AktualnoNovostiObrazovanjeProjektiStudenti

Djeci i mladima trebaju alati za snalaženje u eri interneta i društvenih mreža

Predstavljamo vrijedan projekt Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Naime, U suradnji s Hrvatskim Telekomom, ERF pokreće sveobuhvatan i znanstveno utemeljen program univerzalne prevencije ponašajnih ovisnosti i rizičnog ponašanja u virtualnom okruženju za učenike sedmih i osmih razreda osnovne škole. Utemeljen je na znanstvenim činjenicama, rezultatima inozemnih i domaćih istraživanja, kao i na znanstvenim principima uspješnih preventivnih intervencija

Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu i Hrvatski Telekom pokreću novi projekt – projekt implementacije programa prevencije ponašajnih ovisnosti i rizičnih ponašanja u virtualnom okruženju „Alati za moderno doba“. Temelj ove suradnje čini prepoznata povećana ranjivost skupine djece i mladih kada je riječ o razvoju ponašajnih ovisnosti i uključivanju u rizična ponašanja u virtualnom okruženju, te važnost sustavnog i znanstveno-utemeljenog ulaganja u preventivne intervencije u ovom području.

Glavni cilj projekta je educirati stručne suradnike i nastavnike osnovnih škola diljem Republike Hrvatske za provedbu preventivnog programa „Alati za moderno doba“, te na taj način osigurati dugoročnu i održivu implementaciju programa tj. njegovu dostupnost populaciji učenika sedmih i osmih razreda osnovne škole, objašnjava za Universitas prof. dr. sc. Neven Ricijaš, voditelj projekta:

– Program prevencije ponašajnih ovisnosti i rizičnih ponašanja u virtualnom okruženju „Alati za moderno doba“ sveobuhvatan je i znanstveno utemeljen program univerzalne prevencije za učenike sedmih i osmih razreda osnovne škole. Utemeljen je na znanstvenim činjenicama, rezultatima inozemnih i domaćih istraživanja, kao i na znanstvenim principima uspješnih preventivnih intervencija. Njegov je opći cilj osnaživanje učenika za razvoj osobno odgovornog ponašanja u virtualnom okruženju na način da se ulaže u socio-emocionalne vještine učenika, odnosno njihove osobne ALATE.

Djeci i mladima trebaju alati za snalaženje u eri interneta i društvenih mreža
Projektni tim – Ana Rakić, Lucija Lamešić, Neven Ricijaš, Dora Dodig Hundrić, Sabina Sabina Mandić i Sanja Radić Bursać

ŠTO JE PROGRAM UNIVERZALNE PREVENCIJE?

Program prevencije tri su godine razvijali stručnjaci zagrebačkog ERF-a, a rezultati evaluacije govore u prilog njegovoj učinkovitosti. Dobio je pozitivno stručno mišljenje Agencije za odgoj i obrazovanje te suglasnost za provedbu Ministarstva znanosti i obrazovanja Republike Hrvatske. Sadržajem ovog preventivnog programa doprinosi se ostvarivanju odgojno-obrazovnih očekivanja kurikuluma međupredmetnih tema (prvenstveno “Osobni i socijalni razvoj”, „Zdravlje” i “Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije”), te se dodatno osnažuju potencijali školskih ustanova za preventivno djelovanje.

A na što mislim kada kažemo kažemo da je riječ o „programu univerzalne prevencije“, pitamo profesora Ricijaša?

– Izraz ‘program’ podrazumijeva određeno kontinuirano trajanje i sustavan rad na nekom području. Izraz ‘univerzalno’ znači pak da je program namijenjen cijeloj populaciji djece. Zahvaćaju se sva djeca u školskom sustavu, a ne samo rizična ili samo nadarena, ili samo dječaci ili samo djevojčice. Međutim, budući da u djetinjstvu imamo izražene različite potrebe u različitim razvojnim fazama, nužno je univerzalno razmišljati prema specifičnoj dobnoj skupini. Naposljetku, izraz ‘prevencija’ odnosi se na spriječavanje nečega prije nego što se javi. Današnja su djeca vrlo aktivna u virtualnom okruženju, a glavni je cilj ovog programa prevenirati različita rizična ponašanja te štetne psihosocijalne posljedice korištenja digitalnih tehnologija, navodi naš sugovornik.

