijskih vještina.

Osnovni cilj LAB-a se stoga može definirati kao: „zajedničko djelovanje studenata i nastavnika u svrhu pronalaska inovativnih rješenja za praktične, konkretne i svakodnevne upravne probleme“.

“Laboratorij upravnih inovacija” na Pravnom fakultetu

Kao i prethodne godine, u LAB-u je sudjelovalu deset studenata podijeljenih u tri skupine koje su vodili izv. prof. dr. sc. Vedran Đulabić, izv. prof. dr. sc. Jasmina Džinić i dr. sc. Petra Đurman sa Katedre za upravnu znanost Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. LAB je trajao tri mjeseca (listopad 2021. – siječanj 2022., sa završnom konferencijom u veljači 2022.), a sastojao se od četiri konsekutivne faze:

  1. Opis problema – studenti sudionici LAB-a morali su sami istražiti i pronaći problem s kojim se građani i/ili poduzetnici susreću u svakodnevnom kontaktu s upravnim organizacijama. Problem je morao biti praktičan, relevantan za veći broj građana, ali i neposredno rješiv, odnosno morao je omogućiti predlaganje inovativnih rješenja koja se mogu direktno primijeniti u radu pojedine organizacije. Studenti su odlučili analizirati po nekoliko problema u tri organizacije na koje su naišli kao korisnici usluga tih organizacija. U Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu (NSK) utvrđeni su problemi u postupku posudbe knjižnične građe, digitalizaciji literature za visoka učilišta i sveučilišta te problem izgleda mrežnih stranica NSK-a. U radu studentske referade Studijskog centra za javnu upravu i javne financije Pravnog fakulteta u Zagrebu utvrđeni su problemi koji se odnose na radno vrijeme referade za rad sa studentima, mogućnost realizacije određenih usluga on-line te usklađenost sadržaja na mrežnoj stranici Fakulteta i Merlinu. U Gradu Slunju su utvrđeni problemi vezani za postupke provedbe projekata energetske učinovitosti koji su potom grupirani u informacijsko-komunikacijske probleme (pitanje edukacije građana o mogućnostima prijave korištenje sredstava za energetsku učinkovitost), persoonalne probleme (problem nedovoljnog personalnog kapaciteta Grada za pružanje usluga građanima u postupcima energetske učinkovitosti) i organizacijske (odnosi sa javnošću putem lokalnih i nacionalnih medija te odnosi lokalne samouprave sa tijelima državne uprave).
  2. Analiza izabranog problema – u drugoj fazi sudionici LAB-a istražili su pravni, organizacijski, personalni i funkcionalni aspekt problema u svakog od organizacija. Pri tome su se koristili uvidom u pravne akte organizacija, uvidom u službene mrežne stranice te polustrukturiranim intervjuom sa predstavnicima organizacija.
  3. Prijedlog inovativnih rješenja – nakon sagledavanja svih aspekata problema, svaka skupina sudionika LAB-a je pod vodstvom jednog od nastavnika izradila prijedloge inovativnih rješenja za svaku od tri analizirane upravne organizacije. Pri tome su svi prijedlozi morali biti konkretni i primjenjivi, sadržavati teorijsko uporište za njihovo predlaganje, ali i konkretan način primjene u pojedinoj organizaciji, opis potencijalnih troškova do kojih može dovesti, ali i koristi koje se tim putem mogu ostvariti.
  4. Prezentacija rješenja – sudionici LAB-a su svoje konačne prijedloge i izvještaje prezentirali 18. veljače 2022. na online konferenciji na kojoj je sudjelovalo tridesetak studenata i nastavnika Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i gostiju te predstavnici analiziranih upravnih organizacija. Pisane verzije izvještaja su dostavljene i trima uključenim organizacijama.

Dosadašnja iskustva sa provođenjem LAB-a pokazala su kako je riječ o projektu velikog potencijala. U prvom redu, LAB predstavlja poveznicu između teorije i prakse te omogućuje studentima uvid u praktične probleme te razvoj analitičkih sposobnosti njihova rješavanja. LAB im je omogućio iskustvo samostalnog istraživačkog rada, ali i rada u timu. Nadalje, LAB pokazuje i upravnim organizacijama korist od akademske zajednice i razmjene iskustva s njom, pri čemu dolazi do izražaja njezina društvena uloga. Posebno je ohrabrujuća činjenica da se pokazala velika spremnost voditelja upravnih organizacija na suradnju sa studentima te otvorenost na prihvaćanje iznesenih prijedloga inovativnih rješenja. Napokon, LAB unaprjeđuje didaktične sposobnosti uključenog nastavnog osoblja koje zajedno sa studentima upoznaje nove probleme i surađuje na njihovom rješavanju.  

U planu je daljnji nastavak rada na usavršavanju LAB-a uključivanjem većeg broja upravnih organizacija kao i studenata te njegovo prerastanje u centar za razvoj novih ideja i praktičnog uključivanja u unaprjeđenje rada različitih vrsta upravnih organizacija državne i lokalne razine.

Povezani članci

Back to top button