AktualnoMeđunarodna suradnjaNovostiObrazovanjeReportažeStudentiZnanost

Sveučilište ususret novim izazovima i prilikama

Održan je šesti po redu Sveučilišni dan kvalitete, s ciljem razmjene iskustava u nastojanjima oko jačanja i unaprjeđenja sustava visokoga obrazovanja i znanstvene djelatnosti te usklađivanje njegovih obilježja s načelima i zadatcima Europskoga prostora visokoga obrazovanja. Okosnica drugog dijela programa bilo je Cjeloživotno učenje – prioritet obrazovne politike u EU i RH, Mikrokvalifikacije u visokom obrazovanju te Primjeri dobre prakse na sastavnicama Sveučilišta u Zagrebu

Na Sveučilištu u Zagrebu održan je šesti po redu Sveučilišni dan kvalitete na temu Promjene u sustavu osiguravanja kvalitete: Sveučilište ususret novim izazovima i prilikama kojega je, sa željom da protekne u duhu razmjene slobodne akademske misli, ideja i inovativnih rješenja za izazove koji predstoje, otvorila prorektorica za upravljanje kvalitetom i etiku na Sveučilištu u Zagrebu, izv. prof. dr. sc. Anamarija Musa. Prorektorica je istaknula značaj cjelovitog upravljanja kvalitetom u visokom obrazovanju i znanosti, koje premda primarno usmjereno na učenje i poučavanje, objedinjuje sve segmente rada i funkcioniranja Sveučilišta, te je poručila da ciljanim pristupom podržanim novim spoznajama i znanjem te identificiranjem i razmjenom dobrih praksi možemo doprinijeti uravnoteženom razvoju Sveučilišta.

Sveučilište ususret novim izazovima i prilikama
Obraćanje prorektorice Anamarije Muse

Sveučilišni dan kvalitete uvodnim obraćanjem podržali su rektor Sveučilišta u Zagrebu, prof. dr. sc. Stjepan Lakušić i v. d. ravnateljica Agencije za znanost i visoko obrazovanje mr. sc. Sandra Bezjak. Apostrofirajući iznimnu važnost upravljanja kvalitetom kao jamca izvrsnosti, rektor Sveučilišta u Zagrebu ukratko se osvrnuo na dinamiku razvoja sustava kvalitete na sastavnicama. Posebno je istaknuo sastavnice, Sveučilište i Agenciju kao tri ključna dionika u procesu akreditacije studijskih programa, koji su ujedno i ključni pokazatelji kvalitete sveučilišta i zadovoljstva studenata i budućih poslodavaca.

Sveučilište ususret novim izazovima i prilikama
Sandra Bezjak, v. d. ravnateljica Agencije za znanost i visoko obrazovanje

Ravnateljica Bezjak u pozdravnom obraćanju govorila je o trendovima i izazovima suvremenog visokog obrazovanja čiji je proces digitalne transformacije dodatno ubrzala pandemija virusa Covid 19 i u središte pozornosti stavila važnost kvalitete i sustava osiguravanja kvalitete. Osvrnula se također i na promjene na europskoj razini: usvajanje novih politika i strateških dokumenata te prilagodbe nacionalnih sustava i uspostave okvira. Prioritetnim temama s europske razine navela je reviziju Europskih standarda i smjernica za osiguravanje kvalitete, pitanje akademskog integriteta i vrijednosti akademske čestitosti, temu Saveza europskih sveučilišta te zaključno digitalnu transformaciju kojom je otvoreno pitanje akreditacije online studija.

Sveučilište ususret novim izazovima i prilikama
Rektor Stjepan Lakušić

Nakon uvodnih obraćanja uslijedio je program čiji cilj je bio međusobna razmjena iskustava u nastojanjima oko jačanja i unaprjeđenja sustava visokoga obrazovanja i znanstvene djelatnosti te usklađivanje njegovih obilježja s načelima i zadatcima Europskoga prostora visokoga obrazovanja, a realiziran je u dva dijela.

U prvom dijelu programa o promjenama u sustavu osiguravanja kvalitete – o postupku inicijalne akreditacije, vrjednovanju združenih studija domaćih i stranih učilišta prema Europskom pristupu osiguravanja kvalitete, akreditaciji online studija te novim modelima reakreditacije, govorila je mr. sc. Sandra Bezjak, v. d. ravnateljica Agencije za znanost i visoko obrazovanje. Istaknula je da će inicijalna akreditacija, kojoj je cilj provjeriti zadovoljava li predloženi studijski program potrebne standarde kvalitete, biti obvezna za sve nove studijske programe, a provodit će je AZVO za sva visoka učilišta. Kod vrednovanja združenih studija novina je vrednovanje združenog studija domaćeg i stranog visokog učilišta prema Europskom pristupu osiguravanja kvalitete združenih studija koja dozvoljava akreditaciju kod jedne članice europskog prostora visokog obrazovanja.