Na temelju više desetljeća istraživanja u prevencijskoj znanosti, danas znamo da ako želimo postići učinak intervencije, moramo slijediti standarde učinkovitih intervencija. Ono što je posebno važno jest usmjerenost na osnaživanje socijalno-emocionalnih vještina.

Djeci i mladima trebaju alati za snalaženje u eri interneta i društvenih mreža
Sanja Radić Bursać

– Preventivne aktivnosti kratkog trajanja i usmjerene samo na znanje, kroz recimo jednokratna predavanja, „zastrašivanje“ i slične metode, ograničenog su utjecaja ili su neučinkovite, a potencijalno (posebno kada je riječ o nekim rizičnim ponašanjima) i štetne. To možemo dobro ilustrirati na primjeru pušenja – svi pušači na svijetu znaju da je ono štetno, no i dalje puše. Dakle, informacija o nečemu nije dovoljna za promjenu ili usvajanje nekih novih obrazaca ponašanja, dodaje socijalna pedagoginja prof. Sanja Radić Bursać iz Nastavno-kliničkog centra ERF-a.

RAZVOJ SOCIJALNO-EMOTIVNIH VJEŠTINA

S obzirom da sama informacija nije dovoljna, postavlja se pitanje što je potrebno? U svim životnim razdobljima, za adekvatno nošenje sa životnim izazovima, važnu ulogu imaju socijalno-emocionalne vještine. Ključna obilježja socijalno-emocionalnih vještina su da se razvijaju tijekom cijelog života, mogu se „učiti“ i unaprjeđivati.

Također, upravo se adolescencija smatra životnim razdobljem kada je nužno intenzivno raditi na ovim vještinama, posebno uključivanjem u univerzalno preventivne programe.

– U ovom programu konkretno, uz točna i ispravna znanja o virtualnom okruženju, radi se na vještinama donošenja odluka i rješavanja problema, nošenja sa stresnim događajima i neugodnim emocijama (eng. coping skills), uspostavljanja i održavanja odnosa te analize i asertivnog nošenja sa socijalnim utjecajima. Od utjecaja vršnjaka, medija, društvenih mreža nadalje, otkriva viša asistentica na ERF-u dr. sc. Sabina Mandić.

Dodaje kako tijekom cijelog trajanja Programa učenici uče nove i unaprjeđuju postojeće socijalno-emocionalne vještine – usvajaju nove ALATE! Na taj način se osnažuju za nošenje sa svakodnevnim izazovima modernog doba i izazovima vlastitog odrastanja.

Projektni tim čini skupina stručnjaka s višegodišnjom praktičnom, znanstvenom i nastavnom ekspertizom u području rizičnih ponašanja i bihevioralnih ovisnosti, te s bogatim iskustvom u razvoju znanstveno-utemeljenih intervencija usmjerenih djeci i mladima. Voditelj projekta je prof. dr. sc. Neven Ricijaš.

Preventivni program „Alati za moderno doba“ namijenjen je svim učenicima sedmih i osmih razreda osnovne škole, odnosno djeci između 12. i 14. godine života. Ova razvojna dob predstavlja fazu rane adolescencije koja je često obilježena i prvim eksperimentiranjem s nekim rizičnim ponašanjima, uglavnom još uvijek blažeg karaktera, pojašnjava prof. Ricijaš:

– Kada je riječ specifično o ponašajnim ovisnostima te rizičnim ponašanjima u online okruženju, što je u fokusu ovog Programa, adolescenti predstavljaju posebno rizičnu skupinu. Naime, suvremena istraživanja kontinuirano potvrđuju da adolescenti znaju adekvatno prepoznati razinu rizika neke situacije, no to ne znači da će se u skladu s tim znanjem ili informacijom i ponašati. Međutim, imaju li djeca osnažene vještine planiranja, donošenja odluka, odupiranja pritisku vršnjaka, kvalitetnog reguliranja emocija, nošenja sa stresnim situacijama te kritičkog mišljenja, veća je vjerojatnost da će izbjegavati različite rizične situacije i više brinuti o vlastitoj dobrobiti i zdravlju.

