AktualnoKomentariNovostiObrazovanjeStudentiZnanost

Znate li koja je “boja 2024. godine”?

PANTONE je za za 2024. godinu odabrao Peach Fuzz, boju topline i optimizma. Kako je doživjeti, nositi i gledati za Universitas portal analizira i otkriva prof. dr. sc. Martina Glogar s Tekstilno-tehnološkog fakulteta Sveučilište u Zagrebu. Jer, boja je oblik neverbalne komunikacije koja brzo i izravno prenosi poruku bez kompleksnih jezičnih sklopova ili slika

Ovih dana čitamo na službenim stranicama Pantone LLC (Američkog društva za boju i koloristiku), o izboru boje godine. Novu, 2024. godinu, prema izboru Pantoneovih stručnjaka za boju, obilježiti će boja Pantone 13-1023 Peach Fuzz.

Znate li koja je “boja 2024. godine”?

Promatrajući ovu nježnu, pastelnu nijansu koja pripada žuto narančastom spektru, zasigurno bi svatko od promatrača imao svoj vlastiti, subjektivni, individualni doživljaj, pa tako i verbalnu definiciju te boje. Možda bi se potaknula čak i rasprava radi li se o nijansi breskve, naranče ili marelice. Ovo govori da je osjet boje isključivo psihofizički impuls pojedinca te je on individualnan i subjektivan te će se doživljaj pojedine boje razlikovati od promatrača do promatrača.

Ovako kompleksan fenomen teško je sputati u granice diktiranih trendova i univerzalnih modnih smjerova, stoga je metodologija koju primijenjuju oni koji se profesionlano bave bojom i koriste ju kao jedan od ključnih estetskih ili komunikacijskih elemenata, tzv. metodologija upravljanja bojom. I dok je prosječnom promatraču boja pojava koja je često najdalje od njegovog uma, na profesionalnoj razini provode se iscrpna istraživanja o toj složenoj interakciji boje, površine, prostora i čovijeka.

Znate li koja je "boja 2024. godine"?
Prof. dr. sc. Martina Glogar

Pojam „upravljanja bojom“ podrazumijeva ciljano usklađivanje boja i dovođenja njihovog odnosa u stanje ravnoteže i harmonije, kako bi određene kombinacije boja bile privlačne većini prosječnih promatrača. Također podrazumijeva detaljno poznavanje prirode i teorije boje kako bi se određene boje ili skupine boja upotrijebile ne samo kao estetski element, već i u kontekstu komunikacije i prijenosa poruke, informacije i sl. Prva razina neverbalne komunikacije je vizualna, a boja je dominantni dio vizualne percepcije.

Kažemo da je boja oblik neverbalne komunikacije koja brzo i izravno prenosi poruku bez kompleksnih jezičnih sklopova ili slika. Ona je ključni element procesa dizajna, povećava prepoznatljivost robne marke za 87% i utječe na do 85% kupnje proizvoda.

Svaka boja koju prepoznajemo ima svoju definiranu spektralnu karakteristiku, a spektralna karakteristika boje zajedno sa specifičnim odnosom svjetline i krome (zasićenosti) definira učinak boje na promatrača, ne samo u kontekstu vizualnog doživljaja, već i psiho-emocionlano i psiho-fizički. Tako je predloženu boju godine, Peach Fuzz, Pantone Institut za boje okarakterizirati kao, citiram: „toplu, ugodnu, taktilnu boju koja smiruje i djeluje pozitvno na promatrača vizualno, fizički i psiho-emocionalno“, referirajuće se na post turbulentno razdoblje izolacija i razdvojenosti, u kojemu je taktilnost jako važna.

Zapravo je upravo to principi tzv. colour forecastinga, odnosno progonoziranja boja. Prognoziranje boja je ozbiljna, istraživačko-umjetnička praksa koja zahtjeva visoku razinu obrazovanja i vještina eksperata upravo u pordučju umjetnosti, dizajna i teorije boje, a temelji se na iscrpnim istraživanjima, ne samo modnih kretanja, već antroploških aspekata, marketinga te višegodišnjeg psihološkog, sociološkog i ekonomskog statusa korisnika raznih dobnih skupina. Temeljem rezultata istraživanja, izbor boje godine provodi se s ciljem osiguran ja vremena i prostora za stvaranje boljeg proizvoda privlačnijih značajki i pametnijeg dizajna, za ciljane skupine potrošača, u pravo vrijeme i uz najbolju moguću poruku. Boja godine 2024., uz svoje estetske komponente, prenosi i snažnu poruku nade i vjere u održivu, jasnu budućnost.