Pravila privatnosti

Okosnica drugog dijela programa bilo je Cjeloživotno učenje – prioritet obrazovne politike u EU i RH, Mikrokvalifikacije u visokom obrazovanju te Primjeri dobre prakse na sastavnicama Sveučilišta u Zagrebu, a sudjelovali su predstavnici Agencije za znanost i visoko obrazovanje, Ministarstva rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike, Hrvatske udruge poslodavaca te predstavnici Sveučilišta u Zagrebu.

Prodekanica za nastavu i studente Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, izv. prof. dr. sc. Višnja Rajić, govorila je o cjeloživotnom učenju i usavršavanju kao prioritetu obrazovne politike u EU i RH, politici cjeloživotnog učenja na razini Europske unije i na razini Hrvatske te zaključno o ulozi sveučilišta u ostvarivanju politika cjeloživotnog učenja i obrazovanja.

Sveučilište ususret novim izazovima i prilikama

Mr. Emita Blagdan, pomoćnica ravnateljice za međunarodnu suradnju (AZVO), predstavila je ulogu koju je AZVO preuzeo unutar primjene HKO-a, o standardima kvalifikacija u visokom obrazovanju i smjernicama za njihov razvoj, postupku vrjednovanja za upis u registar HKO-a, povezivanju obrazovnih programa sa standardima kvalifikacija i skupovima ishoda učenja.

Iz Hrvatske udruge poslodavaca u obrazovanju drugom dijelu programa doprinijele su Jasminka Martinović, direktorica granskih udruga i Martina Jurković, članica Hrvatske udruge poslodavaca u obrazovanju. Naglasile su nužnu potrebu neprestanog usklađivanja obrazovnih programa i potreba tržišta rada te poručile da obrazovanje budućnosti treba biti usmjereno na osobu, brzinu tehnologije i brzinu inovacija, prilagođavati se zahtjevima i potrebama mladih koji će u budućnosti studirati, jednako kao i promjenama i zahtjevima tržišta te povećavati udio kratkih obrazovnih formi, odnosno mikrokvalifkacija. Današnji poslodavci trebaju rješenje za probleme, fleksibilnost, spremnost na usvajanje novih vještina i znanja, stjecanje novih kompetencija što omogućava cjeloživotno učenje.

Sveučilište ususret novim izazovima i prilikama

Sustava vaučera i plan njegove primjene predstavila je Irena Bačelić, načelnica Sektora za tržište rada iz Ministarstva rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike. Istaknula je velike mogućnosti razvoja sustava cjeloživotnog obrazovanja koje otvara sustav vaučera, istovremeno dajući značajne prilike svakom korisniku da se usavršava za potrebe vlastitog profesionalnog razvoja. Uz digitalne i zelene obrazovne programe u prvoj fazi financiranja, otvorene su mogućnosti i za druge oblike usavršavanja i obrazovanja u kontekstu cjeloživotnog učenja.

Sveučilište ususret novim izazovima i prilikama

U kontekstu promjena o kojima je bila riječ, a prepoznajući njihov značaj, primjere dobre prakse cjeloživotnog obrazovanja predstavile su izv. prof. dr. sc. Romana Caput-Jogunica iz Centra za cjeloživotno obrazovanje Agronomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, i doc. dr. sc. Anja Mirosavljević iz Centra za cjeloživotno učenje Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Primjer dobre prakse UNIC projekta izložila je izv. prof. dr. sc. Goranka Lalić Novak, zamjenica voditelja projekta.

Promjene u sustavu osiguravanja kvalitete stavljaju Sveučilište pred nove izazove i prilike, a svi sudionici skupa složili su se da je samo zajedničkim nastojanjima i uz aktivnu podršku Sveučilišta moguće ojačati sustav visokog obrazovanja i znanstvene djelatnosti, uskladiti njegova obilježja s načelima i zadacima Europskog prostora visokog obrazovanja te nastaviti konstruktivno unaprjeđivati i promicati kulturu kvalitete.

Sveučilišni dan kvalitete moderirala je prof. dr. sc. Ivana Franić, predsjednica Odbora za upravljanje kvalitetom Sveučilišta u Zagrebu.

Povezani članci

Back to top button