Djeci i mladima trebaju alati za snalaženje u eri interneta i društvenih mreža

Stoga, naglašava Ricijaš, upravo u ovoj životnoj dobi postoji snažna potreba za kvalitetnim stručnim radom usmjerenim stjecanju i unaprjeđenju socijalno-emocionalnih vještina.

S obzirom da odgojno-obrazovni sustav okuplja sve sudionike zdravog i pozitivnog razvoja kao što su stručnjaci, obitelji, zajednica i gotovo cijela populacija djece i mladih, škola je najadekvatniji kontekst za provedbu preventivnih intervencija. Drugim riječima, škola i prevencija predstavljaju prirodan spoj.

Opći cilj programa je osnaživanje učenika 7. i 8. razreda osnovne škole za razvoj njihovog odgovornog

ponašanja značajnog u prevenciji ponašajnih ovisnosti i rizičnih ponašanja u virtualnom okruženju te ostvarivanje pozitivnih razvojnih ishoda.

OSNAŽIVANJE OSJEĆAJA SAMOEFIKASNOSTI

O specifičnim pak ciljevima govori izv. prof. dr. sc. Dora Dodig Hundrić:

– Želja nam je poboljšati znanje učenika o rizičnim ponašanjima, odnosno ponašajnim ovisnostima specifično u domeni korištenja interneta, društvenih mreža i videoigara, ali i kockanja/klađenja. Zatim, poboljšati kritičko razmišljanje o vlastitim izborima ponašanja, koja uključuju i rizična ponašanja te posljedicama tih izbora. Unaprediti njihove vještina donošenja odluka i rješavanja problema, nošenja sa stresnim događajima i neugodnim emocijama, uspostavljanja i održavanja odnosa, odolijevanja vršnjačkom pritisku te analiza i asertivno nošenje sa socijalnim utjecajima. Što bi pak sve trebalo utjecati na osnažen osjećaj generalne samoefikasnosti učenika.

Pravila privatnosti

Kako bi se ostvarili navedeni ciljevi, naglasak je ovog Programa upravo na socijalno-emocionalnim vještinama koje se uče i unaprjeđuju kroz razne grupne metode rada i poučavanja uz kombinaciju raznovrsnih intrapersonalnih i interpersonalnih te kreativno-ekspresivnih tehnika kao što su: individualno ispunjavanje radnih listova, grupne rasprave, igranje uloga, kvizovi, izrade postera i plakata, analize tematskih priča i situacija, korištenje audio-vizualnog materijala i dr.

Korištenjem raznovrsnih, kreativnih i razvojno usklađenih metoda rada, socijalno-emocionalne vještine se uvježbavaju unutar grupe učenika, uz sustavno vođenje educiranih voditelja, kazala nam je socijalna pedagoginja prof. Ana Rakić sa zagrebačke Klinike za psihijatriju Sveti Ivan:

Djeci i mladima trebaju alati za snalaženje u eri interneta i društvenih mreža
Ana Rakić

– Iako je situacija neutralna i „uloge se igraju“, upravo takvo uvježbavanje vještina povećava vjerojatnost da će se vještina u konkretnoj rizičnoj situaciji upotrijebiti. Primjerice, ako naučimo dobro voziti bicikl na osiguranoj biciklističkoj stazi uz podršku mentora ili trenera, veća je vjerojatnost da ćemo se na cesti odnosno u prometu snaći u potencijalnoj rizičnoj situaciji. Ista logika vrijedi i kod socijalno-emocionalnih kompetencija.