Uživajte u ovoj prekrasnoj nijansi prirodno svjetlih i briljantnih boja, visoke refleksije, nosite ju i primijenjujte u svim specifičnim odnosima svjetline i zasićenosti (krome), od potpuno pastelnih, čak sivkastih, do nijansi punog intenziteta. Želite li uravnoteženu kombinaciju ove boje s drugim bojama, probajte s nijansama plavo-zelenog spektra koji je komplementaran ovoj boji.

Znate li koja je "boja 2024. godine"?
Slika 1. Peach Fuzz u komplementarnom odnosu s plavom. Ili nijansama žute i žuto-zelene te crvene i crveno ljubičaste koje su boji Paech Fuzz analogne. Izvor: https://www.colorxs.com/palette/color/pantone-13-1023-tcx-peach-fuzz
Pravila privatnosti
Slika 2. Peach Fuzz u analognom odnosu sa žuto-zelenom, crvenom i crveno-ljubičastom Izvor: https://www.colorxs.com/palette/color/pantone-13-1023-tcx-peach-fuzz

Isprobajte i druge sheme harmonijskog i kontrastnog slaganja boja poput shema razdvojene komplementarnosti ili triada po principu istostraničnog trokuta. Upotrijebite različite nivoe intenziteta boja koje stavljate u kombinaciju.

Znate li koja je "boja 2024. godine"?
Slika 3. Peach Fuzz u modi. Izvor: Peach Fuzz main image/Launchmetrics Spotlight, by Jayne Mountford
Znate li koja je "boja 2024. godine"?
Slika 4. Peach Fuzz u interijeru. Izvor: https://www.porcelanosa.com/trendbook/uk/pantone-colour-of-the-year-2024/

Ova prekrasna žuto narančasta nijansa uklopit će se u sve segmente našeg svakodnevnog života, od mode, interijera do pametnih tehnologija, pa čak i parfema. Udruživši se s DSM DSM-Firmenich AG kompanijom, Pantone izbacuje na tržište čak i Peach Fuzz Eau de Parfum.

Znate li koja je "boja 2024. godine"?
Slika 5. Motorola u Peach Fuzz boji.
Izvor: Motorola/Pantone https://wwd.com/pop-culture/new-fashion-releases/pantone-2024-color-of-the-year-peach-fuzz-collaborations-1236026056/
Naslovna
Slika 6. Peach Fuzz Eau de Parfum. Izvor: https://www.fragrantica.com/news/Peach-Fuzz-Best-Scents-for-Pantone-s-Color-of-the-Year-2024-19431.html

Boja može biti nježna i zagasita, ili svijetla i živahna. Svijetle pastelne nijanse ove boje mogu se povezati s asocijacijama slatkoće, udobnosti i prijateljstva, dok intenzivnije nijanse, iako i dalje svjetle, jer se radi o prirodno svejtloj boji, asociraju i pobuđuju osjećaj vitalnosti, energije, razigranosti i ohrabrenja. No, postavlja se pitanje od kud ta povezanost određene boje s ovakvim psiho-emocionalnim i psiho-fizičkim asocijacijama. One proizlaze iz spektralne karakteristike boje, odnosno specifične valne duljine i pripadajuće frekvencije. Svaka boja koju ljudsko oko vidi ima svoju točno određenu valnu duljinu temeljem koje prepoznajemo određenu boju kao crvenu, žuto-narančastu, plavu ili zelenu. A krajnji izgled i intenzitet boje ovisit će o specifičnom odnosu svjetline i zasićenosti. Oba aspekta zajedno određuju naš odgovor na danu boju.

Spektralna karakteristika Peach Fuzz boje, koja smješta ovu boju u žuto-narančasto spektralno područje, upravo potvrđuje i jasno objašnjava asocijacije vezane uz ovu boju. Žuti spektar donosi vibrantnost i energiju žute boje, koja je inače najbriljantnija boja spektra, jedina koju vidimo u visokim intenzitetima koji proizlaze iz visoke razine zasićenosti koju žuta postiže na visokim vrijednostima svjetline. Zbog toga, sama žuta može biti pomalo i hiper-stimulirajuća te iritantna, a što se kod Peach Fuzz boje umiruje narančastim spektrom. Udio narančaste omogućuje ovoj boji zadržavanje svih pozitivnih i jedinstvenih specifičnosti žute boje, a neutralizira, umiruje, njene negativne aspekte.

Narančasta skriva žutu u Peach Fuzz boji, nameće svoju smirenost koristeći njenu briljantnost,
stoga psst, nemojte kazati onima koji nisu ljubitelji žute, a takvih je puno više od onih koji će se izjasniti kao ne-ljubitelji ove prekrasne, upravo mekane žuto-narančaste nijanse.

Povezani članci

Back to top button