AktualnoNovostiObrazovanjeStudentiZnanost

Novi STEM projekti Geotehničkog fakulteta

GFV će svojim znanjem i stručnim radom pomagati partnerskim udrugama u osmišljavanju i provođenju radionica sa svrhom razvoja svijesti o važnostima i zanimljivostima različitih vidova STEM područja

U Hrvatskoj se već određeno vrijeme primjećuje općeniti pad interesa, posebice djece i mladih, za znanost. Tako rezultati OECD-ovog istraživanja PISA za 2022. godinu pokazuju kako su hrvatski učenici na nacionalnoj razini ostvarili ispodprosječne rezultate u području matematike i prirodoslovlja. Stoga se ukazuje konkretna potreba popularizacije STEM područja kod djece različitih uzrasta.

Na tragu potencijalnog rješenje spomenutog problema raspisan je i natječaj za prijavu projekata u okviru poziva „Jačanje kapaciteta organizacija civilnoga društva za promociju STEM-a“ koje većinskim dijelom financira ESF+. Nedavno je krenula provedba novog kruga projekata iz tog poziva svečanim potpisivanjem ugovora između organizacija civilnog društva kao nositelja projektnih aktivnosti i Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske te Nacionalne zaklade za razvoj civilnoga društva. Geotehnički fakultet Sveučilišta u Zagrebu nalazi se ovdje u važnoj ulozi budući da je projektni partner na dva odobrena projekta. GFV će svojim znanjem i stručnim radom pomagati partnerskim udrugama u osmišljavanju i provođenju radionica sa svrhom razvoja svijesti o važnostima i zanimljivostima različitih vidova STEM područja.

Novi STEM projekti Geotehničkog fakulteta

Geotehnički fakultet nije prvi puta u toj ulozi. U sklopu prvoga kruga projekata iste tematike, koji su se provodili u periodu 29. lipnja 2021. – 29. lipnja 2023., Hrvatsko društvo inženjera geotehnike (HDIG) bilo je nositelj projekta „STEM Centar za djecu i mlade“, a Geotehnički fakultet projektni partner. Kroz taj projekt na Geotehničkom fakultetu uređen i opremljen je prostor STEM Centra u kojem se već tri godine održavaju radionice za učenike nižih i viših razreda osnovnih škola te srednjoškolce. U sklopu centra nalazi se i vrijedna katalogizirana Geološka zbirka sa 160 primjeraka minerala i stijena sa svim popratnim digitalnim materijalima.

Novim projektom istog prijavitelja pod nazivom „STEP for STEM“ želi se ojačati kapacitet Hrvatskog društva inženjera geotehnike (HDIG) i partnerskih udruga kao što su Hrvatsko društvo za inženjerstvo okoliša (HDIO), Odred izviđača „Varaždin“, Udruga diplomanata Geotehničkog fakulteta AMAC-GFV i Društvo građevinskih inženjera i tehničara Varaždin (DGIT) u promociji STEM područja među učenicima osnovnih škola čija je vrijednost gotovo 296.000 eura. Ovo se planira ostvariti kroz partnersku suradnju navedenih udruga i Geotehničkoga fakulteta Sveučilišta u Zagrebu s IV. osnovnom školom Varaždin, Osnovnom školom Andrije Kačića Miošića Gornja Voća, Osnovnom školom grofa Janka Draškovića u Klenovniku i Osnovnom školom Gustav Krklec u Maruševcu. U tu će svrhu zaposlenici i volonteri projektnih partnera izraditi programe 6 „malih STEM škola“ koje će se održavati u STEM centru za djecu i mlade na Geotehničkom fakultetu u Varaždinu u najmanje 90 ciklusa i s najmanje 900 učenika.  Ovo je jedan od direktnih načina da se osnovnoškolske učenike osobno i profesionalno potakne i usmjeri prema STEM području.

Novi STEM projekti Geotehničkog fakulteta

Drugi projekt na kojem je Geotehnički fakultet jedan od partera, a nositelj je udruga MUZZA – Snaga znanosti, tehnologije i kulture, koja popularizira upravo znanost, tehnologiju, kulturu, edukaciju i održivi razvoj društva, pod nazivom „MUZZA – STEM akademija – STEMA“ ukupne je vrijednosti od gotovo 300.000 eura.  Projekt je u sklopu istog poziva orijentiran prema jačanju kapaciteta organizacija civilnog društva sa svrhom promocije STEM područja među djecom i mladima. Popularizacija STEM-a u ovom slučaju želi se postići kroz održavanje radionica po vrtićima i školama, sudjelovanjem na manifestacijama i festivalu znanosti, također i stvaranjem podcasta. Putem spomenutog namjerava se unaprijediti suradnja između obrazovnog sustava, znanosti i šire zajednice. Partneri na ovom projektu su, osim Geotehničkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Razvojna agencija Zagreb za koordinaciju i poticanje regionalnog razvoja, Fakultet elektrotehnike i računarstva, Tehničko veleučilište u Zagrebu, I. Gimnazija, Osnovna škola Ivana Cankara, Osnovna škola Mate Lovraka Petrinja, Dječji vrtić radost i Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku. Želja prijavitelja projekta je da on bude i svojevrsna dopuna edukaciji djece različitih razina obrazovanja putem prijenosa znanja od strane stručnjaka, nastavnika, edukatora i članova organizacija civilnog društva. Sve u nadi da će se time potaknuti i povećati interes djece i mladih za STEM područja i u njemu usmjeriti karijere.

Novi STEM projekti Geotehničkog fakulteta

Iskustvo prve tri godine održavanja aktivnosti popularizacije STEM-a na Geotehničkom fakultetu ukazuje na prepoznavanje vrijednosti izravne i rane edukacije djece i mladih s praktičnim primjerima i primjenjivom tematikom. Tu se ističe i volonterski rad studenata i zaposlenika fakulteta te članova OCD-ova s najmlađima te njihove pozitivne reakcije i interakcije, a sve zajedno predstavlja jamstvo kvalitete, suradnje, nadopunjavanja i održivosti. Uvijek postoji određeni broj djece i njihovih nastavnika koji bi se htjeli uključiti u ponuđene STEM aktivnosti koje su prilagođene njihovu uzrastu i predznanju, a kroz ovakve projekte one mogu biti dostupne svima. Dosad je kroz radionice STEM Centra Geotehničkoga fakulteta prošlo više od 1300 djece različitih uzrasta iz škola s područja Varaždinske županije, ali i šire. Nositelji i partneri na novim projektima kreću u predstojeće tri godine izvođenja projektnih aktivnosti sa željom da se proširi spoznaja o STEM-u te potaknu i privuku svježi mladi kreativni umovi u ovo područje gdje više ni nebo nije granica.

Za Akademski.hr napisao dr. sc. Saša Zavrtnik, Geotehnički fakultet

Povezani članci

Back to top button