Program „Alati za moderno doba“ sastoji se od nekoliko komponenti te spaja aktivno u svoje aktivnosti uključuje učenike, roditelje i odgojno-obrazovne djelatnike. Program provode educirani stručni suradnici i učitelji/nastavnici zaposleni u osnovnim školama, a koji su uspješno završili trodnevnu edukaciju u okviru Centra za cjeloživotno učenje Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.

Programski paket uključuje: cjeloviti Priručnik za provedbu programa s učenicima, Radne bilježnice za učenike koji će pohađati program, edukativni materijal – prezentacije s edukacije i relevantne znanstvene i stručne tekstove, materijale za provedbu aktivnosti namijenjenih roditeljima i članovima učiteljskih vijeća, upitnike za evaluaciju učinka s učenicima (predtest i posttest upitnici), upitnike za evaluaciju procesa implementacije.

– Program s učenicima provodi voditeljski par. Jedan je voditelj nužno stručni suradnik u školi (pedagog, psiholog, socijalni pedagog ili drugi stručnjak pomažuće profesije), a drugi je predmetni nastavnik koji je također završio edukaciju, objašnjava modus operandi socijalna pedagoginja mag. Lucija Lamešić.

Program je psihoedukativnog karaktera i sastoji se od: uvodni informativno-motivacijski susret, 11 interaktivnih radonica za učenike (12 tjedana, 1 x tjedno po 45 minuta), 1 tematsko interaktivno predavanje za roditelje učenika uključenih u program (jednokratko, 60 min), 1 stručno interaktivno predavanje za članove učiteljskog vijeća škole u kojoj se provodi program (jednokratno, 60 min)

Svaka je radionica usmjerena na razvoj ili unaprjeđenje neke od socijalno-emocionalnih vještina na koje je Program usmjeren. Drugim riječima, na svakoj radionici učenici stječu novi ALAT za učinkovitije snalaženje u svakodnevnim situacijama, nošenje s izazovima i donošenje osobno odgovornih odluka.

Upravo kao što naslov projekt govori – dajemo djeci i mladima ALATE za nošenje s izazovima modernog doba. Svaki roditelj i prosvjetar zna da je tih izazova svakog dana sve više.


Razlog za brigu ima i previše!

Djeci i mladima trebaju alati za snalaženje u eri interneta i društvenih mrežaIstraživanja pokazuju da je svako deseto dijete doživjelo neugodno iskustvo na internetu, a djeca koja doživljavaju nasilno ponašanje preko interneta češće doživljavaju i nasilno ponašanje u realnom okruženju. Također, svaki drugi mladi adolescent zaprimi sadržaj seksualne tematike i od poznatih i od nepoznatih osoba, a 20 posto ih je prosljeđivalo tuđi seksualni sadržaj bez pristanka te osobe. Čak dvije trećine adolescenata dopisivalo se s osobom koju su upoznali online, a trećina ih je pokazalo iznimno rizično ponašanje otišavši na susret s takvom osobom, bez znanja roditelja.

Sveobuhvatan preventivni program „Alati za moderno doba“ koji će se provoditi u osnovnim školama diljem Hrvatske nužan je s obzirom na činjenicu da 30 posto učenika u Hrvatskoj koristi internet više od četiri sata dnevno, a četvrtina njih i sami prepoznaju kako su previše uronjeni u virtualni svijet. Pritom 50 posto adolescenata provjerava društvene mreže čim im stigne notifikacija, bez odgađanja i bez obzira što se događa u njihovom realnom okruženju. Jedan posto srednjoškolaca zadovoljava kriterije ovisnosti o internetu, a 20 posto ih već manifestira probleme povezane s prekomjernim korištenjem interneta, što bi značilo zabrinjavajućih četiri učenika po razrednom opredjeljenju.

Takvi rezultati se dijelom mogu pripisati i nedostatku sustavnog ulaganja u razvoj vještina kod mladih, specifično u području odgovornog korištenja digitalnih tehnologija.

Povezani članci

Back to top button